מה משמעות נפילת טנק "T-90M" בידי הכוחות האוקראינים?

משקיפים ראו בתפיסת הכוחות האוקראינים מספר לא מבוטל של טנקים, שהותירו מאחור חיילים רוסים שנמלטו משדות הקרב, כאחד ההישגים הבולטים של מתקפת הנגד המהירה והמוצלחת בחרקוב.

בסך הכל תפסו האוקראינים כ-380 טנקים רוסיים מאז תחילת הפלישה בפברואר האחרון, אך ההפתעה הבולטת ביותר שהתגלתה לאחרונה הייתה הטנק T-90M  , הנחשב כמתקדם מסוגו, כך טוען המגזין " אקונומיסט " שהוסיף כי הטנק נתפס במצב שמיש לחלוטין.

לכידת ציוד מלחמה יכולה לספק מידע רב ערך על מצב הטכנולוגיה הצבאית של האויב, וזו הסיבה שמדינות מנסות להגן על נשקם במהלך מלחמות, במיוחד במערכות נשק מתקדמות.

מה שמייחד את טנק ה-T-90M הרוסי, הוא שהאוקראינים השיגו אותו לאחר שנכנס לשירות רק לפני שנתיים, בניגוד למשל לאמריקאים, שנזקקו ל-14 שנים כדי להשיג את טנק ה-T-72 במהלך המלחמה הקרה.

המגזין מסביר כי טנק ה-T-90M, המכונה באוקראינית "פרוריו-3", שפירושו "פריצת דרך", הוא הטנק המבצעי הטוב ביותר בצבא רוסיה, ונחשב לגרסה המעודכנת של ה-T-90, שנכנס לשירות בתחילת שנות ה-90.

לדברי המגזין, "שני הדגמים, שלצבא הרוסי יש כמה מאות מהם, טובים בהרבה משאר הטנקים הסובייטים שעדיין נמצאים בשימוש נרחב גם ברוסיה וגם באוקראינה".

האקונומיסט מוסיף כי הטנקים הללו לא נפרסו בשלבים המוקדמים של הפלישה, עד שכמה אנליסטים סברו שמוסקבה שומרת אותם למקרה של מלחמה עם נאט"ו, עד שחלקם הופיעו במלחמת אוקראינה חודשיים לאחר תחילת הפלישה.

טנק זה מאופיין ברמות הגנה מורכבות, כנגד פגיעות ארוכות טווח או קצרות טווח.

טקטיקת ההגנה ארוכת הטווח, המכונה "נקידקה", מבוססת על חומר לא ידוע שלטענת רוסיה מסוגל לספוג (ולא להחזיר) אותות חום ורדיו. ציפוי זה, בתיאוריה, מטשטש את פרופיל טנקי ה- T-90M במכ"מים מוטסים של נאט"ו, שיכולים לעקוב אחרי כלי רכב רוסיים ממרחקים ארוכים.

התכונה שלהם גם משבשת את השימוש בטילים מונחים נגד טנקים המסתמכים על הדמיה תרמית, לפי המגזין.

להגנה מטווח קצר, הטנק מצויד במערכת הגנה, שיורה קליעים ליירוט חימושים מטווח קצר.

באשר לרמת ההגנה השלישית שיש ל-T-90M, זהו השריון החזק שלו, שהוא "סוד שמור היטב", לפי המגזין.

הטנק שנלכד בקרבות הראה גם שהוא מצויד בנשק התקפי רוסי העדכני ביותר, כולל מערכת בקרת אש ממוחשבת, ותותח המסוגל לירות טילים מונחים.

כוחות אוקראינים הצליחו להשמיד לפחות אחד מהדגם הזה במהלך המלחמה, אבל השלל של אחד מהם מועיל הרבה יותר, לפי ה"אקונומיסט", שכן פירוקו וניתוחו יאפשרו לדעת כיצד להתגבר עליו בעתיד.

טנק T-90M : 

T-90M tank

קרדיט: אלחורה ומיליטרי טודיי.קום