מבזקי חדשות מהעולם ליום 24-9-2022. מתעדכן

*- הסופרת הבריטית הילרי מנטל, שזכתה פעמיים בפרס בוקר היוקרתי, הלכה לעולמה בגיל 70. הספרים שזכו בפרס הם ״וולף הול״ וספר ההמשך ״הביאו את הגופות״ על תומס קרומוול.

*- לראשונה העונה, הוריקן צפוי לפגוע בפלורידה: מרכז המעקב אחרי הוריקנים עדכן כי הציקלון הטרופי מספר 9, שנע כרגע בדרום הים הקריבי, בין ונצואלה לפוארטו ריקו, צפוי להפוך ביום שני לסופת הוריקן ולפגוע במערב קובה ביום שלישי ובדרום מערב פלורידה ביום רביעי בבוקר.

*- נושאת המטוסים האמריקאית רונלד רייגן עגנה היום בנמל בוסאן שבקוריאה הדרומית, לראשונה מזה חמש שנים, לקראת פתיחת תמרונים משותפים של חילות הים של שתי המדינות בהמשך החודש, וזאת על רקע החששות שקוריאה הצפונית תבצע ניסוי גרעיני חדש או תשגר טילים.

בתמרונים הימיים צפויות להשתתף גם הסיירת נושאת הטילים צ'נסלורוויל והמשחתת נושאת הטילים בארי, שמשתייכות לקבוצת הקרב של נושאת המטוסים, בנוסף לצוללת הגרעינית אנאפוליס. "זו מחויבות ברורה לברית שלנו", אמר מפקד קבוצת הקרב, אדמירל משנה מייקל דונלי.

*- שר החוץ של לטביה, אדגרס רינקביץ', על רקע המנוסה ההמונית מרוסיה מאז הודעתו של הנשיא פוטין על גיוס חלקי אתמול:
"רבים מהרוסים שנמלטים כעת מרוסיה בגלל הגיוס היו בסדר עם הרג אוקראינים, לא מחו אז, זה לא נכון לראות בהם מתנגדי מצפון. יש סיכונים ביטחוניים רבים בהכנסתם ויש מספיק מדינות מחוץ לאיחוד האירופי שהם יכולים ללכת אליהן".

*- ענייני נשים בסעודיה: סוכנות החלל השיקה היום תוכנית ראשונה להכשרת אסטרונאוטים כחלק מ"חזון 2030" של יורש העצר, הנסיך מוחמד בן סלמאן, כאשר ההמטרה לשגר אישה ראשונה לחלל כבר בשנה הבאה.

במקביל, המלך סלמאן פרסם צו שממנה את ד"ר הלא בנת מזיד בן מחמד אל-תווייג'רי ליו"ר הוועדה לזכויות אדם במדינה במעמד של שרה בממשלה, וזאת במקומו של ד"ר עוואד בן צאלח אל-עוואד שכיהן בתפקיד מאז 2018. אל-תווייג'רי שימשה עד כה מזכ"ל המועצה לענייני משפחה.

*- נשיא קוריאה הדרומית, יון סוק-יאול, וראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, נועדו הלילה בשולי העצרת הכללית של האו"ם והסכימו על הצורך לשקם את היחסים בין המדינות ולפתור את הסוגיות שבמחלוקת, ובראשן הפיצויים לעובדי כפייה ולנשים ששימשו שפחות מין בזמן הכיבוש היפני בשנים 1910-45.

מדובר במפגש ישיר ראשון בין מנהיגי שתי המדינות מאז 2019, על אף שהם נועדו יחד עם הנשיא ג'ו ביידן בפסגת מנהיגי נאט"ו במדריד ביוני. "נקטנו בצעד חיובי ראשון לעבר השגת תוצאות ממשיות", אמר גורם בלשכת הנשיאות הדרום קוריאנית. "אחרי שנתיים ועשרה חודשים, על אף קיומן של מספר מחלוקות בין קוריאה הדרומית לבין יפן, שני המנהיגים נפגשו ונקטו בצעד ראשון לעבר פתרון. זה משמעותי מאד".

*- שינוי דמוגרפי דרמטי בצפון אירלנד: תוצאות מפקד האוכלוסין שנערך בשנה שעברה מראות כי הקתולים מהווים בפעם הראשונה את הרוב בחבל עם 45.7 אחוז, בעוד הפרוטסטנטים מהווים 43.5 אחוז. לשם השוואה, במפקד הקודם לפני עשור, הקתולים היוו 45 אחוז, בעוד הפרוטסטנטים עמדו על 48 אחוז כאשר לראשונה ירדו מתחת ל-50 אחוז.

עוד הראו ממצאי המפקד כי 31.9 אחוז אמרו שהם מגדירים עצמם "רק בריטים" לעומת 40 אחוז לפני עשור, 29.1 אחוז רואים עצמם "רק אירים" (25 אחוז ב-2011), ועוד 19.8 אחוז אמרו שהם "רק צפון אירים" (21 אחוז ב-2011). פחות מאחוז אמרו שהם רואים את עצמם "בריטים ואירים", ואחוז אמרו שהם רואים עצמם "רק בריטים, אירים וצפון אירים".

*- עוד פרטים על עסקת חילופי השבויים הדרמטית ביותר בין רוסיה לבין אוקראינה עד כה: בין המשוחררים נמצאים גם שלושת המפקדים המפורסמים ביותר מימי המצור על מפעל אזובסטל במריופול – מפקד גדוד אזוב, דניס פרוקופנקו, סגנו סביאטוסלב פלאמר ("קלינה") ומפקד חטיבת הנחתים 36 מייג'ור סרחיי וולינה.

לפי הפרסומים, שעדיין לא קיבלו אישור רשמי, אוקראינה העבירה לרוסיה את ויקטור מדבדצ'וק, האוליגרך וחבר הפרלמנט האוקראיני הפרו-רוסי שהואשם בבגידה ובפגיעה בביטחון המדינה ונלכד באפריל בעת שניסה להימלט מהמדינה.

ראש לשכת נשיא אוקראינה, אנדיי ירמאק, אישר כי 215 חיילים אוקראינים שוחררו בעסקת השבויים, כאשר 124 הם קצינים ו-108 הם לוחמים של גדוד אזוב. על פי הסכם עם נשיא טורקיה ארדואן, חמישה מהמפקדים הועברו לטורקיה כדי להבטיח את ביטחונם. שירות הביטחון אישר כי מדבדצ'וק שוחרר אחרי "שאמר לכוחות הביטחון את כל מה שהיו צריכים לדעת והביא להם עוד בוגדים".

*- שגריר בחריין בישראל, ח'אלד יוסף אל-ג'לאהמה, ושגריר מרוקו בישראל, עבד אל-רחים ביוד, קיבלו הערב, יום השלום הבינלאומי, את פרסי "דיפלומט השנה" מטעם מועדון השגרירים של ישראל בהובלתו של השגריר יצחק אלדן. שני הדיפלומטים הבטיחו שהפרס יעודד אותם "לעבוד קשה יותר" לחיזוק היחסים בין המדינות והודו על החום והסיוע שקיבלו מהתושבים בישראל.

*- גונג דאו'אן, לשעבר סגן ראש עיריית שנחאי ומפקד המשטרה בעיר, נידון היום למאסר עולם אחרי שהורשע בקבלת שוחד. בית המשפט גם ביטל את כל זכויותיו הפוליטיות של גונג והחרים את כל רכושו האישי. לפי כתב האישום, גונג קיבל שוחד של 73.43 מיליון יואן במזומן ובדברי ערך אחרים אחרי שניצל את מעמדו במחוז ובעיר כדי לסייע לאחרים בקידום עסקים, במכרזי בנייה ובקידום בעבודה.

*- הנשיא ג'ו ביידן הודיע כי הדיפלומטית הוותיקה לין טרייסי היא המועמדת שלו לשגרירת ארה"ב ברוסיה. טרייסי, שדוברת רוסית ומכהנת כיום כשגרירה בארמניה, היא בעלת ניסיון רב באזור מרכז אסיה. בשנת 2008, היא ניצלה מהתנקשות בעת ששירתה בקונסוליה בפשוואר, כאשר חמושים ריססו את כלי הרכב שבו נסעה, והיא קיבלה עיטור גבורה ממחלקת המדינה.

*- הצי השביעי האמריקאי הודיע כי המשחתת היגינס קיימה אתמול "מעבר שגרתי" במצר טייוואן, יחד עם הפריגטה ונקובר של חיל הים הקנדי. "הספינות עברו במסדרון במצר שנמצא מעבר לכל ים טריטוריאלי של מדינת חוף כלשהי", נמסר. "המעבר מפגין את המחויבות של ארה"ב ובעלות בריתה ושותפותיה לאזור הינדו-פסיפי חופשי ופתוח".

*- מושלת ניו יורק, קתי הוצ'ול, הודיעה כי שתי מצלמות אבטחה יותקנו בכל אחד מקרונות הרכבת התחתית של העיר ניו יורק עד שנת 2025 כדי לספק תחושת ביטחון לנוסעים על רקע מקרי אלימות בסאבוויי וכדי לסייע לרשויות אכיפת החוק לפתור פשעים. "אתם חושבים על האח הגדול שצופה בכם ברכבות?", אמרה. "אתם צודקים. זו הכוונה שלנו".

*- סעודיה מתכננת לשגר שני אסטרונאוטים לשהות של שבוע בתחנת החלל הבינלאומית בתחילת השנה הבאה – כך מדווחת סוכנות רויטרס על פי שלושה גורמים המעורים בפרטים. לפי הדיווח, ההסכם על רכישת שני המקומות נחתם עם חברת אקסיום ספייס בתחילת השנה ושני האסטרונאוטים ישוגרו על סיפונה של קפסולת דרגון של ספייס אקס.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי