ירדן: אנחנו מוכנים להתחבר לרשת החשמל העיראקית. מה מאחורי ?

ביום חמישי הודיע ​​שר המדינה לענייני מידע, הדובר הרשמי של ממשלת ירדן, פייסל שבול, כי עלות החיבור לרשת החשמל בין עיראק לירדן מסתכמת ב-130 מיליון דולר.

אל-שבול אמר בהצהרה לעיתונות בשולי הנחת אבן היסוד לפרויקט חיבור החשמל, כי "עיראק תישא בכ-100 מיליון דולר מעלות הפרוייקט, ועלות החלק הקשור לירדן הוא כ-30 מיליון דולר".

הוא הוסיף: "אנחנו לגמרי מוכנים להתחבר לרשת החשמל, ותחילת החיבור תהיה בקרוב מאוד, והצד העיראקי צריך עד הקיץ הבא כדי לבצע את החיבור בפועל".

הוא ציין כי: "הדבר החשוב ביותר בפרויקט הזה, לפי מה שאמר ראש ממשלת עיראק, הוא שזהו צעד מעשי בתוך חזון משותף", והוסיף, "אנחנו מדברים על שיתוף פעולה ירדני-עיראקי, ואנחנו מדברים על מנהיגות ירדנית. בתחום האנרגיה, והפרויקט הזה הוא בהחלט אסטרטגי”.

שבול ציין כי "ראש ממשלת ירדן, בשר אלח'סאונה, הציג בפני עמיתו העיראקי את סוגיית המצב הכלכלי של ירדן , ואת פרוייקט  צינור (הנפט ) בצרה- עקבה".

הוא המשיך, "התשובה העיראקית הייתה ארוןח  שרים ירדנים שהגיעו לביקור להשלמת המידע על פרוייקטים בנושאים אזרחיים הכלכליים".

בנוגע לסוגיית צינור בצרה-עקבה, הסביר שבאול, "הצד העיראקי מודע למוכנות ירדן וביצע 80% מהצעדים שיש לנקוט לפני הגעה להסכם המסגרת, אך ביקשו לתת להם זמן כי יש יש כמה צעדים שיש לנקוט."

ביום חמישי, 6 באוקטובר 2022, הניחו ראש הממשלה, מוסטפא אל-קזמי, ועמיתו הירדני, בישר אל-ח'סאונה, את אבן הפינה לפרויקט הקישור החשמלי העיראקי-ירדני, ולהכריז על תחילת העבודה על הפרוייקט.

הערה ברקע הידיעה: עיראק מתקשה מאוד לספק את צרכי החשמל הפנימיים שלה וקונה חשמל לרוב מאיראן . האם פרוייקט חיבור רשתות החשמל בין ירדן לעיראק זה בעצם פתיחת דלת אחורית למעורבות איראנית גדולה יותר בכלכלה הירדנית ? 

או שמא עיראק מתחברת לרשת החשמל הירדנית כדי לקבל חשמל ממצרים, המבוסס על גז ישראלי ,  שאמורה להעביר גם גז לסוריה ולבנון?

תשובות לשאלות לא נקבל , ככל הנראה, בתקופה הקרובה . 

קרדיט: עיראק נט