מבזקי חדשות מהעולם ליום 22-10-2022 . מתעדכן

*- אסטרונומים דיווחו מוקדם יותר היום כי אסטרואיד בלתי מוכר, שמגיע לאורך של 30-9 מטרים וקיבל את הכינוי 2022 UQ1, חלף מעל מרכז אמריקה ביום ראשון בגובה של 2,750 ק"מ בלבד. אולם שעות אחדות לאחר מכן התברר כי מדובר בקנטאור, השלב העליון של הרקטה ששיגרה את משימת לוסי של נאס"א לפני שנה ואשר חלפה השבוע שוב ליד כדור הארץ. משימת לוסי מיועדת לחקור את האסטרואידים הטרויאניים של כוכב צדק.

*- הניו יורק טיימס מצטט גורמי ממשל אמריקאיים: מדריכים איראנים ממשמרות המהפכה פועלים מבסיס צבאי רוסי בחצי האי קרים, שם מוצבים מרבית הכטב"מים המתאבדים שנשלחו מאיראן. לפי הדיווח, האיראנים מדריכים את הרוסים כדי להפעיל את הכטב"מים, אולם לא ברור אם הם גם מטיסים אותם בעצמם.

*- מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מקארתי, הבהיר כי אם המפלגה שלו תשלוט בקונגרס אחרי בחירות האמצע, יהיה קשה יותר לממשל להגיש בקשות לסיוע נוסף לאוקראינה. "אנשים נמצאים במיתון והם לא מתכוונים לכתוב שיק פתוח עבור אוקראינה. הם לא יעשו את זה", אמר בריאיון לאתר Punchbowl. "אוקראינה חשובה, אבל במקביל היא לא יכולה להיות הדבר היחיד שהם (ממשל ביידן) עושים".

*- פיקוד הגנת האוויר והחלל של צפון אמריקה (NORAD) הודיע כי מטוסי F-16 הוזנקו ליירט שני מפציצים רוסיים מדגם טופולב-95 שהתקרבו אתמול לחוף אלסקה. בהודעה נאמר כי המפציצים "נכנסו ופעלו בתוך מרחב זיהוי ההגנה האווירית של אלסקה".

*- ג'רארד (ג'רי) "הנזיר" האץ', מהדמויות המרכזיות בגאנגלנד, עולם הפשע של אירלנד, כפר היום באישומים נגדו על הרצח של דיוויד ביירן, חבר כנופיית הפשע קינהאן היריבה, במלון בדבלין בשנת 2016 עם פתיחת המשפט שמתקיים תחת אבטחה כבדה ביותר בבית הדין הפלילי המיוחד.

האץ', שנעצר בעיירת נופש בספרד בשנה שעברה אחרי מצוד ממושך, מואשם כי היה אחד החמושים, שחלקם התחזו לשוטרים, אשר פרצו לתוך מלון ריג'נסי ב-5 בפברואר 2016, בעת שבמקום התקיימה שקילה לקראת תחרות אגרוף וירו למוות בביירן. הרצח הסלים את מעגל האלימות בין שני ארגוני הפשיעה המסוכנים של אירלנד.

התובע, שון גיליין, חשף היום כי מיד לאחר הרצח, האץ' הודה באוזניו של ג'ונתן דאודול, שהיה חבר מועצת דבלין מטעם שין פיין, כי הוא היה "אחד מהצוות" שירה בביירן. דאודול, שהסכים להעיד נגד חברו לשעבר, הורשע אתמול, יחד עם אביו, בסיוע לרצח אחרי שארגן חדר במלון עבור כנופיית האץ' ונידון לארבע שנים שאחריהן יועבר לתוכני להגנת עדים.

"ההרג המכוון הזה בוצע ללא ריסון על ידי קבוצה של אנשים, שהאץ' היה אחד מהם", אמר התובע גיליין בנאום הפתיחה. "הרגע כזה לא יכול להתבצע ללא תכנון וסיוע". לצד האץ', מואשמים גם פול מרפי וג'ייסון בוני כי סיפקו לכנופיית האץ' כלי רכב מתוך ידיעה שישמשו לעבירה קשה, והשניים כפרו באישומים.

*- משרד המשפטים האמריקאי צפוי לחשוף כתב אישום נגד ענקית הבטון הצרפתית לפארג' על סיוע חומרי לטרור בטיעון ששילמה 17 מיליון דולר לארגון דאע"ש כדי שהמפעל שלה בסוריה יוכל להמשיך בפעילותו בשנים 2014-2012. לפי הדיווח ב-CNBC, החברה צפויה להודות באשמה ולשלם קנס של 700 מיליון דולר.

*- הדר שפיגל דיווח כי משרד הפנים הגרמני פיטר את ארנה שונבוהם, מנהל המשרד הפדרלי לביטחון מידע, ופתח נגדו בהליכים משמעותיים, ימים ספורים אחרי שנחשפו קשרים לכאורה שלו עם סוכנים של שירותי הביטחון של רוסיה, וזאת על אף היותו הממונה על אבטחת הסייבר במדינה.

*- מנהיג מפלגת המתונים השמרנית בשבדיה, אולף קריסטרסון, שנבחר אתמול לראש הממשלה, הציג היום את קווי המדיניות של ממשלת הימין החדשה. הוא ציין כי יוקשחו הכללים עבור מהגרי עבודה ויוכנסו דרישות חדשות עבור קבלת אזרחות והדגיש כי "כל מי שמגיע לשבדיה צריך להיות חלק מהחברה".

קריסטרסון הכריז כי הממשלה החדשה רוצה להשלים את תהליך ההצטרפות לנאט"ו וכי היא מחויבת ליישום ההסכם עם טורקיה. לדבריו, הממשלה רוצה להגיע ליעד של תקציב הגנה שמהווה 2% מהתמ"ג עד שנת 2026 לכל המאוחר. הוא גם הבטיח לשלוח ציוד צבאי מתקדם יותר לאוקראינה.

ראש הממשלה השבדי החדש גם הדגיש את הצורך במאבק באנטישמיות וציין כי הממשלה מתכוונת לבחון את המימון הזר לקהילות זרות במדינה. בנוסף, הוא הביע תמיכה מובהקת בזכויות של הקהילה הגאה "בלי קשר למי שמאיים עליה".

"אנחנו ניצבים מול משימה היסטורית חדשה. המסר שלי הוא לא פשוט – מדובר במצב קשה והוא עלול להיות חמור אפילו יותר", סיכם ראש הממשלה החדש של שבדיה. "אבל אנחנו בשבדיה כבר פתרנו בעיות בעבר ואנחנו יכולים לעשות את זה שוב".

*- משטרת דנמרק ושירות המודיעין הודיעו כי הממצאים הראשוניים מחקירת הפיצוצים בצינורות הגז נורדסטרים 1 ו-2 בים הבלטי זיהו "נזק נרחב שנגרם בשל פיצוצים חזקים". צוות משותף ממשיך בחקירה, יחד עם שירותי ביטחון בנורבגיה, בגרמניה ובמדינות נוספות, אולם "אי אפשר לומר מתי החקירה תסתיים".

*- ראש שירות הביון הפדרלי של גרמניה (BND), ברונו קאהל, העריך היום בדיון בפרלמנט כי המלחמה באוקראינה תימשך גם לתוך השנה הבאה וציין כי הפלישה הרוסית הייתה "הכרזת מלחמה נגד כל העולם הדמוקרטי החופשי". הוא הוסיף כי לו אין מידע על כוונה רוסית להשתמש בנשק גרעיני טקטי, ולכן אין סיבה לפאניקה.

ראש המשרד להגנת החוקה (BfV), תומס הלדוונג, התריע כי יש החרפה בפעולות הריגול הרוסי בגרמניה ואף הזהיר כי פעילי אופוזיציה רוסיים שגולים מארצם נמצאים בסיכון גבוה, כולל לאפשרות של התנקשויות פוליטיות. מנהלת הריגול הנגדי הצבאי, מרטינה רוזנברג, ציינה כי הביון הצבאי הרוסי מתעניין בעיקר במתרחש במשרד ההגנה בברלין.

שלושת ראשי סוכנויות המודיעין הגרמניות גם התייחסו בהרחבה לסוגיית סין והתריעו כי היא הופכת לאיום גובר ולמעצמה עולמית. הלדוונג סיכם: "כאשר אני מדבר עם שותפים זרים לגבי סין, הם תמיד אומרים: רוסיה היא הסופה, סין היא שינויי האקלים. לכן אנחנו צריכים להיות מוכנים מול שינוי האקלים הזה בשנים הבאות".

*- דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, מכנה את הציוץ אתמול של הנשיא לשעבר טראמפ על יהודי ארה"ב והתמיכה בישראל "אנטישמי". "אנחנו צריכים לעקור אנטישמיות בכל מקום", אמרה. "היא מרימה את ראשה המכוער. אנחנו צריכים להגיד את זה בקול".

*- 108 נשים אוקראיניות שבויות – 87 חיילות ונגדות, 11 קצינות ו-37 מהמפונות ממפעל אזובסטל במריופול – שוחררו היום בעסקת חילופי שבויים עם רוסיה. "הגברות יעברו בדיקה רפואית ושיקום. הן יחבקו את קרוביהן, את הילדים שלהן. הן יחלימו", מסר ראש לשכת הנשיאות, אנדריי ירמאק.

*- הלוויין סנטינל-3 של תוכנית @CopernicusEU של סוכנות החלל האירופית תיעד את הסופה שהשתוללה אתמול באזור האי כרתים. לפחות אדם אחד נהרג ומספר אנשים נעדרים והגשמים הכבדים גרמו להצפות נרחבות ולסגירת נמל התעופה הבינלאומי.

*- תושב אוסטרליה טוען כי הלורד מאונטבטן, בן משפחת המלוכה הבריטית שהיה מנטור של המלך צ'רלס השלישי ונרצח בפיגוע של ה-IRA ב-1979, תקף אותו מינית כשהיה בן 11, בעת שהתגורר בבית לילדים במצוקה בצפון אירלנד שהיה מוקד להתנהלות פדופילית.

לטענת ארתור סמית (56), מיד לאחר שהוא נשלח לבית הילדים קינקורה בבלפסט, שהוקם כדי לספק דיור לבנים ממשפחות מצוקה או שסבלו מהתעללות בביתם, החל המנהל וויליאם מקגראת להתחבר אליו והיה מגיע לחדר השינה שלו בלילות.

סמית טוען כי באוגוסט 1977, הכיר לו מקגראת גבר אחר, שעליו אמר כי הוא "חבר מיוחד". "הוא לקח אותי לחדר הזה – במורד המדרגות היה משרד גדול, עם שולחן גדול והייתה שם מקלחת", סיפר לבלפסט טלגרף. "השם שלו לא הוזכר בחדר הזה. הוא גם לי להתקלח ואז מקגראת היה מגיע ולוקח אותי אחרי".

לטענת סמית, היו לו שני מפגשים מיניים עם האדם המסתורי, אולם הוא גילה את זהותו רק כעבור שנתיים. באוגוסט 1979, נרצח הלורד מאונטבטן, בן דודה מדרגה שנייה של המלכה אליזבת השנייה, כאשר המחתרת האירית פוצצה את הסירה שלו ליד החוף באירלנד, ואז סמית ראה את התמונה של בן המלוכה וקישר בינו לבין התקיפות לכאורה. "זיהיתי אותו בטלוויזיה, ואז הכל שקע, אבל לא אמרתי כלום. התחלתי לבכות, אבל לא יכולתי להראות את זה כי היו ילדים מסביב", שחזר סמית. "הלכתי למיטה והתחלתי לבכות. חשבתי לעצמי 'זה הברנש שתקף אותי'".

סמית סיפר כי הוא ניסה להתאבד בעת שהיה בן 18 ולאחר מכן עבר לאוסטרליה כדי לפתוח דף חדש. הוא התחתן לפני 30 שנה וסיפר לרעייתו על המקרה בשלב מוקדם של נישואיהם. הוא עדיין בטוח שמדובר בלורד מאונטבטן. "אתה לא שוכח מי תקף אותך", אמר. "אתה חוסם את זה, אבל לא שוכח. חשתי נבוך ממה שקרה, אבל עכשיו אני רוצה שלווה".

העדויות על התקיפות בבית קינקורה החלו להיחשף בשנת 1980 ושנה לאחר מכן נכלאו מקגראת, שהיה בכיר במסדר אורנג' הפרוטסטנטי, ועובד נוסף. חקירה שפורסמה בשנת 2017 קבעה כי רק אנשי צוות היו מעורבים במעשי הפדופיליה, ללא קשר לרשויות או לשירותי המודיעין, בעוד שנציב תלונות המשטרה קבע לאחרונה כי המשטרה לא פעלה על אף שקיבלה מידע על ההתרחשויות בבית.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: תוכנית קופרניקוס – האיחוד האירופי