השבוע (עד ל- 21.9.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

הניסיון של אנשי הפת"ח והרש"פ לרכב על גל האלימות והטרור, שהובילו אנשי ההאד האסלאמי והחמא"ס באיו"ש, ובעיקר בגזרות שכם וג'נין, מתגלה יותר ויותר כניסיון לרכב על גבו של אריה טורף. מעצר של פעיל חמא"ס- מצעב אשתיה בשכם הוליד גל של מחאה אלימה כולל ירי לעבר אנשי המנגנונים לא רק בשכם, אלא גם בג'נין.

במהלך המחאה הותקפו מפקדות ורכבים של מנגנוני הרש"פ, ומירי תגובה נהרג אזרח עובר אורח, ונפצע אחד מפעילי החמא"ס. במהלך הפרעות נגרם הרס רב, עסקים נפגעו, ומספר רב של מוני מים חובלו, תוך ניצול ההזדמנות להתחמק מתשלום.

בסופו של דבר, נפגשו נציגי המנגנונים בשכם, עם נציגי ארגוני הטרור, התחייבו לשחרר את אשתיה בקרוב, ולשחרר במיידי את העצורים מהעימותים האחרונים, במטרה להרגיע את השטח. עימות נוסף בין המנגנונים לחמושים בגזרת שכם פרץ לאחר ניסיון למנוע קבלת פנים לאסיר משוחרר במחנה הפליטים בלאטה.

הנה תמונות מהקרבות בשכם.

המתיחות הפנימית גלשה גם לאזור חברון, שם פרצה תגרה אלימה בין אנשי הפת"ח והחמא"ס באוניברסיטה המקומית.

הנה תמונות

במקביל, מתגברים פיגועי הטרור. במוקד, רצח האשה שולמית עובדיה בחולון, ע"י מחבל שעבד בסמוך, ולאחר שנמלט, תלה את עצמו. כנראה שבמקרה הזה, לצד המניע הלאומני השתלבו גם מניעים אישיים, כמו דאגה לקצבה קבועה למשפחה, ושיפור מעמדה החברתי. בנוסף, נרשמו פיגועי ירי לעבר רכב ישראלי בכפר חוארה, שער הישוב הר ברכה ולעבר הישוב כרמל, שם נפצע תלמיד ישיבה. זאת, לצד פיגועי ירי לעבר עמדות צה"ל בג'למה ובסאלם, בהר גריזים ועוד. המחבלים בגזרות שכם וג'נין השתלטו באופן מוחלט על השכם, ומשתמשים באמצעים משוכללים יותר.

הנה תמונות ממחנה הפליטים ג'נין הממוקש מדי לילה, כדי לסכל פעילות של חיילי צה"ל במקום.

ויו"ר הרש"פ מצידו ממשיך ברטוריקה המתלהמת ומאיים ב"שבירת כלים", לקראת נאומו בפני האסיפה הכללית של האו"מ ב- 23 ספטמבר. במקביל, מנסים שלטונות אלג'יריה לכנס בארצם מפגש פיוס בין נציגי הפת"ח, החמא"ס ויתר הפלגים בנסיון נוסף להביא לאיחוד השורות ברחוב הפלסטיני. ברקע לכך, ביקור של הנהגת החמא"ס בראשות אסמאעיל הניה באלג'יריה.
מנגד, הכרזת החמא"ס על רצונה בחידוש היחסים עם המשטר הסורי בראשות בשאר אלאסד, מעורר התנגדות חריפה בקרב החוגים הסלפים ברצועה.

התנגדות זו מקבלת גם ביטוי פומבי, למרות הסיכון הכרוך בכך, כפי שניתן לראות בסרטון הבא, כאשר אחד השיח'ים הסלפים יוצא וכורז ברחוב כנגד נירמול היחסים עם המשטר הסורי:

ועוד בעזה. פיצוץ עז במתקן של הג'האד האסלאמי באזור גוש קטיף לשעבר, גרם למספר פצועים. הטרוריסטים הטילו איפול על נסיבות הארוע.
מנגד, ישראל מרחיבה את ההקלות לרצועה, ומאשרת יצוא דגים מהאזור לאיו"ש. משם, צפוי חלק ניכר מהם להגיע לארץ, לקראת חגי תשרי. במהלך החודש צפוי יצוא של כ- 20 טונות דגים מהרצועה.
וגם זה ברצועה: בחסות החמא"ס נערך הסכם סולחה בין משפחות קרמוט ודרדונה בג'באליה הכפר, לאחר שפעיל חמא"ס ממשפחת קרמוט רצח את חותנו ואת גיסתו ממשפחת דרדונה. הרוצח נידון לעונש מוות שטרם בוצע, והעונש איפשר את הסכם הפיוס.
בשל ראש השנה וחגי תשרי, לא תצאנה סקירות בשבועות הקרובים. ניפגש במתכונת כזו או אחרת לאחר החגים.

שבת שלום ושנה טובה.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות