מאחורי בקשת הצבא המצרי לרכוש נושאת מטוסים וצוללות מתקדמות מצרפת

קהיר הביעה את התעניינותה ברכישת צוללות "ברקודה" בעלות הפעלה קונבנציונלית בנוסף לנושאת מטוסים המסוגלת לשאת את הגרסה הימית של מטוסי רפאל, כך דיווח העיתון הצרפתי המפורסם, La Tribune.

מדוע מבקש הצבא המצרי לרכוש נושאת מטוסים וצוללות מתקדמות מצרפת?

נושאת מטוסים צרפתית – קרדיט : צבא צרפת

לפי מקורות יודעי דבר, מצרים מעוניינת בצוללות "ברקודה" המונעות באופן קונבנציונלי, המיוצרות על ידי חברת הצי הצרפתי. מדובר בצוללות שנמכרו לאוסטרליה (12 צוללות תקיפה בנפח של 4,500 טון) לפני שקנברה התחרטה  לפתע והזמינה צוללות גרעיניות מארה"ב ובריטניה כחלק מברית אוקוס (אוסטרליה, בריטניה וארצות הברית).

המשא ומתן בין מצרים לצרפת החל על עסקת הענק הזו לפני יותר משנים עשר חודשים, בין חברת הצי הצרפתית ולחיל הים המצרי.

ב-2011 ושוב ב-2015, הזמינה מצרים ארבע צוללות U209 מחברת ThyssenKrupp Marine Systems הגרמנית (TKMS), והצוללת הרביעית, S44, התקבלה ביולי האחרון.

הצי הצרפתי הכניס נושאת מטוסים חדשה לייצור ב-2021 שהיא אמורה להחליף את הנושאת מטוסים "שארל דה גול" בשנת 2038. השלמת בניית הנושאת מטוסים החדשה אולי תואץ אם ימצא לקוח לקניית נושאת מטוסים נוספת.

أفريكا انتلجنس يؤكد فوز الغواصات الفرنسية SMX Ocean بمناقصة الغواصات  المصرية و طلب السيسي 6 غواصات - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

למה מצרים צריכה נושאת מטוסים?

הגנה על משאבי המים היא גם עניין של חיים או מוות. תכניות חימוש הן רק על פי מודיעין אסטרטגי מאושר ולא על פי מצב רוח או רגש. לכן, אם מצרים מבקשת לרכוש צוללות חזקות ובעלות זמן שהיה מתחת למים ארוכות יותר עם נושאת מטוסים, אז הכלים החדשים הם לא נגד ישראל, הקרובה גיאוגרפית, שנגדה מצרים צריכה רק טילים בינוניים או לטווח קצר כדי להרתיע אותה, המטרה כאן היא אתיופיה או כל מדינה שיכולה לאיים על ביטחון המים של מצרים ב-30 השנים הקרובות.

כולם מודעים כעת לכך שלא ניתן לסמוך על הקהילה הבינלאומית או על האומות המאוחדות, וכי כוח הוא הדרך הטובה ביותר לכפות את כבודה של מצרים ולשמור על האינטרסים שלה.

פריז, ספק קבוע של נשק לקהיר

מצרים, בעקבות מדיניות הייצוא הגרמנית החדשה ובגלל האמברגו הבינלאומי על נשק רוסי, פונה באופן טבעי לצרפת, שמספקת לה באופן קבוע מערכות נשק ברמה גבוהה (מטוסי קרב ראפאל, נושאות מסוקים, פריגטות FREMM וקורבטות Gowind, לוויינים וכו').

באביב, צרפת תמכה במספר מוסדות בנקאיים צרפתיים – BNP Paribas, Crédit Agricole, Société Générale ו-CIC – כדי לממן עסקה עם מצרים בשווי 5.4 מיליארד דולר (כולל מטוסי קרב של Rafale, לוויינים, מטוסי תדלוק של איירבוס A330 MRTT), לפי מקורות יודעי דבר.

לוויין המודיעין יסופק על ידי Airbus Space, כפי שחשפה לה טריביון בדצמבר 2020, ושני מטוסי איירבוס MRTT. לבסוף, קהיר רכשה לאחרונה ארבעה מכ"מים GM400, שהם מכ"מים תלת מימדיים להגנה אווירית ארוכת טווח שפותחו ותוכננו על ידי חברת Thales, לפי העיתון הצרפתי.

תכונות צוללת ברקודה

צוללת ברקודה היא באורך של 97 מטר ומשקלה 4,500 טון.

הצוללת מסוגלת לשהות בים שלושה חודשים או לשוט 18,000 מיילים ימיים במהירות של 10 קשר, והיא גם מסוגלת לצלול לעומק של 300 מטר.

מערכות הלחימה בצוללות מורכבות מ-34 כלי נשק, כולל שישה טילי שיוט משוגרים אנכית, כמו גם מל"טים. הוא גם מסוגל לשאת טילים נגד ספינות ותותחי נ"מ  Harpoon, כמו גם מוקשים וטורפדות מארק 48.

תכונות של נושאת המטוסים שארל דה גול

נושאת המטוסים שארל דה גול "CDG" נבנתה כתחליף לנושאת המטוסים מסוג קלמנסו בתחילת שנות ה-60. אורכו של גוף הספינה הוא 261.5 מ' (858 רגל), רוחב 64.36 מ' (211.2 רגל), גובה 66.5 מ' (218 מ') וגובה של 9.43 מ' (30.9 רגל), ומשקלה 38,000 טון.

את נושאת המטוסים מאיישים 1,150 אנשי צוות, 550 אנשי צוות אוויר ו-50 אנשי תמיכה אווירית, יחד עם לינה לטווח קצר ל-800 מרינות Fusiliers.

מבחינת כוח האש שדה גול יכולה להשתמש בו נגד אויבים פוטנציאליים, הספינה מארחת עד 40 מטוסים, כולל 30 מטוסי קרב מסוג Dassault Rafale M (לפני 2016, תפקיד זה מילא על ידי דאסו-ברגה סופר-אטנדר), שני E- מסוקי 2C Hawkeyes, שני מסוקי NFH Caiman Marine, אחד Eurocopter AS565 Panther ושני AS365 Dauphin ("דולפין") פדרו.

ישנם ארבעה משגרי Sylver בני 8 תאים הנושאים טילי קרקע-אוויר MBDA Aster 15 (SAM) ושני משגרי Sacral בני 6 תאים המשתמשים בטיל המיסטרל לטווח קצר להגנה עצמית . הספינה צוידה בשמונה תותחי Giat 20F2 20 מ"מ.

החזקתה של מצרים בצוללת הייחודית ובנושאת המטוסים האימתנית הזו תגרום לצי המצרי להתחזק ביכולות חסרות תקדים וחסרות הגיון מכיוון שזו מדינה עם גבולות ימיים המשתרעים בין בחריין לבין הון כלכלי עצום שנויים במחלוקת, כמו גם להגן על נתיב השיט הבינלאומי החשוב ביותר ב- העולם ורצונה להגן על ביטחונה הלאומי ולשמור על עושרה לאור עולם בעייתי הנשלט על ידי חוק הכוח ולא כוח החוק.

صحيفة فرنسية .. الجيش المصرى يتفاوض على غواصات "باراكودا" الهجومية الرهيبة  ! - YouTube

קרדיט: ערב דפנס     קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות