מבזקי חדשות ליום 1-10-2022. מתעדכן

*- מצרים הולכת בכל הכח על גילוי עוד שדות גז
מצרים שמנסה להפיק מקסימום תועלת ממשבר הגז באירופה מתכננת לקדוח 31 בארות בחיפושיה אחרי גז טבעי וזאת עד סוף 2023. על התוכנית השאפתנית הזו של מצרים, הוכרז ביום רביעי, לאחר פגישה בין הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי ומנכ"ל חברת האנרגיה האיטליקת ENI. השניים נפגשו כדי לדון באפשרויות של מצרים להגדיל את הייצור והתפוקה נוכח המשבר.

החברה האיטלקית היא השותפה הראשית של מצרים בתחום הגז הטבעי, והיא אחראית על הפקת כ-60% מהגז במדינה, כך לפי נתוני משרד הנפט המצרי. התפוקה המצרית מוערכת בכ-6.7 מיליארד מ"ק גז ביום.

*- עוד פן לחולשת הרשות הפלסטינית
חולשת הרשות הפלסטינית אינה באה לידי ביטוי רק בצד הביטחוני. הפלסטינים מאשימים את ישראל בהערמת קשיים על אספקת החשמל אבל אתמול נערך כנס בראמאללה שחשף תמונה שונה. האירוע בהשתתפות הרשויות ו"חברת החשמל במחוז ירושלים" עסק באחת הבעיות הקשות ביותר – גניבת חשמל. מסתבר כי בשנים האחרונות התגברה התופעה הן של גניבת חשמל והן של התחברות פירטית. משרד הפנים הפלסטיני שאמור לטפל בבעיה לא עושה הרבה והצרכנים מתלוננים על איכות השירות שהם מקבלים.
הפסדי חברת החשמל של ירושלים מגניבת חשמל נאמדים בכ-150 מיליון שקלים בשנה. ההפסד הכולל של כל חברות אספקת החשמל בחמש השנים האחרונות מוערך ב-1.2 מיליארד שקל. עוד נמסר שגניבת חשמל מסכנת את חיי התושבים עם מקרים רבים של התחשמלות או שריפות כתוצאה מהחיבורים הפיראטיים.

*- דיווח: אלה התנאים שמציבה עומאן למעבר מטוסים ישראלים
מאז אישרה סעודיה מעבר מטוסים ישראלים במרחב האווירי שלה, ממתינים כאן לאישור דומה מסולטנות עומאן כך שניתן יהיה לקצר נתיבים למזרח. בעבר דיווחתי שאיראן לוחצת על הסולטנות לא לתת לישראל אישור. היום בלוגרית ידועה בעומאן מפרסמת מה שהיא טוענת כתנאים שהיא הציבה לישראל:
• אישור לחיפוש במטוסים ישראליים במקרה של נחיתת חירום באחד משדות התעופה של הסולטנות.

• המעבר יוגבל למטוסים אזרחיים ומסחריים בלבד.
• לעומאן הזכות המלאה להשעות את אישור המעבר האווירי, בהתאם לאינטרס הלאומי.
• סירוב מוחלט לנחיתת מטוסים ישראלים בשדות התעופה של עומאן למעט נחיתות חירום
• על המטוסים הישראלים יהיה לנחות בעומאן במקרה שיקבלו הוראה לכך על ידי הרשויות המוסמכות בסולטנות בעת שהם במרחב האווירי שלה.

*- פסימיים: מה חושבים צעירי עזה…
סקר חדש שבוצע על ידי "הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום" בקרב צעירי רצועת עזה מצביע על הייאוש בקרבם והפסימיות שלהם בכל האמור לפרנסה. 90% השיבו כי "חייהם אינם טבעיים". כ-66% העידו כי הם מסתמכים על משפחותיהם לצורך הכנסה בעוד שכ-40% ציינו שהם אינם רואים כל סיכוי למצוא עבודה "ב-15 השנים הקרובות".

יצוין כי 1 מכל 5 ברצועת עזה הוא בגילאים 18 -29 שנה.

*- תופעה מעניינת בעימותים שבאיראן
גם אם יסתיימו המהומות הנוכחיות באיראן בניצחון המשטר, סוכניו כבר לא ירגישו בטוחים. ברשתות משתמשים התומכים בהפגנות מסמנים ומזהים סוכני משטר ומפרסמים את מקום מגוריהם. הכוונה ברורה – להטיל מורא ופחד בקרב כוחות הביטחון. לא בטוח שזה יעזור אבל מדובר בטקטיקה מעניינת שמראה על התפתחות נוספת בהתנגדות למשטר.

כאן דוגמה לסעיד גורבנזאדה מהעיר תבריז שמזוהה על ידי המשתמשים כאיש שעומד בראש היחידה לדיכוי המחאה. לגביו נמסר כי הוא חוקר עצורים בצורה אכזרית במיוחד. כתובת מגוריו התפרסמה ברשתות.

*- פיצוץ צינורות הגז מרוסיה – משמעויות ראשוניות
הכותרות בעולם עוסקות בפיצוצים המסתוריים בצינורות להובלת הגז מרוסיה לאירופה (גרמניה) נורד סטרים 1 ו-2. ההערכה כי לא מדובר במקריות אלא בחבלה מכוונת, אך מי עומד מאחוריה לא ברור ואולי לא יוודע לעולם.

מה שכן אפשר להעריך בזהירות הן ההשלכות של הפיצוצים הללו. מבחינה כלכלית כמעט ואין השלכות. נורד סטרים 1 הפסיק להזרים גז בתחילת החודש לאחר שהרוסים טענו כי ישנה בעיה טכנית. נורד סטרים 2 מעולם לא נכנס לשימוש (אבל היה בו גז). העלייה המתונה במחירי הגז באירופה (כ-5%) מיד עם פרסום הידיעות מעידה כי השווקים לוקחים את העניין בפרופורציה הנכונה.

השפעה מסוימת לפיצוצים יכולה להיות על תנועת השיט המסחרי בים הבלטי שם אירעו הפיצוצים. בנוסף, ישנן השלכות חמורות על הסביבה כתוצאה מדליפת הגז לים.

*- מי שאיפשר איראן גרעינית, יקבל גם סעודיה גרעינית
מרוץ הגרעין במזרח התיכון עושה עוד צעד קדימה. סעודיה הודיעה אתמול כי היא בעיצומו של מחקר להנפקת רישיון לאתר גרעיני בתחומה. את הדברים אמר שר האנרגיה הנסיך עבדאלעזיז בן סלמאן (בתמונה), אחיו למחצה של יורש העצר הסעודי.

העבודות להקמת האתר יחלו לאחר השלמת מסמכי המפרט הטכני, אמר השר, במהלך נאום בוועידת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בווינה ביום שני. במרץ 2022 הודיעה סעודיה כי היא מקימה חברת אחזקות לפיתוח פרויקטים של אנרגיה גרעינית בממלכה. השר הוסיף אתמול כי ארצו תחל להפיק אורניום בתחומה והבטיח כי ארצו תפעל בשקיפות ובהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים.

*- המחאות חשפו מי האיש השנוא ביותר באיראן
מי שעוקב אחרי גל המחאה באיראן קשה לו שלא להיתקל בקריאה המייחלת למותו של מוג'תבא. ובכן מדובר במוג'תבא ח'מינאי, בנו של המנהיג העליון (בתמונה). הוא בן 53 ולמרות שלא נושא בשום תפקיד משמעותי הוא נחשב למי שמנהל את האימפריה הכלכלית של אביו ומי שהוא בעל ההשפעה הגדולה ביותר על המנהיג האיראני הקשיש. בשנים האחרונות דווח לא אחת על הכשרתו מוג'תבא לרשת את אביו ולכן הקריאות של המפגנים "מוג'תבא תמות בלי לראות את ההנהגה".

השנאה העזה לח'מינאי הבן נובעת מהשמועות שהוא בעצם האיש החזק והמקורב ביותר במשטר לזרועות הביטחון שעומלות על דיכוי המחאה.

*- גל המחאה אילץ את איראן לשנות תכניות לגבי לבנון
לגל המחאה המתרחש כיום באיראן ישנן השלכות חשובות גם אם בסופו של דבר יצליח המשטר לדכא אותו בכוח הזרוע. המשטר האיראני מושפע ממה שקורה גם אם ינסה להכחיש זאת. קבלו דוגמה.

לפני ימים אחדים ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי הכריז כי איראן תשלח לארצו דלק "בחינם" כדי לסייע להתמודד עם משבר החשמל. בעבר גם חסן נסראללה מנהיג חיזבאללה אמר שאיראן מוכנה לעשות זאת ושר האנרגיה הלבנוני דיבר על 600 אלף טון דלק מאיראן במשך חמישה חודשים. שר הביטחון גנץ אף טען כי איראן מנסה לקנות את לבנון באמצעות הדלק בחינם. ברם, היום דוברים רשמיים של איראן הכחישו את הדברים ואמרו כי מדובר בידיעה כוזבת. השינוי בתכניות אינו מקרי ונובע מההתנגדות שהובעה בתוך איראן עם היוודע הידיעה במקביל לגל המחאה הקשה.

*- גם הבורסה של טהראן מדממת
היום נרשמה נפילה של כ-2% בשוק המניות האיראני. זו הנפילה היומית הגבוהה ביותר בבורסה האיראנית במהלך השנה האחרונה. ניצני הנפילה היו כבר בשבוע שעבר עם ירידה של 2.4% בסוף שבוע המסחר. המשמעות היא שציבור המשקיעים האיראני מושך את כספיו משוק ההון עקב האירועים המסלימים ברחוב. גם העובדה שביקור הנשיא ראיסי בעצרת האו"ם לא הביא לכל פריצת דרך במגעים על הסכם גרעין חדש לא מוסיפה לביטחון המשקיעים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון