ישראל מסייעת למרוקו להתמודד עם מערך מל"טים שאיראן שלחה לאלג'יריה

מי שמכונה שר הפנים של מיליציית חזית הפוליסריו דיווח כי ארגונו קיבל מל"טים ,שלדבריו ,ישתמשו נגד מרוקו. מומחים מעריכים, כמעט בוודאות, שמדובר במל"טים מתוצרת איראן.

שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה אמר כי איראן היא נותנת החסות הרשמית להפצת הטרור והפילוגים בעולם הערבי.

הוא אמר זאת במהלך סמינר משותף עם מקבילו התימני, אתמול, יום שני, 3 באוקטובר, והוסיף כי "איראן תומכת בתנועות בדלניות במספר אזורים, כולל בצפון אפריקה".

לדבריו, לקבוצות הללו יש גישה לכלי נשק וטכנולוגיות מתקדמות, כולל מל"טים מה שהפך לסיכון אבטחה רציני.

הוא הוסיף כי מרוקו סובלת מהתערבות איראנית והדגיש אי אין לאפשר לאיראן לערער את השלום בעולם.

איראן, מרוקו והגנה אווירית

אמריקה הסכימה לתמוך במרוקו עם יכולות הגנה אווירית נגד איומי טילים ומזל"טים ששוגרו על ידי איראן ושלוחיה.

לנוכח קשרים מוכחים בין הפוליסריו לחיזבאללה הלבנוני, החמוש על ידי איראן, מרוקו הפכה זכאית לסיוע צבאי מיוחד זה של ארה"ב.

הצעת החוק, שהוגשה במקור על ידי ועדת ההקצאות של הסנאט, לא כללה התייחסות לתמיכה צבאית פוטנציאלית במרוקו, אך זו השתנתה עקב "חוק הרתעת כוחות האויב ואפשרות הגנה לאומית משנת 2022".

חוק ההגנה, שהציג הסנאטור הרפובליקני ג'וני ארנסט, קרא לשר ההגנה האמריקני "לחפש שיתוף פעולה עם בעלי ברית ושותפים במזרח התיכון כדי להגדיר את המבנה והפיתוח של גישת הרכישה", כדי להתמודד עם טילי שיוט וטילים בליסטיים, מערכות אוויר מאוישות ובלתי מאוישות של איראן והתקפות טילים".

החוק המקורי זיהה את חברי מועצת שיתוף הפעולה מהמפרץ, עיראק, ישראל, ירדן ומצרים כזכאים לתמיכה, אך הוסיף כי שר ההגנה יכול להוסיף "בעלי ברית או שותפים אזוריים אחרים של ארה"ב לרשימה זו".

בשל הוראות חוק ההגנה, תוקן הסעיף בהצעת חוק ה-SFOP בנושא מימון צבאי זר וכעת הוא כולל את סודן ומרוקו ברשימת המדינות הזכאיות לתמיכה בהתאם להצהרת ההסבר להצעת החוק.

התמיכה שחוק ההגנה מעניק מתייחסת לבניית התשתית בהובלת ישראל של "רשתות הגנה אוויריות משולבות" במטרה ספציפית של "סיכול התקפות טילים ומערכות מטוסים בלתי מאוישים מתוצרת איראן ומופעלים על ידי מומחים איראנים ".

חיזוק ההגנה האווירית המרוקאית

עבור מרוקו, שכבר משתמשת במערכת הטילים האמריקנית פטריוט, מערכת קצרת הטווח VL Mika הצרפתית ומערכת ההגנה האווירית ברק MX הישראלית, המשמעות של התוספת עשויה להיות גישה למערכות נשק מתקדמות יותר שלא היו זמינות בעבר לממלכה הצפון אפריקאית.

מרוקו מרחיבה במהירות את תשתית ההגנה האווירית שלה, בעיקר עם בסיס הגנה אווירית חדש ליד בירתה, רבאט. בתקשורת העלו לאחרונה השערות כי ככל הנראה הבסיס החדש יארח מערכות הגנה אוויריות מרוקאיות-ישראליות ואמריקאיות, וכן את מערכת טילי הנ"מ Sky Dragon, מערכת נשק שנרכשה מסין בדצמבר 2017.

השילוב הייחודי של מערכות נשק אמריקאיות, צרפתיות, ישראליות וסיניות מספק למרוקו ארסנל מגוון של מערכות טילים שיכולות להתגונן מפני מספר רב של איומים צבאיים, לרבות טילים, מל"טים ומטוסי קרב.

כל מימון חדש באמצעות תוספות חוק ההגנה להצעת החוק למבצעי חוץ השנה נועד רק לחזק את היכולות הללו, ואולי לקשר את מערכות הטילים של מרוקו לתשתית הגנה אווירית אזורית בהובלת ישראל.

מל"ט תקיפה איראני: 

מזל"ט מוחאג'ר-6 של איראן

קרדיט: ערב דפנס