ארה"ב בוחנת שברי מל"טים איראנים שהופלו באוקראינה לאיתור נקודות חולשה

ארצות הברית בחנה את שברי המל"טים האיראניים שהופלו באוקראינה, אמרו שני גורמים אמריקאים. 

הוושינגטון פוסט דיווח כי מידע על המבנה ואופן הרכבת המטוס יחד עם הטכנולוגיה המשמשת לייצורו יכולים להיות נקודה קריטית כדי לעזור לארצות הברית ובעלות בריתה האוקראיניות לאתר טוב יותר את נקודות החולשה של המטוסים הללו ולהפיל אותם לפני שהם מגיעים ליעדיהם.

העיתון ציטט 2 בכירים, שדיברו בעילום שם, שאמרו כי תהליך כזה נעשה כבר בעבר כדי לחקור ולבחון כלי נשק ששימשו שלוחי איראן במהלך סכסוכים במזרח התיכון. 

גורם רשמי אוקראיני אמר כי המל"טים מתוצרת איראן המריאו משלושה בסיסים צבאיים רוסיים בקרים וממקום אחר בבלארוס. 

העיתון ציין כי טהראן שלחה יועצים לאזורים שבשליטת רוסיה, כדי לסייע במתן מידע טכני הקשור לשימוש בכלי הטיס.

לא ברור כיצד השיגה ארצות הברית גישה לשברי המל"טים האיראניים, אם כי הפנטגון מתואם באופן הדוק עם הצבא האוקראיני ושומר על נוכחות מנהלית קטנה בשגרירות ארה"ב בקייב.

רוסיה השתמשה בעשרות מל"טים "מתאבדים" בהתקפות על תשתית האנרגיה של אוקראינה, והרגו חמישה בני אדם בבירה קייב. אוקראינה טוענת כי מדובר במל"ט Shahed-136 מתוצרת איראן.

חיל האוויר האוקראיני אישר ביום רביעי כי השמיד 223 מל"טים מתוצרת איראן מאז אמצע ספטמבר, בעוד שטהראן הכחישה שוב ושוב בימים האחרונים שסיפקה לרוסיה נשק ומזל"טים כדי לסייע לכוחות הפולשים לאוקראינה.

מל"טי השאהד טסים נמוך מאוד ונראה שיש להם מעט חלקי מתכת, מה שמקשה על זיהוים באמצעות מכ"מים וחיישנים אחרים לפני שהם מגיעים ליעדם.

העיתון "וושינגטון פוסט" שבדיקת שברי המל"טים הללו עשויה לעזור להתגבר על האתגרים הללו.

בכיר האוקראיני ציין כי אתרי השיגור של המל"טים האיראניים מהוות אתגר נוסף, והוסיף כי הם משוגרים ממקומות רחוקים מטווח הארטילריה האוקראינית שהשיגה קייב מארצות הברית.

מל"טי השאהד שונים מכלי הנשק ששימשה את רוסיה באוקראינה, שכן הם נשארים באוויר למשך פרק זמן עד לקביעת היעד שלהם, ולעיתים מדובר במיקום קבוע, ואז הם טסים אליו ומתנגשים בו לפני שהוא מתפוצץ.

בניגוד למל"טים גדולים יותר, שניתן לעשות בהם שימוש חוזר, לירות טילים ולחזור לבסיס, מל"טים איראניים טסים לאט.

אנליסטים אומרים שמל"טים איראניים מהווים בעיה גדולה, מכיוון שרבות ממערכות ההגנה שמסוגלות להפיל אותם הן יקרות מאוד, ולעתים קרובות הן נועדו להתמודד עם איומים גדולים יותר כמו מטוסים ומסוקים, וגם לוקח כמה חודשים ואולי שנים לייצרם.

המומחה הצבאי הרוסי סמואל בנדט אומר שההגנה האווירית של אוקראינה הראתה הצלחה מסוימת נגד מל"טים, אך מעטים מהם מגיעים בכל זאת ליעדים שלהם, מה שעלול לגרום לכאוס והרס. 

"לרוסים יש היום נשק זול בשפע, שמסוגל להזכיר כל הזמן לאוקראינים שהשמיים שלהם אינם בטוחים ב-100 אחוז", הוסיף בנדט. 

ארצות הברית סיפקה לאוקראינה מערכות הגנה אוויריות המסוגלות להשמיד מל"טים, כאשר הראשונה שבהן נקראת "ערפד" והיא יכולה להפיל מל"טים הנורים ממשגר המחובר לטנדר.

הפנטגון גם הבטיח לשלוח לאוקראינה את ה-Nasmas, מערכת טילי קרקע-אוויר המסוגלת ליירט טילים בליסטיים ואיומים אוויריים אחרים. 

פקידים אמריקאים אמרו ששתי יחידות Nasmas אמורות להימסר בשבועות הקרובים, והם גם התחייבו לספק שש יחידות נוספות לאוקראינה, אך ההספקות צפויות להימשך מספר שנים .

Пентагон розпочав закупівлю комплексів ППО NASAMS для України

קרדיט: אלחורה ורשתות חברתיות