אוקראינה מבקשת מישראל לספק לה טילים בליסטיים מדגם "לורה"

הטיל הבליסטי "לורה" מתוצרת ישראל יסייע בחיזוק הצבא האוקראיני אם ישראל תסכים למוכרו.

בעוד ארצות הברית עדיין מתנגדת לאספקת הטיל MGM-140 ATACMS, אוקראינה ביקשה מישראל לספק לה טילים בליסטיים "חזקים במיוחד" מדגם LORA כחלופה.

על פי הערכת משרד ההגנה האוקראיני, לטיל לורה תכונות טקטיות וטכניות מעולות רבות, שאף עולים על נשק מתוצרת אמריקאית, אך יש לקוות שישראל אכן תסכים למכור נשק זה בזמן הקרוב.

ה-LORA (ראשי תיבות של "LOng Range Attack") הוא טיל בליסטי טקטי מתקדם המיוצר על ידי תאגיד התעשייה האווירית בישראל (IAI), והוא נמצא בשירות רשמית מאז 2007.

המאפיין הייחודי של טיל LORA טמון בעובדה שיש לו מסלול מתוכנת גמיש ביותר עם יכולת לשנות את נתיב הטיסה שלו כדי לנטרל את מערכת ההגנה האווירית של האויב.

המפרט הטקטי הבסיסי של טיל LORA כולל אורך של 4.7 – 5.2 מטרים (בהתאם לגרסה); קוטר גוף 0.62 מ'; משקל בסיסי מ 1600 – 1800 ק"ג; הוא נושא ראש נפץ במשקל 440-600 ק"ג (תלוי במשימה).

זמן המעבר מתנועה למוכנות לחימה של טיל הלורה הוא 10 דקות בלבד, והטעינה מחדש קלה הודות לרכב תמיכה ייעודי צמוד.

גם הטווח של טיל לורה ניתן להתאמה אישית בהתאם למשקל ראש הנפץ שהוא נושא, שטווח הפעולה המרבי הוא 400 ק"מ, שהוא הרבה מעבר לזה של טיל ה-ATACMS (300 ק"מ).

מהירותו של טיל לורה לא מוצהרת בבירור על ידי היצרן, אבל כמה מומחים צבאיים מעריכים שהיא יכולה להגיע ל-3.5 – 4 מאך, שזה לא ממש מהיר אבל הכרחי לביצוע תמרונים מורכבים.

האם מרוקו תשיג את טילי ה"לאורה" הבליסטיים המתקדמים כדי לאזן את המאזניים עם אלכסנדר האלג'יראי?

קרדיט לתמונה: תעשיה אווירית

תכונה ייחודית נוספת של הלורה היא שלא מדובר בטיל בליסטי טקטי לטווח קצר אלא בטיל שיוט "היברידי", והוא בעל יכולת תמרון גבוהה יותר בהשוואה ל-9M723 הפועל על מערכת Iskander-M הרוסית.

עם זאת, הבעיה הקשה ביותר איתה מתמודדת אוקראינה כיום היא שישראל לא רוצה לספק לקייב נשק קטלני, מחשש להסלמה במתיחות עם רוסיה.

נכון לעכשיו, ישראל רק אישרה חהעביר לאאוקראינה את ציוד הלוחמה האלקטרוני נגד כטב"מים כדי שיוכלו להתמודד עם מל"טי ה- Shahid-136 מתוצרת איראן שסופקו לרוסיה.