איראן מפעילה מיליציות זרות מלבנון ועיראק לדיכוי ההפגנות במדינה

עם כניסת ההפגנות העממיות באיראן לחודש השני שלהן, והריגת יותר מ-240 בני אדם בידי כוחות הביטחון, דיווחים בעיתונות חשפו כי המשטר האיראני השתמש בחיזבאללה הלבנוני ובמיליציית הגיוס העממי העיראקי – אלחשד אלשעבי, הכולל מיליציות שיעיות, כדי לסייע בדיכוי ההפגנות.

הפגנות רחבות היקף שוטפות את איראן מאז אמצע ספטמבר 2022 לאחר הריגת האישה הכורדית בת ה-22, מחסה אמיני, כתוצאה ממכות בראשה  על ידי אנשי "משטרת המוסר" באיראן, על שלא לבשה חיג'אב כמו שצריך, דבר שהרשויות מכחישים.

שימוש בנשק

ב-16 באוקטובר 2022, העיתון "ג'רוזלם פוסט" ציטט "מקורות יודעי דבר", שטענו כי "גורמים בחיזבאללה הלבנוני והגיוס העממי העיראקי מסייעים לכוחות הבסיג' האיראניים בדיכוי הפגנות עממיות ברחבי המדינה".

העיתון הישראלי הצביע על קטעי וידאו שהפיצו פעילים ברשתות החברתיות ב-8 באוקטובר, בהם נראים גברים בבגדים אזרחיים מדברים ערבית במבטא לבנוני, מכים מפגינים בערים שונות באיראן, כולל בבירה טהראן.

העיתון הישראלי טען  עוד כי טהראן, למרות הקשיים הכלכליים העומדים בפני אזרחיה, שולחת יותר ממיליארד דולר למיליציות הפרוקסי שלה, כולל יותר מ-500 מיליון דולר לחיזבאללה הלבנוני, מאות מיליונים לחות'ים בתימן ועשרות מיליונים למיליציות העיראקיות.

הרשתות החברתיות הפיצו מסמך מ-18 בספטמבר 2022, שאמיתותו לא אומתה, המראה את אישורו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לשלוח את פעיליו לאיראן כדי "להשתתף באבטחת מתקנים חשובים בטהרן".

נסראללה התייחס, במהלך נאום בטלוויזיה בתחילת אוקטובר, למותה של מחסה אמיני כ"תקרית מסתורית", וכי "האירוע מנוצל כדי להסית מפגינים ברפובליקה האסלאמית של איראן".

לדבריו: "יש התמקדות באיראן. כל תקרית, גם אם היא מעורפלת או בלתי מובנת, מנוצלת להסתה", וציין כי "ההפגנות אינן משקפות את הרצון האמיתי של העם האיראני, הנאמן להנהגתו. ."

עד לכתיבת הדו"ח לא פורסמה הודעה ממנהיגי המיליציות השיעיות המזוהות עם הגיוס העממי בעיראק, בנוגע להפגנות העממיות ששוטפות את הערים האיראניות.

החוקר העיראקי אמר לאל-איסתקלאל כי "אם המשטר האיראני ייפול, זרועותיו באזור הערבי ייחלשו במידה רבה, כי גורלם משותף, ולכן אנו מוצאים אותם מגינים בעוצמה על שלטון האייטולות כי הם רואים בו מבצרם שמגן עליהם ומספק להם כסף, נשק והשפעה באזור".