על שתיקת העולם "הנאור" נוכח מחאת אזרחי איראן. דעה

לאזרח מדינה חופשית ודמוקרטית, קשה לעמוד ללא תגובה לנוכח התמונות והקולות שיוצאים מגל המחאה וההפגנות הנוכחי באיראן, וככל שחולף הזמן, רואים ברשתות החברתיות, יותר ויותר תגובות של אנשים מכל העולם שתמכים במפגינים האיראנים, ועולות גם קריאות לממשלות העולם להתערב ולעשות מעשה למען העם האיראני.

כשרואים את התגובות של ממשלות המערב – "העולם הנאור" למחאת אזרחי איראן נגד המשטר האיראני, או יותר נכון חוסר התגובה, וחוסר התמיכה של ממשלות העולם בדרישת המפגינים לחופש, וקריאתם להפלת משטר המולות, אם כבר יש תגובה של ממשלה מערבית “נאורה”, אז קשה להבין את התגובה חסרו השיניים, הלא נחרצת והאנמית.

כזו לדוגמה הייתה תגובת ממשלת קנדה, שהכריזה שתיאסר כניסת 10,000 אנשי משמרות המהפכה לקנדה… אבל לצד הכרזה זו, ממשלת קנדה מסרבת להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור.

נכון שביחסים בין לאומיים יש אינטרסים שונים ואין מקום לרגש, אבל יכול להיות שכדאי היה לו ממשלות המערב "הנאור" יתחילו מהדבר הכי בסיסי, וזה לימוד והבנה של השפה, ההיסטוריה, התרבות והמנהגים של מי שהם מנסים לנהל איתו מערכת יחסים מדינית, מסחרית וכד’ וייתכן שרצוי להיעזר ביועצים שבאמת מכירים את המדינה שמולה מתנהלים, ושהם יהיו בעלי הבנה מעמיקה בהלכי הרוח ודרכי ההתנהלות של השלטון / משטר של אתה מדינה.

כשמנסים להבין שתיקת ממשלות העולם, ייתכן שכדאי להיזכר בדברים שאמר בינואר 2018 Jarrett Blanc בראיון לרשת פוקס, בעקבות ציוצים של דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב לשעבר, על גל ההפגנות שהיה באיראן שהיה בסוף דצמבר 2017 עד סוף ינואר 2018, ובהשוואה לדברים שאמר הנשיא לשעבר אובמה על המחאה של 2009, ושנראה שמייצגים את מה שחושבים בממשלות המערב "הנאור" גם כיום.

לדברים יש חשיבות כשהם באים מפי מי שהיה בתקופת ממשל אובמה, סגן מתאם המשלחת האמריקאית לשיחות הגרעין עם איראן (JCPOA) והמתאם מטעם מחלקת המדינה האמריקאית, למשא ומתן מול האיראנים, וכן היה האחראי ליישום "המלא והיעיל" של ההסכם כולל התחייבויות איראן והתחייבויות ארה"ב לגבי סנקציות, ואוסיף גם שהאדון המכובד היה גם נציג מיוחד של ממשל אובמה לאפגניסטן ופקיסטן, וכן שהתנגד להגדרת משמרות המהפכה כארגון טרור.

אז כשאלו היועצים והנציגים של ממשלות המערב "הנאור", ואלו דבריהם, שנראה שמשקפים את הלכי הרוח של מקבלי ההחלטות גם כיום, גם לאחר שנים של גלי הפגנות נוספים, שדוכאו באכזריות ע"י בריוני המשטר הרקוב והרצחני של המולות באיראן, אפשר לקוות שהעם האיראני שקורא לחופש, לסיום משטר המהפכה האסלאמית, לאחדות האומה האיראנית נגד המולות, יצליחו במאבקם לחופש, ויצליחו להיפטר מעולו של המשטר האסלאמי, למרות ועל אף שתיקת ממשלות העולם "הנאור"

לטעמי – שתיקת ממשלות המערב "הנאור" אינה רק מחדל, אלא גם ריקבון מוסרי וצביעות, ובמקום לתמוך בעם האיראני, למעשה מהווה תמיכה במשטר העריץ של המהפכה האסלאמית, שפועל נגד עמו, נגד עמי האזור נגד העלם המערבי כולו.

אני שואל את עצמי האם פספסתי ולא ראיתי את דברי הכתבים והפרשנים בעיתונות הממוסדת, שיוצאים נגד שתיקת ממשלותיהם? או שכלבי השמירה של הדמוקרטיה, אבירי זכויות האדם, נאלמו דום וחלילה לא מציבים מראה מול ממשלתם, ומסתפקים במקרה הטוב, במחאות רפות נגד המשטר האיראני.

תמונה

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות