דרמה ענקית בים הבלטי – ברבור שחור פינת נורדסטרים

צינורות הגז נורדסטרים NS1 & NS2 שמחברים את רוסיה וגרמניה נפגעו כנראה בחבלה מכוונת. אירוע מתגלגל ענק, עם פוטנציאל להיות ברבור שחור.

▪️שני הצינורות NordStream 1 & 2 שפעלו בתפוקה נמוכה (40-20%) ירדו לתפוקה של אפס בין לילה ללא התראה.

▪️המכון הסייסמי השוודי (SNSN) היושב באוניברסיטת אופסולה מדווח כי זיהה שני אירועים תת מימיים חזקים שתואמים דפוס של פיצוצים (https://www.reuters.com/article/ukraine-crisis-energy-denmark/blasts-occurred-near-nord-stream-gas-leaks-seismologist-tells-svt-idUSL8N30Y3Y3) באיזור הצינור. סיימולוג ביורן לאנד: "אין ספק כי מדובר בפיצוצים". המכון העביר את המידע לכוחות המזוינים השוודים.

▪️על פי דיווחים שרצים בטוויטר נמסר כי הפיצוץ השני תואם עוצמה של 100 ק"ג TNT – (לא מאומת, קחו בערבון מוגבל).

▪️הצבא הדני פרסם תמונות של דליפת גז ענקית על פני המים מעל נקודת הפיצוץ. מפעילת הצינור של נורדסטרים מאשרת כי ישנה דליפה בשני הצינורות.

▪️הצינורות NS1 &NS2 הם במרחק של 75 ק"מ האחד מהשני. הסיכוי ששניהם יפגעו באותו זמן מאירוע טבעי (רעידת אדמה, מפולת תת מימית) או מתאונה מקרית (הורדת עוגן במקום הלא נכון) – היא אפסית. כמעט בוודאות מדובר בחבלה מכוונת שנועדה לנתק את היבשת מהגז הרוסי – בלי דרך חזרה.

▪️צינורות הנורדסטרים עשויים מעובי דופן של 4.1 ס"מ פלדה, אשר מצופה בעוד 6-11 ס"מ של בטון מזוין בפלדה. כל חוליה בצינור (10 מ') שוקלת 25 טון. הצינורות מתוכננים להיות עמידים בפגיעות תת מימיות של עוגנים, ואירועים גאולוגיים. בשביל להרוס צינור כזה מאסיבי בקרקעית הים הבלטי בעומק עשרות מטרים – צריך צוללות וכוחות מיוחדים – והפעלת חומר נפץ משמעותית. לא עבודה לחובבנים.

▪️החשודה המיידית במערב היא רוסיה -שיש לה את היכולת, ועל פי ניתוחים מסוימים, גם את האינטרס האסטרטגי להרחיב את העימות לאור כשלונות המלחמה באוקראינה. ההיגיון של האנליסטים הוא שאסקלציה מול בלוק נאט"ו, שתפגע בבטן הרכה של תשתיות אנרגיה חשופות לאור משבר אנרגיה אקוטי יוצר משוואה חדשה למלחמה גושית – שבה האיום הגרעיני הופך לממשי מאד ומחזיר את השליטה בגובה הלהבות לידי פוטין.

▪️נורבגיה מדווחת על תצפיות של רחפנים לא מזוהים סביב תשתיות הנפט שלה. המדינה הכריזה על כוננות בטחונית עליונה – ומתגברת את ההגנה על תשתיות האנרגיה וצנרת הנפט התת מימית שלה מחשש לפגיעה. נורבגיה היא ספקית אנרגיה מרכזית לאירופה וחשופה מאד בפני חבלה בתשתיות שלה. בריטניה, דנמרק ומדינות נוספות בים הצפוני אשר מחזיקות תשתיות חיוניות – נמצאות בהערכת מצב.

▪️רוסיה מצידה הגיבה כי היא מעריכה שהדליפות בצינור הן תוצאה של חבלה מכוונת שנועדה לפגוע ברוסיה. וכי לא ניתן לדעת מתי ניתן יהיה לשקם את הצינור. המשטר הרוסי לא ידוע באמירת אמת, אבל במקרה הזה גם הגרסה שלהם לא מופרכת לחלוטין – הרי אם רצו לסגור את הצינור יכלו לעשות זאת ע"י סגירת המשאבות, למה להרוס כלי מיקוח? תאוריות חלופיות הן שהפיצוץ דווקא משרת את האינטרס האמריקאי שמנתק סופית את גרמניה בעלת הברית הפריכה מהתלות באנרגיה רוסית, או אולי חבלה אוקראינית במטרה להכניס את נאט"ו למלחמה באופן ישיר? הדמיון עובד שעות נוספות באירוע כזה – וכל אחד יביא את הדעות הקדומות שלו לעניין.

🚨המשמעות של האירוע היא דרמטית:

▪️לגרמניה לא יהיה גז רוסי בכלל, אפילו לא ה-20% מהאספקה שהם קיוו לשמר לחורף הקרוב. זה אומר שאין להם שום דרך לספק את הדרישה האנרגטית שלהם בלי צעדי צנע דרקוניים ובעלי השלכות כלכליות קשות.
▪️האירוע הזה משנה את כללי המשחק. ממלחמה תחומה גאוגרפית, ומלחמה כלכלית עולמית ברוסיה – למלחמה היברידית איזורית שבה תשתיות אנרגיה כבדות וחיוניות הן מטרה. במידה וצינורות נפט וגז יתחילו להיות מטרות לגיטימיות בעיצומו של משבר אנרגיה עולמי – כמה זה מקרב אותנו למלחמת עולם ביחס לאיפה שהיינו בפברואר 2022?

האם מדובר בברבור שחור שידרדר את המערכת העולמית? נקווה שלא. האמת שזה מפחיד.

חשוב לציין שאנחנו לא יודעים בשלב הזה שום דבר בוודאות מלבד שהצינורות נפגעו וזו חבלה מכוונת של כוח בעל יכולות קצה. אמשיך לעדכן ככל שייצא יותר מידע בימים הקרובים.

קרדיט: אתר "מושג ירוק"  + רויטרס