מבזקי חדשות ליום 24-9-2022. מתעדכן

*- תכירו: "מנהיג האופוזיציה" החדש של איראן
עם המשך המחאה באיראן, יש סלבריטאים שלא נשארים אדישים ומביעים באומץ את עמדתם. כרגע הקול הבולט ביותר הוא של עלי כרימי, כוכב הכדורגל לשעבר שכונה בזמנו "כקוסם" ו"מראדונה של אסיה". כרימי באמצעות חשבונות הטוויטר והאינסטגרם שלו קרא לצבא האיראני להגן על העם האיראני (מפני משמרות המהפכה והבסיג'). עוד הוא כתב כי בעתיד מי שינהיג את איראן תהיה אישה.

על דבריו אלה הוא זכה לתמיכה, כמה שניתן על רקע השבתת האינטרנט, אולם מצד תומכי המשטר הוא הפך למטרה ומכונה "מנהיג האופוזיציה".

כרימי בן ה-44 הוא אייקון איראני. הוא שיחק למעלה מ-100 פעמים בנבחרת איראן וקריירת המשחק הבינלאומית שלו מפוארת כולל היותו שחקן בקבוצת הפאר הגרמנית באיירן מינכן. עד המחאה הנוכחית לא ידוע שלכרימי היו שאיפות פוליטיות כלשהן….

*- בעזרת ישראל? היעד השאפתני של מצרים
מצרים שואפת למקסם את רווחיה ממכירת גז בייחוד לאור המשבר הקיים באירופה. לצורך כך הכריזה הממשלה באחרונה על תכנית לצמצום הצריכה כדי לפנות עוד גז לייצוא. אבל למצרים שאיפות גדולות הרבה יותר.

שר האוצר מוחמד מעיט אמר היום כי מצרים שואפת להגביר את ייצוא הגז הטבעי שלה ל-1 מיליארד דולר בחודש. כיום הייצוא המצרי של הגז הטבעי מוערך בכ-500 מיליון דולר בחודש. מבחינה כמותית ייצוא הגז הטבעי לאיחוד האירופי נע סביב כ-15% מכלל הייצוא.

כדי שהמצרים יוכלו לעמוד ביעד של 1 מיליארד דולר הם יצטרכו להמשיך לצמצם את הצריכה המקומית אך גם להגביר את התפוקה כשאחת הדרכים היא לייבא יותר גז מישראל להנזילו במתקנים העומדים לרשותה ואז לייצאו לשווקים בחו"ל.

*- לבנון: מאסון לאסון
הסרטון הזה צולם היום אחר הצהריים מול חופי טרטוס שבסוריה ומראה גופות של פליטים שהפליגו מלבנון. לפי הדיווחים, כ-100 בני אדם היו על הספינה שנסחפה בגלים הסוערים.

עד כה נמנו 34 נספים לפחות והמספר כנראה יעלה. מלבנון נמסר כי 40 מהפליטים היו לבנונים והשאר פלסטינים וסורים. הם ניבו להגיע לחופי איטליה כדי לברוח מהסיוט הלבנוני. בעליו של כלי השיט נעצר על עדי כוחות הביטחון של לבנון.

*- איתות ישראלי – אמירותי לאיראן
ישראל הסכימה בקיץ למכור לאמירויות מערכות הגנה אוויריות מתוצרת רפאל, כך מדווחת סוכנות רויטרס. מדובר ב " SPYDER‏ " – מערכת הגנה אווירית המבוססת על טילי אוויר-אוויר, המיועדת ליירט מגוון של איומים אוויריים, לרבות מטוסים, מסוקים וכטב"מים כשהרמז לאיראן ברור. לא נמסרו פרטים לגבי שווי העסקה או מה היא כוללת. מה שהאיץ את המגעים לעסקה הייתה מתקפת הכטב"מים שהכתה באבו דאבי מוקדם יותר השנה.

לא ברור מתי יבוצע משלוח המיירטים ואם חלקם כבר הועברו לאמירויות.

ההודעה על העסקה מגיעה דווקא כשהאמירויות הפשירה את היחסים עם איראן ואף מינתה באחרונה שגריר לטהראן אחרי מספר שנים של נתק.

*- ישראל מחמשת את מרוקו
אתר חדשות ספרדי העוסק בידיעות אודות תעשיית הכטב"מים מדווח כי מרוקו רכשה 150 רחפני WanderB ו-ThunderB VTOL, מתוצרת חברת בלובירד הישראלית. בימים אלה מרוקו בוחנת רכישה של סוגים נוספים של כטב"מים מתוצרת ישראל, כאשר חלק מהייצור יתבצע במרוקו, כך מדווח. מרוקו זקוקה לכטב"מים כחלק מהמאבק שלה בארגון פוליסריו הנתמך על ידי אלג'יריה השכנה.

ה-WanderB לא צריך מסלול והוא ויכול להמריא ולנחות בצורה אנכית. הוא מאופיין ברמת הרעש הנמוכה שלו מכיוון שהוא משתמש במנועים חשמליים. ה-ThunderB יכול לרחף יותר מ-12 שעות ולהגיע עד טווח של 150 קילומטרים.

*- מביך: זה מי שקיבל ויזה מהאמריקאים לעצרת האו"ם
ברשתות החברתיות, איראנים המתנגדים למשטר האייתולות זועמים על ממשל ביידן. לפי תמונות שהתפרסמו בימים האחרונים, מסתבר כי מוחמד עלי סדרניא הצטרף למשלחת של נשיא איראן ראיסי לעצרת האו"ם הנערכת בניו יורק. סדרניא קיבל אשרת כניסה מהאמריקאים אבל מסתבר כי מדובר באיש של משמרות המהפכה ה ףעומד בראש אחת מחברות המדיה של ארגון הטרור. בין השאר הוא היה אחד ממארגני "תערוכת" הקריקטורות על השואה שיזמו השלטונות בטהראן.

ברשתות, האיראנים הזועמים סבורים שהאמריקאים היו צריכים לעצור את סדרניא עם הגעתו ולא לאפשר לו להסתובב חופשי במסדרונות האו"ם.

*- צפי לעימות חריף בין רוסיה לבין איראן
היחסים החמים שקיימים בין רוסיה לבין איראן לא צריכים להטעות אתכם כשזה מגיע לכסף. נוכח מה שנראה כמבוי סתום בשיחות הגרעין עם ארה"ב, לאיראן יש תכניות כיצד לשמור בכל זאת על הנתח שלה בשוק הנפט העולמי. כפי שכבר הזכרתי כמה פעמים בגלל הסנקציות האמריקאיות יש עשרות מיליוני חביות נפט איראניות ש"תקועות" ללא קונה על ספינות בסינגפור ובעוד נמלים באסיה.

עתה מתכוונת איראן להעלות הילוך ולהציע לסין לרכוש חבית נפט במחיר נמוך ב-5 – 7 דולרים ממה שמציעה רוסיה לסין, יבואנית הנפט הגדולה בעולם. הנפט המוזל היא הדרך היחידה של איראן לשמור על מעמדה בשוק כל עוד הסנקציות לא מוסרות. איראן מוכרת את הנפט שלה לסין באופן לא ישיר מאחר שהסינים לא רוצים "להסתבך" מול האמריקאים בכך שהם מפירים את הסנקציות.

*- האם האמירויות תציל את גרמניה בחורף הקרוב?
הקנצלר הגרמני שולץ יגיע בסוף השבוע למפרץ ובין השאר יבקר באמירויות. שר הכלכלה הגרמני רוברט הובק הצהיר כי במהלך הביקור יחתום הקנצלר על הסכם לאספקת גז טבעי נוזלי (גט"ן) עם אבו דאבי. לכאורה חדשות נהדרות לגרמניה שחוששת ממחסור חמור בתשומות אנרגיה בחורף הקרוב לאחר סגירת הברז מרוסיה.

לאכזבת הגרמנים, גם אם ייחתמו ההסכמים הללו אין מדובר בבשורה לחורף הקרוב וגם לא בטוח אם מדובר בחורף בשנה הבאה. האמירויות כיום היא בעלת מתקני הנזלת גז בכושר ייצור של כ-6 מיליון טון בשנה. רוב התפוקה מיוצאת ליפן. חברת הנפט הלאומית של האמירויות "אדנוכ" מתכננת להרחיב את יכולת הנזלת הגז שלה בהשקעה של מיליארדי דולרים אך גם אם הפרויקט יתקדם לפי לוח הזמנים הוא לא צפוי להיות מוכן לפני 2026. בינתיים לחודשים הקרובים הגרמנים יצטרכו למצוא פתרונות אחרים….

*- "מוכרים את טורקיה לערבים"
כמעט אין שבוע באחרונה במהלכו לא מדווח על עסקה של מדינה מפרצית הרוכשת נכס בטורקיה. בשבוע שעבר אושרה עסקה לרכישת חלק מהבעלות על מנהרת "אירואסיה" המחברת את החלק האסייתי עם החלק האירופי של איסטנבול. הרוכשת היא קרן ההון הריבונית של קטר. זה מצטרף להשקעות בשווי 3 מיליארד דולר בטורקיה על ידי המדינה המפרצית במהלך החצי הראשון של 2022. הקטרים מנצלים את המצוקה הכלכלית בטורקיה כדי להשתלט על נכסים ולא כולם מרוצים מכך.

סואט סארי, חבר במפלגת האופוזיציה הלאומנית IYI הגיב: "זה חלק מפלישה שקטה". לדבריו, ממשלת ארדואן מוכרת בשקט ובהדרגה "הכל לערבים". סארי הביע חשש כי הקטרים ירכשו בקרוב עוד נכסים מניבים במשק הטורקי.

*- במצרים מצאו דרך להעלות הכנסות, בשורה רעה לצרכנים
מצרים שסובלת ממחסור חמור במט"ח מצאה דרך להגביר את ההכנסות. רשות תעלת סואץ הודיעה היום כי נחל מ-1 בינואר אגרות המעבר יתייקרו ב-15% למעט על ספינות קרוז וספינות הובלה בתפזורת לגביהן האגרה תתייקר ב-10%.

במצרים מעריכים כי הכנסות התעלה יעלו בשנה הבאה כתוצאה מהעלאת האגרה ב-700 מיליון דולר. הכנסות התעלה השנה צפויות להגיע לכ-8 מיליארד דולר

העלאת האגרות בתעלה משמעה שחברות הבנות יגלגלו בסופו דל דבר את העלות על הצרכנים…

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון