מצרים משקיעה הון עתק לגיוון חיל האוויר שלה

הנשיא א-סיסי כלל מטוסים אמריקאים, אירופאים ורוסיים בסד"כ האווירי שלו כדי לגוון את היכולות של חיל האוויר המצרי.

נראה כי מצרים עומדת על סף השלמת עסקה של 3 מיליארד דולר עם איטליה לרכישת 24 מטוסי קרב מסוג יורופייטר טייפון, ההזמנה הראשונה שלה למטוס מסוג זה. עסקה זו היא האחרונה בסדרת עסקאות רכישת מטוסי קרב שביצעה קהיר מכמה מדינות במהלך שמונה השנים האחרונות. כתוצאה מכך, לחיל האוויר המצרי יש היום צי מטוסים מגוון.

לאחר חתימת הסכם השלום בין מצרים לישראל ב-1979, קהיר רכשה את הרוב המכריע של מטוסי הקרב שלה מארצות הברית, שהחליפה את ברית המועצות כספקית העיקרית של כלי הנשק שלה. כתוצאה מכך רכשה מצרים את הצי הרביעי בגודלו של מטוסי F-16 בעולם.

 

עבד אל-פתאח א-סיסי ביקש לגוון את הצבא המצרי, כולל חיל האוויר, ולהפוך אותו לפחות תלוי בוושינגטון. כחלק מהמאמץ הזה, קהיר הפכה לרוכשת הזרה הראשונה של מטוס הקרב הצרפתי דאסו רפאל ב-2015 כחלק מעסקת נשק היסטורית בשווי של מיליארדי דולרים.

רכישת מטוסי קרב צרפתים כמו גם מטוסי קרב אמריקאים אינה נדירה ואינה ייחודית. קטאר, למשל, רכשה מטוסי F-15 מתקדמים מארצות הברית, מטוסי רפאל מצרפת ומטוסי יורופייטר טייפון מבריטניה.

אבל סיסי לא הסתפק רק במטוסי קרב צרפתים כדי לגוון את הארסנל של הכוחות המזוינים ,מתוצרת ארה"ב ברובם. הוא הרחיק לכת עוד יותר והחל ברכישה המצרית המשמעותית ביותר של נשק רוסי מאז שנות ה-70, שכלל 46 מטוסי מיג-29M/M2 עבור חיל האוויר המצרי.

בשנת 2018, מצרים ביצעה הזמנה למטוס ה-Su-35 Flanker-E המתקדם ביותר של רוסיה בעסקה של 2 מיליארד דולר – למרות אזהרות קשות של ארה"ב כי הדבר עלול להוביל לסנקציות נגד קהיר במסגרת חוק המאבק נגד יריבי אמריקה באמצעות סנקציות (CAATSA).

בעיות אינטגרציה

כמובן, מיזוג מטוסים צבאיים מערביים ורוסיים לחיל אוויר אחד מלוכד אינו קל. ניתוח אחד אמר כי מטוסים רוסיים של הכוחות המזוינים המצריים עשויים להפוך ל"חיל אוויר בתוך חיל אוויר" .

"מצרים התמודדה עם קשיים משמעותיים בשילוב מטוסי ה-MiG-29 וה-Su-35 הרוסיים שלה ברשתות המערביות ובמערכות הפיקוד והבקרה שלה", אמר ג'סטין פרונק, עמית מחקר בכיר בתחום חיל האוויר והטכנולוגיה בצוות המדע הצבאי במכון רויאל יונייטד (RUSI). .

בינתיים, מטוסי Rafale ו-F-16 מתוכננים "לסטנדרטים של נאטו STANAG (הסכם סטנדרטיזציה) ולכן קלים לשילוב וניתנים להפעלה הדדית מנקודת מבט של מערכות הנשק".

טום קופר, מומחה לתעופה צבאית, ציין שלמצרים יש הגדרה משלה לזע"ט ( ידיד או אויב -IFF) שעובדת עם המטוסים האמריקאיים, הצרפתיים והרוסים שלה.

חיל האוויר המצרי השתמש גם במטוסי מיג-29 כמטוסי תדלוק עבור הרפאל מכיוון שמערכות התדלוק המשולבות (IFR) תואמות לשני המטוסים הללו.

מצד שני, מטוסים רוסיים אינם תואמים לסוגי הטילים והפצצות המשמשים את מטוסי ה-F-16 והרפאל של הכוחות המזוינים המצריים. בעוד שמטוסי ה-F-16 והראפאל יכולים להשתמש ברבים מאותם כלי נשק, קופר ציין כי שני המטוסים המערביים הללו תוכננו ל"מטרות שונות לחלוטין".

"מטוסי F-16 משמשים בעיקר להגנה אווירית, בעוד שהרפאל משמש כמפציץ/תקיפה", אמר.

בנוגע להתאמה שלהם, קופר הבהיר כי אמנם "ייתכן" שהרפאל המצרי יכוון טילי אוויר-אוויר שנורו על ידי מטוסי F-16, "שום דבר מהסוג הזה לא קרה עד כה למיטב ידיעתי".

"זה חסר תועלת עבורם לנסות לעשות זאת, כי מטוסי ה-F-16 המצריים חמושים רק בטילי אוויר-אוויר מיושנים", אמר.

Rafale, Typhoon, F-16, MiG-29.. מצרים מוציאה כסף עצום על גיוון חיל האוויר שלה

קרדיט: ערב דפנס    קרדיט לתמונה: חיל האוויר המצרי