איראן משקמת בסיס צבאי שלה ממערב לדמשק שנהרס בתקיפות ישראליות. משמעות

בשבוע שעבר החלו המיליציות האיראניות לשקם את הבסיס הצבאי הראשון שלהן באזור הכפרי המערבי של דמשק, לאחר שחיל האוויר הישראלי תקף אותו שוב ושוב.

גורם יודע דבר אמר לרשת "סוריה טי וי" כי המיליציות האיראניות העבירו ציוד לוגיסטי ומכונות ייצור לבסיס הצבאי שלהן בתוך חטיבה 91 של דיוויזיה 1, הממוקמת ליד העיירה "מראנה" – مرانة, ממערב לדמשק.

הוא הוסיף כי הציוד הועבר מתוך "פוג' 153" המכונה "תל כוכב" –  "تل كوكب"  לחטיבה 91, והסביר כי הוא הועבר באמצעות חמישה קרונות משא שנשאו קירות טרומיים, קורות בטון וחומרי בניין נוספים.

הוא ציין כי התוכנית האיראנית שואפת לשקם את מחסני הנשק בתוך הבסיס, שחלקים גדולים מהם הושמדו כתוצאה מפגיעה ישראלית חוזרת ונשנית, כאשר הכוונה לסיים את פעולות השיקום לפני סוף השנה הנוכחית.

מיליציות איראניות הקימו את הבסיס הצבאי שלהן בתוך חטיבה 91 של דיוויזיה 1 בשנת 2017, שהיווה את הבסיס האיראני הראשון באזור הכפרי המערבי של דמשק , מה שאושר על ידי תמונות לוויין שפורסמו בעבר על ידי ה-BBC.

1
1
11 בנובמבר 2017     קרדיט: בי בי סי

מדוע איראן נצמדת לבסיסים הצבאיים המותקפים שלה?

הפרשן הצבאי והאסטרטגי, תא"ל אחמד רח'אל, אמר כי קיימות מספר סיבות לדבקותה של איראן בבסיסיה, שהפכו ליעד ישיר לתקיפות ישראליות מהאוויר חוזרות ונשנות. 

בראיון ל"סוריה טי וי" אמר רח'אל כי האזור, הכולל את הבסיס האיראני, ממוקם באזור הררי שם ניתן להקים מתקנים הנדסיים  מבוצרים, ובנוסף ניתן להסוות שם פעילות ביתר יעילות, והדגיש כי המיקום הראשון  להקמת בסיס איראני בסוריה היה באזור קיסווה באזור הכפרי של דמשק.

הוא הוסיף כי נטישת הבסיסים המותקפים על ידי ישראל והעברת ציוד ומחסנים לבסיסים חדשים כרוכה בעלויות כספיות גבוהות וללא תועלת מבצעית צבאית כי ישראל מסוגלת לנטר את כל התנועות האיראניות בסוריה.

רח'ל הסביר כי חשיבותו של הבסיס הצבאי האיראני בחטיבה 91 נובעת מקרבתו של האזור למיליצית "חיזבאללה" בלבנון, וקרבתו לרמת הגולן, שלדעתו הדבר מהווה מסר איראני ישיר לישראל.

המומחה הצבאי, קולונל אחמד חמאדה, מצדו אמר לרשת "סוריה טי וי" כי התעקשותה של איראן להתבסס דווקא באזור זה נובעת מחשיבותה של דרום סוריה עבורה, במיוחד מכיוון שאזור "אל-כיסווה" הוא החוליה המקשרת בין הבירה דמשק ומחוזות דרעא וקוניטרה בדרום סוריה.

חמאדה ציין כי איראן משקמת את החלקים ההרוסים של הבסיסים הללו מכיוון שהם מבוצרים היטב, וכי הקמת בסיסים רחוקים מהאזור אינה עונה על מטרת התעמולה האיראנית, והוסיף: "לאיראן לא אכפת מאבדות אנושיות, ואפילו הרס ציוד ומתקנים, כי יש לה מטרה והיא להפוך את דרום סוריה שיהיה כמו הפרבר הדרומי ( הדאחיה) של ביירות.

תקיפות ישראליות חוזרות ונשנות אינן מסיימות את הנוכחות האיראנית

באשר להמשך הקמת והצבת בסיסים צבאיים של איראן למרות ההפצצות האוויריות החוזרות ונשנות, סבור קולונל "חמאדה" שההפצצה הישראלית אמנם מבלבלת את איראן, אך אינה מסיימת את נוכחותה בסוריה, בהתחשב בעובדה שהתקיפות הישראליות החוזרות ונשנות על בסיסים מסוימים באל-כיסווה, ג'מראיה ומסיאף מציינים כי ההפצצה לא השמידה לחלוטין את הבסיסים, מה שאושר על ידי תא"ל אחמד ​​רח'אל", שציין כי כל הנקודות האיראניות בסוריה מפוקחות על ידי מערכת המודיעין הישראלית, וכי כל מה שאיראן עושה בסוריה נמצא תחת מעקב צמוד של עיניים הישראליות.

רח'אל הסביר כי בתקיפות שלה, ישראל נוקטת בטקטיקה צבאית המכונה "כיסוח הדשא העודף", או "פגיעה בעודף הכוחות", לפיה היא תוקפת פרויקטים איראניים על מנת לשבש את מאזן הכוחות באזור. תקיפת האתרים האסטרטגיים של איראן, בנוסף לתקיפת משלוחים הכוללים מכשירים "רגישים" שנועדו להגביר את האפקטיביות של הטילים של מיליציית "חיזבאללה הלבנונית", נועדו לשבש את התוכניות האיראניות אך הם אינם שואפים להשמיד לחלוטין את כל הבסיסים.

במהלך השנים האחרונות, ישראל פתחה במאות תקיפות על מטרות בתוך סוריה, אך היא מיעטה ליטול אחריות על תקיפות אלו והסתפקה רק בדיבורים על כוונתה  לתקוף בסיסים איראניים ושל מיליציות בעלות בריתה, כמו " חיזבאללה " הלבנוני שנלחם לצד המשטר בסוריה, כמו גם על כוונתה למנוע ממשלוחי נשק להגיע למיליציות איראניות הפועלות על אדמת סוריה.

ישראל ממעטת לאשר כי ביצעה תקיפות  בסוריה , אך הצבא הישראלי אמר בדו"ח שנתי כי הפציץ כ-50 מטרות בסוריה בשנת 2020, מבלי לספק פרטים נוספים.

1