בתקיפה בדמשק ניסתה ישראל לאתר סוללות נ"מ רוסיות ואיראניות חדשות

מומחים צבאיים אמרו כי התקיפה האווירית הישראלית בשבת שעברה על נמל התעופה הבינלאומי של דמשק בסוריה נועדה לאתר את מערכות טילי ה-S-300 הרוסיות ואת מערכת טילי הקרקע-אוויר האיראנית בוואר-373.

עם זאת, סוריה ורוסיה ניחשו שזאת התוכנית הישראלית והשתמשו רק במערכות בוק ולעיתים במערכת ההגנה האווירית "פנטסיר" כדי ליירט את טילי האוויר-קרקע ששיגרו המטוסים הישראלים.

משרד ההגנה הסורי מסר באתר האינטרנט שלו, כי התקיפה בוצעה בסביבות השעה 00:45 בבוקר שעון מקומי עם טיל ששוגר מהאוויר מכיוון צפון מזרח הכנרת, לעבר שדה התעופה ולמטרות נוספות מדרום לעִיר.

 

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית (SANA) ציטטה גורמים צבאיים שאמרו כי "התוקפנות הובילה למותם של חמישה חיילים ולנזק מהותי".

בתקיפה בחודש שעבר באזור הכפרי של דמשק ובדרום מחוז טרטוס נהרגו שלושה חיילים. קדמה לכך תקיפה אווירית נוספת של ישראל על נמל התעופה בחאלב ב-6 בספטמבר שהסיטה את כל הטיסות לדמשק.

סדרה נוספת של תקיפות אוויריות ביוני הביאה להשבתת נמל התעופה של דמשק. ישראל אומרת שהמטרה שלה בסוריה הן מיליציות הנתמכות על ידי איראן שלחמו לצד הנשיא בשאר אל-אסד ורוסיה.

מפקד חיל האוויר הישראלי, אלוף עמיקם נורקין, אמר, בעבר, בראיון, לעיתון כי ישראל משתמשת במטוסי ה-F-16 וה-F-15 האמריקאיים שלה כדי לפגוע במטרות בתוך סוריה, בעוד שמטוסי F-35I היו בשימוש פעמיים בלבד בתחילת 2018.

מערכות ה-S-300 משמשות בסוריה אך ורק את הכוחות הרוסיים, כדי להגן על הבסיסים הצבאיים החשובים שלהם כמו בסיס האוויר חמיימים. 

לסוריה יש ארבע סוללות S-300.

עם זאת, הצבא הסורי לא עושה שימוש בטילי ה-אס 300 לחלוטין, ויש הטוענים כי צוותי ההפעלה שלהם הם אנשי צבא רוסים.

ישראל יש "קו אדום" עם הרוסים דרכו היא מעדכנת כשהיא תוקפת מטרות איראניות , לכן שתי המדינות (רוסיה וישראל) אינן בעימות ישיר ויש להן מרחב לממש את האינטרסים שלהן.

האם ישראל מנסה לפענח את ה-S-300?

ונסה ביילי, מומחית לענייני מערב אסיה וסוריה, הפריכה את הטענה שרוסיה "נוטשת" את סוריה בכך שאינה מאפשרת לה להשתמש במערכות ה-S-300.

כל גדוד S-300 מורכב ממכ"ם מעקב ארוך טווח, רכב פיקוד לניתוח נתונים, שישה כלי רכב הפועלים כמשגרי טילים ומכ"ם מעקב קצר טווח.

המערכת יכולה לעקוב בו-זמנית אחר 24 מטוסים או 16 טילים בליסטיים. ניתן לירות שני טילים על כל מטרה בהפרש זמן של לא יותר מ-3 שניות.

ביילי מציינת כי גם איראן סיפקה לסוריה את מערכת הקרקע-אוויר Bavar-373 שלה מ-2018 ואילך, הדומה מאוד ל-S-300. לסוריה יש גם את מערכת הקרקע-אוויר האיראנית Servom Khordad, שהיא בערך באותה מעמד של מערכת Buk הרוסית.

ישראל מרוויחה מהשמדת מערכות הגנה אוויריות כדי שלא יהוו מכשול בעתיד. בימים אלה גוברת המתיחות בין ישראל לחיזבאללה הלבנונית על רקע הריבונות על שדות הגז כריש בים התיכון.

שנית, ישראל מנסה גם "לאתר את מקום הימצאם של טילי הנ"מ האיראניים". אז היא מציפה את סוריה בטילים כדי לגרום לה להשתמש בהגנה האווירית שלה, ולגרום לה לטעון מחדש את המערכות האלה. "בשלב הזה, ישראל יכולה לתקוף את המטרה באזור הזה", הוסיפה ביילי.

העובדה שסגן ראש המרכז הרוסי לפיוס הצדדים הלוחמים בסוריה, ואדים קוליט, אמר באפריל אשתקד כי המערכות הרוסיות "Pantsir-S" ו-"Buk-M2" יירטו שמונה טילים מונחים שנורו ממטוסי F-16 ישראליים מדרום מזרח לחאלב ביולי אשתקד, מה שנותן אמון מסוים בניתוח של ביילי.

משעה 23:39 עד 23:51 ב-19 ביולי, ארבעה מטוסי קרב F-16 של חיל האוויר הישראלי נכנסו למרחב האווירי הסורי דרך אזור אל-תנף שבשליטת ארה"ב וירו שמונה טילים מונחים לעבר מתקנים מדרום מזרח לעיר חאלב".

לדברי קוליט, שבעה טילים הופלו על ידי מערכות Pantsir-S ו-Buk-M2 מתוצרת רוסיה שהיו בכוננות קרבית אך בסופו של עניין טיל ישראלי השמיד בניין של מרכז מחקר בעיירה א-ספירה בנפת חאלב.

קרדיט: ערב דפנס