טקטיקה רוסית:שימוש במל"טים איראנים כדי לא לחשוף יכולות. האומנם?

טקטיקה רוסית

גורם בכיר בממשל האמריקני חשף לסוכנות הידיעות הבריטית רויטרס ב-30 באוגוסט 2022, כי רוסיה מתכוונת להשתמש במל"טים איראניים, שיכולים לבצע תקיפות אוויר-קרקע, לוחמה אלקטרונית והשמדת מטרות בשדה הקרב באוקראינה.

הבכיר, ששמו לא נמסר על ידי הסוכנות, המשיך ואמר כי לארצות הברית יש מידע שאיראן מתכוננת לספק למוסקבה עד כמה מאות מל"טים.

מומחים צבאיים מאשרים כי רוסיה פנתה למל"טים איראניים כחלק מטקטיקה המבוססת על אי רצון לספק לארצות הברית הזדמנות לחשוף את היתרונות של מל"טים רוסיים במקרה שהם יפלו לידי האוקראינים.

במיוחד כאשר וושינגטון מבקשת לגרור את מוסקבה לביצה הטובענית באוקראינה, ולחשוף את מערכות הנשק הסודי והאסטרטגי שלה.

אבל , כידוע, הצבא הרוסי כן השתמש במזל"טים שלו, כמו המל"טים המתאבדים "לנסט 3" ו"אורלן 10", במיוחד במזרח אוקראינה, אזור דונבאס ואזור זפורוז'יה.

במהלך הקרבות השמידו המל"טים הרוסים הללו את מערכות הארטילריה המדוייקות מדגם  ה-HIMARS האמריקאיות, תותחי הוביצר וכלי נשק מערביים אחרים שהושגו על ידי קייב.

לדברי מומחים צבאיים, המל"טים הרוסים מגוונים ומשתנים ביכולותיהם ובמטרות שלשמן נועדו.

חלקם משמשים לשיבוש או לדלדול ההגנה האווירית של האויב, או לסיור, צילום ומעקב אחר תנועות האויב וכלי נשק, ויש גם כמה מהם שהם מל"טים תוקפים.

האנליסט הצבאי הבריטי ג'רמי פניני אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית ב-8 באוקטובר כי שיעורי הכישלון של המל"טים הרוסים – גבוהים; כי המערכות אינן איכותיות במיוחד.

בנוסף, עוצמת הנפץ "נמוכה יחסית", ולכן מאמינים שאין למל"טים השפעה משמעותית על מהלך המלחמה באוקראינה.

אך מצד שני, למסכי מכ"ם קשה לזהות מל"טים, לפי מה שדיווח העיתון האמריקאי "פוליטיקו" מפי חייל אוקראיני, שאמר שיחידתו איבדה שני טנקים עם כל הצוות במהלך מתקפת מל"טים ליד חרסון, בנוסף שהמל"טים הללו מהווים "לחץ פסיכולוגי" גדול על אזרחים.

אך מומחים מעריכים כי בסופו של יום הצבא הרוסי מנסה לצמצם את השימוש בכטב"מים שלו בתדירות גבוהה בקרבות אוקראינה, מכיוון שמוסקבה לא יכולה לייצר שוב כטב"מים עקב סנקציות מערביות שהוטלו עליה ואי יכולת להשיג רכיבים אלקטרוניים הקריטיים להפעלת הכלים.