חיילי משמרות המהפכה האיראנים מעורבים עמוקות בלחימה הרוסית באוקראינה

איראן שלחה אנשי צבא לחצי האי קרים הכבושה כדי להתאמן ולייעץ לצבא הרוסי על השימוש ברחפנים איראניים, על פי CNN והניו יורק טיימס .

לא היה ברור מיד כמה אנשי צבא איראנים נסעו לקרים והאם הם עדיין שם.

מקור מהמודיעין האמריקני אמר כי "עשרות" מדריכים איראנים נשלחו לשם כדי לאמן את הכוחות הרוסיים.

ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי הצבא האיראני מזוהה עם משמרות המהפכה, המסווגים כארגון טרור בארצות הברית.

בימים האחרונים הפכו המל"טים האיראניים ל"נשק חשוב" עבור רוסיה, שהשתמשה בהם כחלק מתקיפות נרחבות נגד מתקני אנרגיה אוקראינים ותשתיות אזרחיות אחרות, לפי ה"ניו יורק טיימס".

העיתון האמריקני מסר כי שליחת המדריכים האיראניים עולה בקנה אחד עם השימוש הנרחב במל"טים באוקראינה ומצביעה על "מעורבות עמוקה יותר" של איראן במלחמה נגד אוקראינה.

ארצות הברית אמרה כי הסתמכותה של רוסיה על מל"טים איראניים היא אינדיקציה ליעילותן של הסנקציות המערביות בבידוד מוסקבה מהשווקים הבינלאומיים.

לאחר מכירת המל"טים למוסקבה, הטילה ארה"ב סנקציות נוספות על האיראנים והחברות האיראניות שהשתתפו בבנייה ופיתוח של מל"טים, וכן על חברות המעורבות בהעברתם לרוסיה.

לפי גורמים שדיברו עם CNN ועם הניו יורק טיימס, טעויות שנעשו על ידי מפעילים רוסים הפכו את השימוש בכלי טיס איראניים לבלתי יעילים. בעיות מכניות גם משביתות את כלי הטייס, ומגבילות את התועלת שלהם.

במקור, רוסיה שלחה את אנשיה לאיראן להשתלם בהפעלת מל"טים. אך ככל שהבעיות נמשכו, איראן בחרה לשלוח את מדריכיה לקרים, על פי גורמים רשמיים בהווה ובעבר, שסרבו להזדהות.

לפי ה-CNN, איראן סיפקה שני סוגי מל"טים לרוסיה: "שאהד", שמתפוצץ בזמן הפגיעה ובעל טווח של יותר מ-1,600 קילומטרים, ו-"Muhajir-6", שיכול לשאת טילים וניתן גם להשתמש בהם בפעולות מעקב ואיסוף מודיעין.

CNN יצרה קשר עם הנציגות האיראנית לאו"ם לקבלת תגובה. איראן הכחישה בעבר ששלחה מל"טים לרוסיה.

המקורות אמרו כי מדריכי הצבא האיראני רחוקים מהקווים הקדמיים, והם נפרסו כדי לאמן את הרוסים כיצד להטיס כלי טייס לא מאויישים אלו.

"שליחת מל"טים ומדריכים לאוקראינה מערבת עמוקות את איראן במלחמה בצד הרוסי ומערבת ישירות את טהראן בפעולות שגרמו להרג ופציעת  אזרחים", אמר בכיר בפנטגון לשעבר וקצין ה-CIA בדימוס, מיק מולרוי.

"גם אם הם רק מאמנים ויועצים טקטיים באוקראינה, אני חושב שמעורבותם ברורה", הוסיף מולרוי. 

גוף זכויות האדם של האו"ם אמר כי תקיפות מכוונות של מטרות אזרחיות כאלה עלולות להוות פשעי מלחמה.

בכיר אמריקאי אמר ל-CNN כי ארה"ב, צרפת ובריטניה מתכננות, ביום רביעי, לדון בהעברת המל"טים של איראן לרוסיה במהלך פגישה סגורה של מועצת הביטחון של האו"ם.

מדינות מערביות אלו דיווחו כי שליחת מל"טים מתוצרת איראן לרוסיה מפרה את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231, המגבילה חלק מהעברות נשק לאיראן וממנה. 

לא ברור אם הם יעלו את הנקודה הספציפית הזו בפגישה ביום רביעי, או יעברו להשבת הסנקציות שהוטלו על איראן בגלל העברת הנשק.

Drones seen in Ethiopia are Iranian Mohajer 6, claim experts - YouTube

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות וויקיפדיה