ישראל עוקבת אחר המל"טים האיראניים באוקראינה שעשויים להיות יריבם בעתיד

לדברי יורי הנאט, דובר פיקוד חיל האוויר האוקראיני, המל"ט האיראני שאהד-136 הוא מטרה אווירית קטנה יחסית שטסה בעיקר בגבהים נמוכים ואי אפשר לראות אותה במכ"מים.

למרות שהם פחות יקרים ופחות מורכבים מהמערכות האמריקאיות, הבריטיות, הישראליות, הסיניות ואפילו חלק מהמערכות הרוסיות, המל"טים האיראניים Shahed-136 יוצרים בעיות טקטיות עבור כוחות הקרקע האוקראינים.

על פי דיווחים, לטהרן יש מספר סוגים של מל"טים מדגם שאהיד. לשאהיד שכנפיו בצורת משולש יש טווח של כ-2,000 ק"מ, אם כי איראן חשפה מעט פרטים בנוגע למל"ט המתאבד הזה.

כתוצאה מכך, היא יכולה לפגוע במטרות ספציפיות מרחוק, יכולת שרוסיה זקוקה לה נואשות במאמץ המלחמתי שלה נגד אוקראינה החמושה במערכות נשק מהמערב.

מוקדם יותר ביולי היו שמועות שאיראן תשלח לרוסיה "מאות" מל"טים לשימוש בסכסוך המתמשך באוקראינה, ובין היתר ישלחו מל"טים מדגם שאהיד. בסוף אוגוסט נמסרו המל"טים הללו לרוסיה.

 

המל"ט התוקף מדגם Shahed-136 פותח על ידי חברת ייצור המטוסים האיראנית והוא יכול לשאת טילים עם ראשי נפץ במשקל של בין חמישה ל-30 קילוגרמים.

איראן הכחישה בעבר שסיפקה לרוסיה נשק או מל"טים כמו ה-Shahid-136. עם זאת, מפקד משמרות המהפכה האיראניים התפאר מאוחר יותר בחימוש רוסיה במזל"טים אלה. ישראל מצידה עוקבת אחר מל"טים איראניים שבהם משתמשת רוסיה נגד אוקראינה.

כמה דיווחים טענו שמומחי מל"טים ישראלים כבר נמצאים באוקראינה כדי לבחון את שברי המל"טים האיראניים שהופלו על ידי קייב. יתרה מכך, ישראל מציינת כי קיימת אפשרות שמל"טים איראנים עלולים לתקוף בכוונה את אומן, עיר הממוקמת במחוז צ'רקאסי במרכז אוקראינה, בה מתגוררת קהילה ישראלית גדולה.

בעוד שישראל קראה להפסיק את הסכסוך, היא נזהרה מתמיכה צבאית באוקראינה. עם זאת, נראה שהעניין שלה בסכסוך הולך וגובר בהתחשב בכך שיריבתה המושבעת התייצבה לצד הרוסים.

מל"ט איראני שלם שנפל לידי הצבא האוקראיני:

רכיבים אמריקאים שנמצאו בעצרות פיגוע התאבדות איראניות שאהד-136 ששימשו את הצבא הרוסי באוקראינה

קרדיט: ערב דפנס