וושינגטון מאשימה את משטר אסד בהסתרת מאגרי נשק כימי

הנציב העליון של האו"ם לענייני פירוק נשק, איזומי נקמיצו, קרא פעם נוספת לרשויות הסוריות לספק הבהרות לגבי 20 נושאים בעיתיים כדי לפתור את התיק על השימוש בנשק כימי ופירוקם המלא, בהתאם להחלטה 2118, בעוד שוושינגטון מאשימה את דמשק בשמירת "מלאי סודי" של כלי נשק אסורים.

בכיר האו"ם תדרך אחר כך על ההתקדמות שהושגה בפינוי מאגר הנשק האסור בסוריה, במהלך ישיבת מועצת הביטחון, והתלונן על חוסר התקדמות במאמצי הצוות להבהיר את הסוגיות הקיימות בהצהרת OPCW.

" צר לי על כך שסוריה ממשיכה להציב תנאים לפריסת צוות האומות המאוחדות, מה שסותר את התחייבויותיה לגבי הכרזתה והתחייבויותיה לשתף פעולה עם הארגון לאיסור נשק כימי.

"הניסיונות של המזכירות הטכנית של הארגון לאיסור נשק כימי לארגן את סבב ההתייעצויות ה-25 עם הרשויות הלאומיות בדמשק עדיין לא מצליחים", והוסיף כי המזכירות הטכנית של הארגון הציעה לטפל בטעון הבהרה ע"י סוריה באמצעות התכתבות.

בכיר האו"ם  נזכר כי מזכירות דמשק סיפקה רשימה של נתונים ומסמכים נוספים שהתבקשו על ידי צוות האומות המאוחדות מאז 2019 במטרה לסייע לסוריה לפתור את 20 הנושאים הפתוחים, והוסיף כי המזכירות הטכנית "עדיין לא קיבלה תגובה לבקשתה לקבל מידע על אירוע נשק כימי שאירע ב-7 באפריל 2018 בדומא, והוא קורא לדמשק להגיב לבקשות בדחיפות.

הנציג הסורי, בסאם אל-סבאח, אמר כי ארצו "חזרה שוב ושוב על גינוי חד משמעי לשימוש בנשק כימי בכל זמן, בכל מקום ובכל נסיבות", והתייחס ל"אי החוקיות של הקמת צוות החקירה".

ראוי לציין כי התלונות האמריקאיות הושמעו במהלך ישיבת מועצת הביטחון שדנה בהתקדמות בפינוי מצבורי הנשק הכימי הסורי, שממשלת אסד הבטיחה ב-2013, בחסות רוסיה, שיסתיים באמצע 2014 .

קרדיט: קסיון ניוז