טענות: א-סיסי מרגל אחרי מתנגדיו עם טכנולוגיות "INTELEXA" הישראליות

ב-10 בספטמבר 2022 חשפו כלי תקשורת עבריים, כולל העיתון "ידיעות אחרונות", מידע המאשר כי משטרו של עבד אל-פתאח א-סיסי במצרים השתמש בתוכנית הריגול Predator, שפותחה על ידי חברת הסייבר הישראלית, אינטלקסה, כדי לרגל אחרי מתנגדים.

על פי התחקיר, שירותי הביטחון והמודיעין של הנשיא א-סיסי השתמשו בתוכנית הישראלית כדי לתקוף ולעקוב אחר מתנגדים פוליטיים שונים.

זה לא היה הגילוי הראשון שסיסי השתמש במכשירי ריגול ישראליים. ב-16 בדצמבר 2021, חשפה קבוצת המחקר הקנדית לניטור אבטחת האינטרנט, Citizen Lab, שערורייה על האזנה של מערכת הביטחון המצרית למתנגדי משטר ועיתונאים, בטכניקות ריגול מתקדמות שפותחו על ידי חברות ישראליות וצרפתיות.

אינטלקסה

חברת "Intelexa" הישראלית הושקה בשנת 2019 ומרכזה בתל אביב, בנוסף ל-6 מטות נוספים באיחוד האירופי.

לפי האתר הרשמי שלה, אינטלקסה היא ספקית בולטת של שירותי אבטחה משולבים ודינמיים, ולצוות ההנהלה שלה יש יותר מ-40 שנות ניסיון בתחום הבינה המלאכותית.

לגבי מייסד החברה, הוא הקצין הישראלי "טל דיליאן", בוגר  "סיירת מטכ"ל", והוא פיקד על היחידה הטכנולוגית "81".

לפי העיתון הישראלי "הארץ" ב-11 בספטמבר 2022, משטרים שונים, כולל המשטר המצרי, המשתמש בתוכנת החברה, משלמים כ-16 מיליון יורו בתמורה לפריצה לטלפונים ופריקת מידע.

בחוד החנית של לקוחות החברה עומדים ,מלבד מצרים, סודן, ערב הסעודית וסולטנות עומאן.

רוב המדינות הללו הן גם לקוחות של חברת הסייבר הישראלית NSO, המייצרת את תוכנת הריגול פגסוס.

ב-23 בספטמבר 2021 דיווח העיתון העברי "ג'רוזלם פוסט" כי "מסמכים שהודלפו הראו כי החברה מספקת שירותים למדינות ערביות לחילוץ נתונים מרחוק ממכשירי אנדרואיד ו-iOS".

"הפריצות כללו הסתמכות על פעולת הדפדפן, כאשר התוכנה הזדונית מדביקה גם מכשירי אנדרואיד ו-iOS ניידים", הוסיפה.

העיתון ציין כי "המערכות המשמשות לטכנולוגיית הריגול של החברה יכולות להשתמש בפרצות אלו על ידי הטעיית המטרה ולפתותה ללחוץ על קישור, ולאחר מכן מתרחשות 10 כניסות של תוכנות זדוניות בו זמנית למכשירי iOS ואנדרואיד, ואחוז ההדבקות המוצלחות עבור משתמשי התוכנית הוא גבוה ביותר".

לרסק יריבים

מאז תחילת שלטונו, הסתמך סיסי על תוכניות ריגול שונות, והעניק למודיעין הכללי, בראשות האלוף עבאס כאמל, ולמי שקדמו לו, את הזכות להחזיק בטכנולוגיות אלו, שמטרתן העיקרית היא לרסק יריבים.

ב-3 באוקטובר 2019 חשף העיתון האמריקאי, "הניו יורק טיימס" את הניסיון של קהיר לפרוץ לטלפונים של מתנגדים, כולל עיתונאים, אנשי אקדמיה, מגיני זכויות אדם ופוליטיקאים, מה שהוביל למעצרם של כמה מהם מאוחר יותר.

הדו"ח מצביע על מעורבותה של ממשלת מצרים בהפרות הקשורות לפריצת טלפונים של מתנגדים, ולכידתם.

לפי הדיווח של העיתונאים רונן ברגמן ודקלן וולש, "חברת אבטחת מחשבים גילתה שורה של מתקפות סייבר מתוחכמות נגד מתנגדי המשטר המצרי ופעילי זכויות אדם".

החברה הזו היא Check Point Software, אחת מחברות אבטחת הסייבר הגדולות בעולם, שבסיסה בדרום סן פרנסיסקו, ארה"ב.

לפי צ'ק פוינט, השרת המרכזי ששימש בתקיפות זוהה כשייך למשרד התקשורת וטכנולוגיית המידע המצרי.

הוא הוסיף כי הקואורדינטות הגיאוגרפיות הכלולות באחת האפליקציות המשמשות למעקב אחר פעילים תואמות את המטה של ​​סוכנות הריגול הראשית של מצרים, שירות הביון הכללי (שבסיסה מזרחית לקהיר).

מתקפת סייבר

על פי הדיווח, מתקפת הסייבר החלה ב-2016, ובו נכתב: "מספר הקורבנות הכולל אינו ידוע, אך החברה זיהתה 33 אנשים, רובם דמויות מוכרות בחברה האזרחית ובאופוזיציה, שהותקפו בחלק אחד של המבצע שגילה".

לפי ה"ניו יורק טיימס", נעצרו שני אנשי אופוזיציה בולטים, שנפגעו במתקפת הסייבר שגילתה חברת האבטחה והם חסן נאפאא, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת קהיר, וחאלד דאוד, עיתונאי וחבר לשעבר במפלגת החוקה, שנעצרו ב-25 בספטמבר 2019.

הדו"ח גם ציין כי מתקפת הסייבר על טלפונים וחשבונות דוא"ל של פעילים השתמשה בסט משתנה של יישומי תוכנה זדוניות כדי להונות משתמשים.

לדוגמה, אפליקציית Secure Mail, המשמשת לאבטחת חשבונות Gmail, היעדים גילו שחשבונם נפרץ ושהם פותו לחשוף את הסיסמאות שלהם.

שותפות ישראלית

ראוי לציין כי ב-19 בדצמבר 2021 חשף העיתון הקנדי, "הגלוב אנד המייל", כי הטלפון של המתנגד המצרי המתגורר בטורקיה, איימן נור, נפרץ באמצעות שתי תוכנות ריגול השייכות לשתי חברות ישראליות מתחרות.

העיתון הוסיף שחוקרים במעבדה האזרחית של האוניברסיטה הקנדית של טורונטו מצאו בטלפון של נור את תוכנת "פרדטור" שפותחה על ידי חברת "סיטרוקס" הישראלית, ואת תוכנית "פגסוס" שפותחה גם על ידי חברת "NSO" הישראלית. .

כמו כן החוקרים גילו את החדירה לטלפון של מתנגד מצרי אחר, שסירב לחשוף את זהותו, וכי הדבר מספק עדויות חדשות לעומקה והגיוון של תעשיית הפיראטיות הפוגענית בתשלום.

איימן נור הוא אחד ממתנגדיו הבולטים של המשטר המצרי בחו"ל. הוא היה מועמד לשעבר לנשיאות ב-2005, ועומד בראש ערוץ הטלוויזיה האופוזיציה "אל שרק", המשדר מטורקיה.

בבדיקת הרישומים של שתי התוכנות הישראליות, נמצא כי הפריצה קשורה למשטר סיסי במצרים.

העיתון הוסיף כי התגלית הגדולה ביותר הופיעה בחקירה משותפת עם חברת "Meta", בעבר פייסבוק, שאישרה כי לחברה הישראלית יש לקוחות גם במדינות מחוץ למצרים, בהן ארמניה, יוון, אינדונזיה, מדגסקר, עומאן, סעודיה וסרביה.

זה הופך את הביטחון הלאומי של מדינות אלו לאיום מתמיד מצד החברות והמערכות הישראליות, שלמעשה יש להן גישה לכמות עצומה של מידע ומעקבים.

בגידה

בהתייחסו לשערורייה אמר פעיל זכויות האדם המצרי, מוסטפא עז אלדין, "השימוש של המשטר המצרי בטכניקת ריגול ישראלית מסתכם בבגידה ברמה גבוהה, מכיוון שהוא חושף את הביטחון הלאומי של המדינה בפני האויב המאיים עליה".

הוא הוסיף לאתר החדשות אל-איסתיקלאל, "ישראל היא אחת המדינות המובילות בייצור תוכנות ריגול, ואחת המערכות המעניינות בעולם בתחום מלחמת הסייבר, וכל ההתקדמות הזו נובעת מהעובדה שהיא נמצאת בעימות פעיל עם העמים הערבים המתנגדים לה, והיא יודעת שמלחמות הדור הרביעי יהיו בתחום הלוחמה האלקטרונית".

אבל המשטרים ששלטונם נתון בסכנה, כדי להגן על עצמם, הלכו לקנות ולהשתמש בטכנולוגיות הללו מהאויב, ללא קשר לסכנה שהם מהווים להם ולעמים, אומר נציג זכויות האדם המצרי.

הוא הדגיש: "כי היריב ייתן לך רק מה שמזיק ומועיל לך, והוא לעולם לא ייתן לך מה שמועיל לך".

הוא ציין כי "לעניין יש מימד נוסף, שכן המערב וארה"ב פעילים בארגוני זכויות אדם, כמו אמנסטי אינטרנשיונל ו-Human Rights Watch".

הוא הוסיף, "הם עוקבים אחרי חברות ומשטרים שנותנים לממשלות רודניות במזרח התיכון, כמו משטרו של עבד אל-פתאח א-סיסי, תוכנות ריגול המאפשרות לו לתקוף מתנגדים ופעילים, ולאחר מכן לכלוא, להרוג או להעלים אותם".

קרדיט: אלאיסתיקלאל נט   קרדיט לתמונות: אינטלקסה