איראן: המהומות התפשטו ליותר מ-80 ערים. עשרות הרוגים.

ההפגנות נגד המשטר באיראן התפשטו ליותר מ-15 ערים חדשות בשעות האחרונות, והביאו את מספר הערים שבהן יש הפגנות זועמות על מותה של מחסה אמיני ליותר מ-80 ערים ברחבי המדינה. השלטונות מסלימים את תגובותיהם ועשרות בני אדם נהרגו ופעילים ועיתונאים בולטים נעצרו.

הגישה לאינטרנט, במיוחד באפליקציות סלולריות, המשיכה להיות מושבתת או חסומה לחלוטין, מה שהשפיע על יכולתם של האיראנים לתקשר זה עם זה ועם העולם החיצון. 

במספר ערים, כולל בבירה טהראן, כוחות הביטחון פתחו באש על המונים או ירו מהחלונות. 

בעיר ראשט, בירת מחוז גילן בצפון-מערב המדינה, עדי ראייה וסרטונים ברשתות החברתיות אמרו כי כוחות הביטחון ירו גז מדמיע לעבר דירות, לפי ה"ניו יורק טיימס" .

כלי תקשורת ממלכתיים באיראן דיווחו כי לפחות 35 בני אדם נהרגו בתסיסה, אך ארגוני זכויות אדם טוענים כי המספר גבוה בהרבה. 

מניין ההרוגים הקודם, שדווח בתקשורת במדינה היה 17, כולל לפחות חמישה מאנשי כוחות הביטחון.

בצפון מערב איראן, דווח כי העיירה הקטנה אשנויה נפלה לידי מפגינים כאשר כוחות הביטחון המקומיים נסוגו לאחר ימים של קרבות קשים, כך לפי העורך הראשי של אתר חדשות כורדי.

בטהרן, ההפגנות שינו את צורתן מהתכנסויות גדולות באזורים ספציפיים לקבוצות קטנות יותר הפזורות ברוב השכונות, כולל החלקים הצפוניים העשירים ומעמד הפועלים.

בעיר הדתית קום, מעוז השפעת המשטר, סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות מציגים סצנות חסרות תקדים של נשים צעירות מסירות את כיסויי הראש שלהן ומזמרות נגד המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי. 

בדיווח שפורסם בשבת, מגזין " טיים " האמריקאי ציין כי ההפגנות המתמשכות באיראן "זעזעו את לב" המשטר השולט במדינה.

המגזין אישר כי עם הידיעות על פרוץ ההפגנות ביותר מ-80 ערים, והמספר גדל מיום ליום, נראה כי כוחות הביטחון נחלשו והדיווחים החלו לדבר על התפשטות חילוקי הדעות בשורותיהם.

עם זאת, המגזין מדגיש כי למרבה הצער, גוברות הציפיות שהרשויות יפנו ליותר דיכוי בניסיון לדכא מחאות, כפי שקרה ב-2019 וב-2009.

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות