מבזקי חדשות ליום 22-10-2022. מתעדכן

*- הבשורה המרה לאירופאים
מנהיגי אירופה נערכים לחורף ארוך וקר עם תכניות מגוונות שכוללות חיזוק המלאים, אזרחים פשוטים עושים כל שביכולתם כדי לחסוך באנרגיה בעוד שעסקים קטנים הם הנפגעים העיקריים עם חשבונות חשמל חודשיים הגבוהים ב-300% בהשוואה לשנים קודמות. אבל כל זה יכול להיחשב רק כהקדמה לכאב האמיתי שיחושו ביבשת, כך לדברי שר האנרגיה של קטר, סעד אל-כעבי, שהצהיר כי משבר האנרגיה של אירופה עלול להיות "הרבה יותר גרוע בשנה הבאה".

"בחורף הקרוב, בגלל מילוי המלאים, זה יהיה בסדר", אמר השר ל"פייננשל טיימס". "השנה הבאה והשנה שלאחר מכן, אפילו עד 2025, הולכות להיות הבעיה." יוזכר כי מוקדם יותר הצהיר השר הקטרי כי ארצו לא תפר הסכמים עם לקוחות באסיה כדי לשלוח את הגז המיועד להם לאירופה.

*- האמירויות קבעה שיא עולמי חדש…
חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי (ADNOC) הודיעה היום על שיא עולמי חדש בתחום ייחודי ביותר – חפירת באר הנפט והגז הארוכה ביותר. הבאר, שאורכה 50,000 רגל, ארוכה בסביבות 800 רגל מהשיא העולמי הקודם שנקבע בשנת 2017. בזמנו השיא היה שייך לחברת רוסנפט הרוסית בבאר בים אוחוצק.

חפירת הבאר היא במסגרת מאמצי החברה להרחיב את כושר הייצור שלה בתחום הנפט והגז ל-5 מיליון חביות ביום עד 2030. החפירה בוצעה באמצעות שותפותיה של ADNOC ובהם אקסון מוביל האמריקאית.

*- כך ארדואן מתכונן להיבחר מחדש
הבחירות בקיץ הקרוב צפויות להיות המאתגרות ביותר עבור נשיא טורקיה ארדואן שהפופולאריות שלו נפגעה עקב המצב הכלכלי הלא מעודד. אבל ארדואן לא מתכוון לוותר בקלות אלא לנצח באמצעות כסף והרבה כסף. לפני מספר שבועות ארדואן הכריז על "פרויקט הדיור הסוציאלי" הגדול ביותר בתולדות טורקיה – פרויקט שנועד לספק דיור במימון המדינה בעיקר לשכבות החלשות. לא פחות מ-7 מיליון טורקים נרשמו לתכנית שכוללת כחצי מיליון יחידות דיור. יצוין כי מחירי הדיור בטורקיה נסקו ב-53% במהלך השנה האחרונה.

תכנית זו מרמזת על הכיוון של ארדואן – הוצאות אדירות כדי לשכנע את הציבור לבחור בו מחדש. בתשעת החודשים הראשונים של 2022 התקציב הטורקי היה פחות או יותר מאוזן אך משרד האוצר פרסם צפי כי השנה תסתיים בגרעון של כ-25 מיליארד דולר, מה שמרמז על הוצאות הענק שמתכנן ארדואן.

*- הפלסטינים: זה הסכום שהפסדנו כתוצאה מ"הכיבוש הישראלי"
מוחמד אשתייה, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, הצהיר היום בנאום שנתן בווידאו לכנס של האו"ם בג'נבה כי הפסדי המשק הפלסטיני כתוצאה ממפעל ההתנחלות הישראלי הגיעו לכ-50 מיליארד דולר בשנים 2000 – 2020. נתון זה מופיע בדו"ח שפרסם ארגון האו"ם לסחר ולפיתוח. עוד ציין אשתייה כי מפעל ההתנחלות הישראלי תורם בכל שנה למשק הישראלי 41 מיליארד דולר.

מובן שמדובר בנתונים מוטים במקרה הטוב ונתונים מופרכים במקרה הרע. דוגמה קטנה: אין כל התייחסות לתרומת "מפעל ההתנחלות" להכנסות של המשק הפלסטיני הן מבחינת תעסוקה והן מבחינת סחר שלא לדבר על התועלת שמפיק המשק הפלסטיני בזכות סמיכותו למשק הישראלי.

*- המלחמה באוקראינה עושה יחסי ציבור טובים לכטב"מים האיראנים…
נראה שהשימוש בכטב"מים האיראנים בשדה הקרב באוקראינה, בייחוד כלי הטיס המתאבד שאהד 136, עושה יחסי ציבור טובים לטכנולוגיה האיראנית. גנרל רחים ספווי, יועצו הצבאי של המנהיג העליון, עלי ח'מינאי, הצהיר היום כי לא פחות מ-22 מדינות בעולם שלחו בקשות לרכישת כטב"מים מתוצרת איראן. בין המדינות שהוא הזכיר היו ארמניה, אלג'יריה, ונצואלה, סרביה וטג'יקיסטן.

לדברי ספווי, בעבר איראן הייתה צריכה לייבא כ-80% מצורכיה הצבאיים אך כיום היא נהנית מ-80% אספקה עצמית בתחום זה.

*- זה מה שקורה בסעודיה למי שמביע תמיכה בחיזבאללה
רופאה תוניסאית שעבדה בסעודיה מאז 2008 משלמת מחיר יקר. בשנת 2020, הרופאה בת ה-51 שיתפה בטוויטר סרטון של הפגנת תמיכה בארגון חיזבאללה שנערכה בתוניס. היא נעצרה, נחקרה ולאחר שנה הוגש נגדה כתב אישום בגין "פגיעה בסדר הציבורי". היא נשפטה לשנתיים ושמונה חודשים בכלא אך בעקבות ערעור מטעם התביעה הכללית עונשה הוחרף ל-15 שנים בכלא.

עתה דורשים בני משפחתה התערבות מצד נשיא תוניסיה, קייס סעיד, כדי שיביא לשחרורה. בתקופה האחרונה ניכרת החמרה בענישה בסעודיה כלפי מי שמבצעים "עבירות" באמצעות הרשתות החברתיות.

*- מתקדמים: הרשות הפלסטינית מקימה צוות שרים לנושא שדה הגז בעזה
אחרי הדיווחים בתקשורת, הודיעה היום הממשלה הפלסטינית רשמית שהסכם קרוב עם מצרים בדבר הפקת גז מהשדה הממוקם בסמוך לחופי רצועת עזה. ראש הממשלה מוחמד אשתייה הצהיר במהלך ישיבת ממשלתו שיוקם צוות של מספר שרים שמשימתו תהיה לעקוב אחר נושא הגז הפלסטיני.

הוא ציין כי ראש קרן ההשקעות, מוחמד מוסטפא וצוותו, מנהלים משא ומתן עם גורמים רשמיים במצרים כדי לסיים איתם את המו"מ על הסכם הגז "באופן שישרת את הזכויות והיכולות הלאומיות שלנו ויועיל לעמנו".

לפי הדיווחים, המו"מ עם מצרים כיום מתנהל סביב מנגנן ההפקה, חלוקת הבעלות על השדה וחלוקת ההכנסות. לפי הצד הפלסטיני, "ישנה התקדמות גדולה" והמו"מ אמור להסתיים עוד השנה.

*- השיקול המרכזי של רוסיה להשתמש בכטב"מ האיראני
השימוש ההולך וגובר בכטב"מ המתאבד האיראני "שאהד 136" כפי שראינו היום מעורר שאלות. מדוע בעצם הרוסים פנו לאמל"ח שכזה אותו הגדיר דובר הצבא האוקראיני כ"בעל אפקטיביות נמוכה" אך כזה שיוצר לחץ פסיכולוגי גדול על האוכלוסייה. ובכן נראה שהשיקול המרכזי הוא כספי.

"שאהד 136" מיוצר על ידי "החברה לייצור מטוסים" השייכת למשמרות המהפכה ועלותו 20,000 דולר. לצורך השוואה, העלות של הטילים ושאר האמל"ח שהשתמשה בו רוסיה בשבוע שעבר כדי לנקום על פיצוץ גשר קרץ' מתחילה מ-300,000 דולר. כלומר, הרוסים בעלות נמוכה יותר מצליחים להגיע ליעדים אסטרטגיים בתוך אוקראינה עם כטב"מ הנושא 200 ק"ג. למה זה קורה עכשיו? במערב מעריכים כי כשמונה חודשים לתוך המלחמה מלאי הכטב"מים המתאבדים הרוסי התדלדל ולכן היא מחפשת תחליפים במדינות הנתונות לסנקציות אמריקאיות דוגמת איראן וצפון קוריאה.

*- עוד דרמה באיראן
התפתחות במחאה באיראן. ככל הנראה אסירים ניסו להתקומם בכלא אבין הידוע לשמצה, שם מוחזקים בין השאר אסירים פוליטיים. בסרטונים שהועלו לרשת נראית אש מהכלא ולפי השלטונות האסירים הם שהציתו אותה. כמו כן, כפי שניתן לשמוע מהסרטון נשמעים קולות ירי. השלטונות טוענים שהושגה רגיעה אך ברשת מובע חשש כי מדובר באירוע מבויים של המשטר כדי לחסל אסירים פוליטיים.

הכלא הזה בטהראן נבנה בתחילת שנות השבעים עוד בתקופת השאה. בעשורים האחרונים דווח כי המשטר האיראני מבצע פשעים חמורים כנגד האסירים שם כולל עינויים קשים ומעשי אונס.

*- הפלסטינים מתחילים להרגיש את הלחץ הכלכלי
במגזר העסקי הפלסטיני מרגישים היטב את הלחץ הכלכלי כתוצאה מהתגברות המתיחות הביטחונית. אמצעי הביטחון שנקט צה"ל סביב ג'נין ושכם הוגברו וזה מונע מערביי ישראל – כוח הקנייה העיקרי בערים אלה – גישה לשווקים. עמאר אבו בכר מלשכת המסחר של ג'נין הצהיר כי ביום רגיל נכנסות לג'נין כ-5000 מכוניות של ערביי ישראל אך בחודש האחרון המספר ירד אל פחות מ-2500 כשבימים האחרונים המספר ירד בצורה חדה. לפי אבו בכר, החגים והעוצרים הפחיתו בצורה ניכרת את עבודת הפועלים מג'נין בשוק הישראלי מה שפוגע בנזילות בשוק המקומי.

מצב המשק הפלסטיני אינו מעודד גם ללא המתיחות הביטחונית. ד"ר ראבח מראר מהמכון למחקרים כלכליים טוען כי התוצר הפלסטיני רשם צמיחה שלילית של 0.1% במחירים קבועים במהלך המחצית הראשונה של 2022. לדבריו תנועת סחר החוץ הפלסטינית ירדה אף היא בתקופה הנדונה עקב ירידת כוח הקנייה של הצרכן הפלסטיני נוכח עליית המחירים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון