השר האיראני המושחת רסתם קאסמי: מהאישים החשובים ביותר במשמרות המהפכה

השר האיראני לבניית כבישים וערים, הגנרל רסתם קאסמי – رستم قاسمي , שנכנס לתפקידו ב-2021, מתגלה כדמות משפיעה ביותר המפקחת על נושאים מקומיים ואזוריים.

לקאסמי רקע צבאי שרכש מניסיונו במשמרות המהפכה האיראניים מאז תחילת שנות השמונים של המאה העשרים, מה שהביא אותו לזכות באמונו של המנהיג העליון עלי חמינאי.

נראה שהוא הראוי ביותר לשאת מסרים של ההנהגה האיראנית, והפך לתיבת דואר של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, בעל בריתה הראשון של איראן במזרח התיכון, והוא גם זה האחראי על מימון משמרות המהפכה.

קאסמי נפגש בפעם השנייה מאז 2022 עם אסד בדמשק ב-6 באוקטובר, והם דנו ביחסים כלכליים, חיזוק קשרי השקעות והשלמת שיתוף פעולה במגזרי שירות חיוניים כמו חשמל ותחבורה יבשתית.

קאסמי פגש בעבר את אסד בדמשק ב-12 בינואר 2022, ולאחר מכן אישר בטוויטר, "ההסכמים הכלכליים והפיתוחים שעליהם חתם במהלך ביקורו יחיו מחדש הזדמנויות רבות שאבדו לגורמי כלכלה ופיתוח, יספקו הזדמנויות עבודה לנוער שלנו, ויוסיפו הרבה ערך מוסף למשקיעים האיראנים".

חינוך וגיבוש

רוסתם קאסמי נולד ב-1950 בעיירה ראשט, מחוז גילאן, צפון איראן, לאב שהתגלה כאיש עסקים ופוליטיקאי, שהגיע עד לתפקיד המושל שם מ-1980 עד 1988.

קאסמי הוא בעל תואר בהנדסה אזרחית בניהול פרויקטי נפט וגז מאוניברסיטת ארימאהר לטכנולוגיה.

קאסמי הוא אחד המהנדסים המובילים במשמרות המהפכה האיראניים, שנוסדה ב-1979.

במהלך מלחמת איראן-עיראק (1980-1988), שהותירה יותר ממיליון הרוגים משני הצדדים, רובם איראנים, החזיק קאסמי בכמה תפקידי פיקוד צבאיים באיראן.

ממפקד היחידות הקרביות בתקופת המלחמה הנ"ל ועד למפקד חיל ההנדסה הימית, שפיקד על בניית הבסיס הימי "נח" של משמרות המהפכה, וכן פעיל בבניית מנהרות ומתקנים תת-קרקעיים, וכן מבצע פרויקטי גז, פטרוכימיה ונפט ובניית מעגנים.

קאסמי מחזיק בדרגת גנרל, לאחר שהצטרף למשמרות המהפכה ב-1981 לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטה.

רסתם קאסמי, דמות שמרנית וקשוחה, הוא גם סגן מפקד משמרות המהפכה לענייני כלכלה.

קאסמי הוא השם שמשמרות המהפכה הריצו לנשיאות במושב השלושה עשר ביוני 2021, לפני שפרש מהמירוץ לטובת הנשיא האיראני הנוכחי, איברהים ראיסי.

הוא מילא כמה תפקידי ניהול נוספים כחבר בלשכת המסחר, התעשייה והמכרות באיראן ובטהרן, וכמנכ"ל ויו"ר מועצת המנהלים של חברת מהנדסי האנרגיה והנפט.

קאסמי הפך אז למנהל החברה לבניית ספינות במפרץ הפרסי, הידועה בשם "אסוואיקו", מה שהכשיר אותו להיות המזכיר הכללי של המועצה לתעשייה הימית.

הוא גם היה חבר פרלמנט במשך שלוש קדנציות רצופות, החל מהבחירות של 1988 ועד 2000. הוא נבחר לשתי קדנציות נוספות בבחירות 1992 ו-1996.

קאסמי כיהן כשר הנפט התשיעי ברפובליקה האיראנית מ-2011 עד 2013, וירש את מסעוד מיר קזמי.

קאסמי גם הוביל את מתחם "חאתם אל-אנביה" משנת 2007 עד 2011. זהו המוסד הפיננסי החזק ביותר של משמרות המהפכה ויש לו חוזי שותפות עם הממשלה ליישום מספר רב של פרוייקטים עירוניים, שירותים, תעשייה, פיתוח, נפט, פרויקטי תקשורת, מים וחשמל.

קאסמי מונה לשר לבניית כבישים וערים באיראן ב-2021, כיורש את מוחמד אסלאמי, ומאותו זמן הוא גם קיבל את נשיאות הצד האיראני ב"וועדה המשותפת הסורית-איראנית".

צבאי וכלכלי

קאסמי הצליח לרכוש את אמונו של חמינאי, ולהפוך לאחד מאנשי משמרות המהפכה המנהלים את הפרויקטים והיחסים שלה באיראן, ואפילו עם מדינות אזוריות.

קאסמי הופיע גם כ"מדינאי" במהלך הצהרותיו בתקשורת שבהן גינה את המערב בתקופת כהונתו כשר הנפט (אוגוסט 2011 עד ל-2013) כאשר ביקש להרחיב את חלקה של איראן בשוק הנפט העולמי , כולל כאשר טען ב-14 באוקטובר 2012: "העולם אינו יכול לוותר על הנפט האיראני בשל איכותו והשפעתו הישירה על מחירי הנפט הגולמי בשווקים העולמיים".

במהלך כהונתו ב-"חאתם אל-אנביה" מואשם קאסמי ברכישת חברת "סדרה" לבניית ספינות לטובת משמרות המהפכה שפתחה דרך לפעולות הברחת נפט.

קאסמי גם מפקח על רשת ענפה המפקחת על מכירות הנפט האיראני מטעם משמרות המהפכה.

על הגנרל קאסמי הוטל חלק מהאחריות של המפקד לשעבר של "כוח קודס" של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, שנהרג בתקיפה אמריקנית ליד נמל התעופה בבגדד בינואר 2020.

על פי דיווחים בעיתונות, קאסמי גם סייע למכירת נפט למפקדו בכוח קודס, קאסם סולימאני, וסיפק לו סכומי כסף עצומים למימון המיליציות שלו במזרח התיכון.

בכך הצליח סולימאני לממן את חיזבאללה הלבנוני ולאחר מכן את המשטר הסורי לאחר פרוץ המהפכה והתערבות איראן ב-2012 שריסקה את המורדים ומנעה את נפילת אסד, וכן מימן את המיליציה החות'ית בתימן.

בהקשר זה, קאסמי הודה ב-21 באפריל 2021 שיש "מספר קטן של יועצים ממשמרות המהפכה, לא יותר ממספר האצבעות" בתימן.

הוא הוסיף כי משמרות המהפכה סיפקו לחות'ים נשק בתחילת המלחמה, ואימנו את אנשיה לייצר נשק, לפי מה שנאמר בראיון ל"רוסיה היום".

בתקופה שבה איראן שואפת לבנות מסלולי המראה למל"טים במספר אזורים בסוריה, כולל באזור אל-הידריה, מזרחית לדיר א-זור, מתגלה תפקידו של קאסמי בהקשר זה.

קאסמי מחזיק בתיק יישום פרויקט "קשר הרכבת" בין איראן, עיראק וסוריה, שמטרתו להפוך את היצוא של טהראן לעיראק לפחות יקרה ובטוחה יותר.

קו זה אמור לקשר את הים התיכון בעתיד לנמל לטקיה בסוריה.

במהלך ביקורו בבגדד ב-26 בדצמבר 2021, הודיע ​​קאסמי כי חתם על הסכם עם ממשלת עיראק, לתחילת עבודתו של פרויקט "קשר הרכבת" בין הערים שלמצ'ה האיראנית  לבצרה העיראקית, באורך של 32 ק"מ, לאחר שהפרוייקט היה תקוע  במשך שנים רבות.

לדברי מומחים כלכליים, קאסמי תורם במתן ייעוץ למשטר אסד בתחומים הקשורים לבניית תשתיות, במיוחד עם הידלדלות הנוכחית של השקעות זרות בסוריה.

במהלך ביקורו בסוריה בינואר 2015, הוא הבטיח למשטר הסורי שלמרות הירידה של 50 אחוז במחירי הנפט האירניים, ארצו תמשיך לספק לסוריה נפט.

קאסמי גם מפקח על פיתוח מסדרון התחבורה הבינלאומי בין אזרבייג'ן, רוסיה ואיראן, עליו חתמו שלוש המדינות ב-10 בספטמבר 2022, ומטרתה להעביר 30 מיליון טון סחורה מדי שנה דרך מדינות אלו עד 2030.

האיש של חמינאי

חשיבותו של איש הצבא טמונה במינויו לשר הנפט. ומי שמחזיק בתפקיד זה חייב לקבל את האמון המוחלט של המנהיג העליון עלי חמינאי, כי המדיניות הציבורית במשרד חופפת להוצאות על פיתוח תוכנית הגרעין של איראן למטרות צבאיות.

התפוקה היומית של איראן הייתה כ-3.5 מיליון חביות, ומגזר הנפט מהווה 80 אחוז ממשאבי המט"ח של איראן בנוסף שאיראן מחזיקה במאגר הגז הטבעי השני בגודלו בעולם.

הנפט הוא כיום התוצר היחיד שמביא הכנסות לאיראן, וטהראן משתמשת בו בעיקר כדי לענות על צרכיה הפיננסיים תחילה והצרכים הפיננסיים של בעלות בריתה  אחר כך.

קאסמי, בהוראת המנהיג העליון עלי חמינאי, תופס את תפקיד היועץ של "מטה כלכלת ההתנגדות", התומך בכלכלה האיראנית להתמודד עם סנקציות.

לקאסמי ניסיון מקצועי רב בהקמת צינורות נפט וגז, ופיקוח על הקמת נמלים ושירותי נפט גדולים במחצ'ר, ושיפוץ והתקנת אסדות נפט באי סארי.

בהקשר זה טוענת "מועצת ההתנגדות הלאומית של איראן" כי במהלך כהונתו כשר הנפט בתקופת נשיאותו של אחמדינג'אד, גרף קאסמי רווחים אסטרונומיים, ומילא את כיסיו וכיסי משמרות המהפכה האיראניים באמצעות מעילה ושוחד, וכן באמצעות שליטתו בחברות התחבורה והביטוח.

לפי המועצה, קאסמי העביר באופן קבוע חוזים לאספקת נפט גולמי לחבריו במשמרות המהפכה האיראנים.

בספטמבר 2019, משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על קאסמי ובנו ועל רשת ספנות להובלת נפט בשליטת משמרות המהפכה האיראניים, הידועה בשם "רשת שילוח נפט תמורת טרור".

קאסמי מעורב רבות גם בתמיכה כספית בראש המשטר הסורי, בשאר אל-אסד, ובהעברת חביות נפט גולמי למיליצית חיזבאללה הלבנונית בגיבוי נשק וכסף מאיראן, כך לפי דיווח של אותה מועצה מה-18 במאי 2021.

על קאסמי הוטלו סנקציות על ידי ארצות הברית, האיחוד האירופי ואוסטרליה בשל מעורבותו בתוכניות הגרעין והטילים הבליסטיים השנויים במחלוקת של איראן.

בשנת 2012 נכלל רסתם קאסמי ברשימת 500 האנשים המשפיעים ביותר בעולם כשר הנפט של איראן, המתפרסמת מדי שנה על ידי המגזין "Foreign Policy".

קרדיט: אלאיסתיקלאל