נוכחות שולית של מאהר אלאסד בתרגיל צבאי משותף בחסות רוסית. משמעות

האם מעמדו של אסד במעגל השלטון הבכיר בסוריה התערער ? האם האיראנים הקריבו אותו על מזבח הידוק היחסים עם הרוסים ? 

האם הרוסים כופים את מרותם על מאהר אלאסד ודיביזיה 4 עליו הוא מפקד ? 

על מנת לנסות ולענות על השאלות נכון לראות קודם את הסרטון שהפיצו הרוסים שהנציח תמרון צבאי משותף ליחידות דיביזיה 4 בפיקודו של האלוף מאהר אלאסד , אח הנשיא , ויחידות דיביזיה 25 כוחות מיוחדים מגייס 5 בפיקודו של תת אלוף סוהיל אלחסן המכונה "הנמר" . 

בסרטון רואים את האלוף מאהר אלאסד יחד עם עוד קציני מטה סורים בכירים יושבים ליד מפקד הכוחות הרוסים בסוריה וצופים בתרגיל.

אמנם תת אלוף סוהיל אלחסן מפקד דיביזיה 25 לא נראה על הבמה אך הוא היה עם כוחותיו בשטח התרגיל.

וזאת יש לדעת : 

*- בביקורו של הנשיא פוטין בסוריה, בו השפיל בפומבית את הנשיא אסד במהלך הטקס הצבאי , העניק הנשיא הרוסי עיטור כבוד גבוה לתת אלוף סוהיל אלחסן על שרות מצויין עבור עמו ועבור רוסיה מה שעיצבן מאוד את משפחת הנשיא הסורי.

*- משפחת אסד ניסתה בעבר לחסל את תת אלוף סוהיל אלחסן עקב מעמדו הבכיר בעיני הרוסים מה שעומד לצנינים בעיני משפחת אסד החוששים שהרוסים עוד ימליכו אותו במקומם על סוריה בכל ניסיון למציאת פתרון למלחמת האזרחים בסוריה.

*- רוסיה, שידעה על כוונות ההתנקשות של משפחת אסד , הצמידה לסוהיל 4 שומרי ראש רוסיים משורות מיליציית וגנר תוך מתן התראה ישירה למשפחת אסד כי אם הוא יחוסל רוסיה תפרע ממשפחת אסד אישית על כך.

*- דיביזיה 25 שלחה לאחרונה מאות לוחמים משורותיה לאוקראינה להילחם לצד הצבא הרוסי ואף ספגה אבדות בקרבות שם.

*- כוחות דיביזיה 4 כולל מפקדה אסד ידועים כמי שנאמנים לאיראן ומקבלים את פקודות ההפעלה שלהם משם.

*- כוחות דיביזיה 25 ידועים כנאמנים לרוסים הדואגים למשכורות ולהכשרתם הצבאית כדי שיוכלו למלאות את המשימות שהפיקוד הרוסי בסוריה מטיל עליהם . 

 

בסרטון שפורסם בימים האחרונים , והנראה לעיל , נראה האלוף אסד בשולי הבמה מבלי שהקריינים ועורכי הסרט יציינו את שמו והוא נבלע , ללא חשיבות מודגשת , בין יתר הנוכחים, מה שלא היה יכול לקרות בעבר כשמעמדו היה איתן יותר.

נראה כי ,על פי הסרטון ,הרוסים חזרו להטיל את מרותם על האלוף אסד תוך קטיעת קשריו עם האיראנים . לא ברור אם האיראנים איפשרו זאת כדי לשרת אינטרסים קריטיים יותר של המשטר בטהרן . 

גם לא ברור מדוע הרוסים ערכו תמרון משותף ליחדות דיביזיה 4 עם יחידות דיביזיה 25 כוחות מיוחדים . 2 הכוחות לא פועלים ביחד על אדמת סוריה בכל חזית לחימה. אז למה התרגילים המשותפים ? 

המסקנה היא שאין עשן ללא אש והרוסים הצליחו להשלים מהלך אסרטגי חשוב בשינוי מאזן הכוחות בסוריה מול האיראנים , והכל תוך כדי מלחמה כושלת באוקראינה שגזלה את כל תשומת הלב הרוסית מסוריה.

ימים יסבירו את מה שאנחנו רואים בסרטון החדש.

דבר אחד ברור – השתתפותו הפומבית של האלוף מאהר אלאסד בתרגיל נעשתה בניגוד מוחלט לרצונו אך קריטית להישרדותו במאבקים בצמרת המשטר.