מבזקי חדשות מהעולם ליום 8-10-2022. מתעדכן

*- שריפת יער ענקית שהשתוללה השבוע באי הפסחא באוקיינוס השקט גרמה נזקים קשים לחלק מהמואי, פסלי האבן המפורסמים של דמויות אדם שנחצבו לפני יותר מ-500 שנה. "אי אפשר לתקן את הנזק שהאש עשתה", הודה ראש העיר של אי הפסחא, פדרו אדמונדס פאואה.

עדיין לא ברור כיצד פרצה האש, אולם חקירה ראשונית העלתה חשד להצתה. הדליקה כילתה שטח של כ-600 דונם, בעיקר באזור הר הגעש ראנו רארקו שמהווה אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. האי, ששוכן במרחק של יותר מ-3,500 ק"מ מצ'ילה, נפתח באוגוסט לתיירים אחרי שהיה סגור יותר משנתיים בשל מגפת הקורונה.

*- שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, שלח "ברכות חמות מקרב לב" לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לרגל יום הולדתו ה-70. "זכית לכבוד רב ולתמיכה של ציבור רחב באמצעות הישגים יוצאי דופן למימוש המטרה האסטרטגית הגדולה של בניית רוסיה חזקה באמצעות פעילויות אנרגטיות", כתב קים. "לא נתפש שרוסיה מוחצת כיום את האתגרים והאיומים של ארה"ב וחסידיה ומגנה בתקיפות על הכבוד והאינטרסים הבסיסיים של המדינה, מלבד המנהיגות המצטיינת והרצון העז שלך".

*- הנשיא ביידן העניק חנינה גורפת לכל העבירות הפדרליות של "החזקה פשוטה" של מריחואנה והפציר במושלים לנקוט בצעד דומה על עבירות ברמה המדינתית. הוא גם ביקש משרי הבריאות והמשפטים להתחיל בבחינה מחדש של הסיווג של מריחואנה בחוק הפדרלי.

*- הסינים לא יאהבו את זה: ראש ממשלת צ'כיה, פטר פיאלה, צולם לוחץ יד לנציג הרשמי של טייוואן במדינה, קה ליאנגז'ווי, במהלך ביקור בביתן של טייוואן ביריד התעשייה הבינלאומי בעיר ברנו, התערוכה החשובה ביותר מסוגה במזרח אירופה ובמרכזה.

במקביל, נשיא פלאו, סורנגל וויפס, מבקר היום בטייוואן ונועד עם הנשיאה צאי אינג-וון, וזאת על אף המאמצים שמשקיעה בייג'ינג במדינות האיים באוקיינוס השקט.

*- הדיכוי בבלארוס: בית המשפט המחוזי במינסק פרסם את גזרי הדין במשפט של בכירים בסוכנות הידיעות העצמאית Belapan: העורכת הראשית, אירינה לבשינה, נידונה לארבע שנות מאסר, הדירקטור לשעבר דמיטרי נובוז'ילוב לשש שנים, מנהל המדיה אנדריי אלכסנדרוב ל-14 שנה ובת הזוג שלו, אירינה זלובינה, לתשע שנות מאסר.

אלכסנדרוב וזלובינה הואשמו בבגידה ובאימון של לפחות 260 בני אדם להשתתף בהפרות סדר ואף סייעו לעצורים. אלכסנדרוב, נובוז'ילוב ולבשינה גם הואשמו בהקמת קבוצה קיצונית, ובנוסף אלכסנדרוב ונובוז'ילוב הואשמו בעבירות מס. אתר החדשות הוכרז ארגון קיצוני בנובמבר שעבר.

*- הצי השביעי האמריקאי הודיע כי המשחתת בנפולד והסיירת צ'נסלורוויל, שמשתייכות לקבוצת הקרב של נושאת המטוסים רונלד רייגן, ביצעו היום תרגיל הגנה מפני טילים בליסטיים בים יפן עם שתי משחתות יפניות ומשחתת דרום קוריאנית, בתגובה לשיגורים הצפון קוריאניים. "התרגיל מחזק את יכולת הפעולה ההדדית של הכוחות שלנו ומדגים את עוצמת היחסים המשותפים", נמסר.

*- הרמטכ"ל הדרום קוריאני, גנרל קים סאונג-קיום, התנצל היום בפני הציבור אחרי שטיל בליסטי נפל בטעות ליד בית אזרחי ביום שלישי בערב במהלך ירי שנועד להרתיע את קוריאה הצפונית אחרי ששיגרה טיל לטווח בינוני שעבר מעל יפן. "אני מצטער מאד שגרמנו דאגה לתושבים המקומיים", אמר.

צבאות קוריאה הדרומית וארה"ב ביצעו ירי חי לעבר מטרה בים המזרחי ביום שלישי בערב בתגובה לשיגור הצפון קוריאני. אולם טיל מדגם Hyunmoo-2C מתוצרת מקומית טס לכיוון הנגדי ונפל במרחק של 700 מטר בלבד מבית אזרחי. למרבה המזל, ראש הקרב לא התפוצץ בשל מנגנון בטיחות. לפי גנרל קים, חקירה העלתה כי מדובר בתקלה במערכת הבקרה.

*- אמיר קטר, שיח' תמים בן חמד א-ת'אני, עזב אמש במפתיע את צ'כיה אחרי שהתברר לו שלא יוכל להיפגש עם מנהיגים שהגיעו להשתתף היום בכינוס הראשון של הקהילה הפוליטית האירופית, שכוללת את מדינות האיחוד ו-17 מדינות נוספות, בהן טורקיה ובריטניה – כך דיווחה היום התקשורת הצ'כית.

המנהיג הקטרי הגיע לפראג ביום שלישי לביקור שהיה אמור להסתיים היום. אתמול הוא נועד עם הנשיא מילוש זמאן ועם ראש הממשלה, פטר פיאלה, ומספר שרים, והם שוחחו על סוגיות כלכלה ואנרגיה. לפי ההודעה הרשמית, הוא גם היה אמור לקיים פגישות בשולי המפגש האירופי, על אף שקטר אינה חברה בפורום.

לפי הדיווחים, נאמר לשיח' תמים שהוא לא יוכל להגיע כלל למפגש, ועל כן הוא החליט לקצר את הביקור ולעזוב את צ'כיה כבר אמש. גורמים בממשלה הטילו את האשמה על ארמון הנשיאות וטענו כי הם הטעו את השיח' הקטרי ולא התייעצו עם הממשלה שאחראית למדיניות החוץ. בארמון הנשיא טענו מנגד כי האמיר "לא נפגע" מהביטול.

*- חשש לטרנספר כפוי: הרשויות הרוסיות במחוז הכבוש של חרסון הודיעו על חופשה בכל מוסדות החינוך מהיום ועד 21 באוקטובר בשל "ההפגזות הגוברות וכדי להציל את חיי התלמידים ובריאותם". כמו כן, הוחלט כי אלפי ילדים יועברו מחרסון לחצי האי קרים כדי לקחת חלק "בתוכניות בריאות", וזאת על פי "מספר בקשות ורצונות של הורים".

*- דיווחים בסוריה על פשיטה אמריקאית לפנות בוקר בכפר מולוק סראי, כ-20 ק"מ מקמישלי שבצפון מזרח המדינה, שבה נהרג אדם שזוהה בשם "אבו חאיל" ואשר משתייך למיליציה הנאמנה למשטר אסד. לפי הדיווחים, לפחות 8 מסוקי קרב וכוחות מיוחדים השתתפו בפשיטה שנמשכה קרוב לשלוש שעות וכי הם גם לקחו עמם מספר אנשים שהיו במבנה, בהם נשים וילדים.

*- סידני שברה היום את השיא לשנה הגשומה ביותר מאז תחילת הרישומים לפני 164 שנה עם 2,199.8 מ"מ, וזאת לעומת השיא הקודם שעמד על 2,194 מ"מ ונקבע בשנת 1950.

וזה לא הסוף: מאחר שהתופעה האקלימית לה ניניה, שהחלה בספטמבר 2020, תימשך לפחות עד סוף השנה – אירוע חסר תקדים – צפויים עוד גשמים רבים בעיר, כולל מערכת חזקה בסוף השבוע הקרוב.

*- עשרות אלפי מורים, תלמידים ומורים מילאו הערב את גשר מרגיט בבודפשט ואת כיכר קושוט בשיאו של יום מחאה על מצב מערכת החינוך בהונגריה. "הקורבנות הם לא אנחנו, אלא התלמידים שלנו", הצהירה מורה שפוטרה מתיכון, בעוד מורה אחר הזהיר כי בתוך עשור ההורים הם שילמדו את ילדיהם בשל מחסור במורים.

בשבועות האחרונים החריפו המורים את צעדי המחאה בדרישה להסכם שכר ולשיפור תנאיהם, כולל צעדים של אי ציות אזרחי. הממשלה הגבילה את זכות המורים לשבות וחלק מהמשתתפים פוטרו מעבודתם. למרות זאת, אלפי מורים שבתו היום – יום החינוך הבינלאומי – והתקיימו הפגנות ברחבי המדינה.

*- אירוע חריג בוותיקן: תייר אמריקאי נעצר היום אחרי שהפיל לרצפה שני פסלי ראש רומיים עתיקים באחת הגלריות של המוזיאונים. לפי הדיווחים ,הוא זעם על כך שאינו יכול לפגוש את האפיפיור והפיל את אחד הפסלים, בעוד הפסל השני נפל במהלך ניסיון הבריחה של האיש. החשוד, בשנות ה-50 לחייו, נעצר מיד על ידי שוטרי הוותיקן והועבר למשטרה האיטלקית, בעוד הפסלים שספגו נזק קל הועברו לתיקון.

*- לא מדובר בדגימה תחת מיקרוסקופ, אלא בצילום תקריב ברזולוציה גבוהה של פני השטח של אירופה, אחד הירחים של כוכב הלכת צדק, כפי שנקלט על ידי החללית ג'ונו של סוכנות נאס"א בעת שחלפה מעליו בגובה של 412 ק"מ בלבד בשבוע שעבר.

הצילום כולל שטח של 150 ק"מ על 200 ק"מ ומציג חריצים עדינים ורכסים כפולים בפני השטח הקפואים. "הצילום הזה חושף רמת פירוט מדהימה באזור שלא תועד קודם לכן ברזולוציה כזו ובתנאי תאורה כה חושפניים", ציינה היידי בקר מצוות המחקר של ג'ונו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי     קרדיט לתמונה: נאס"א