עסקת הגז הישראלי בין מצרים , דרך ירדן וסוריה, ללבנון תקועה

למרות שחלפו שלושה חודשים מאז חתימתו, ההסכם להעברת הגז המצרי ללבנון דרך סוריה עומד בפני מכשול מתמשך, וגורמים רשמיים בשלוש המדינות לא הודיעו על ביצוע צעדים ממשיים בשטח, בעוד שר האנרגיה של  לבנון, וליד פיאד , אמר ש"חוק קיסר" ותנאי הבנק העולמי משבשים את העסקה.

الغاز المصري.. 4 تحديات تعرقل وصوله إلى لبنان قبل الشتاء (تقرير) - الطاقة

קרדיט: עתקה נט

בהצהרות שדיווח אתר אל-מסרי אליום אמר פיאד כי הסכם הגז הטבעי (שיגיע מישראל) עם מצרים "מושבת, למרות הניסיון עם גורמים רשמיים במצרים לחתום על ההסכמים, והוא מוכן ליישום אחרי אישור הבנק העולמי להתקדם בנושא המימון, מה שלא קרה".

השר הלבנוני הסביר כי הבנק העולמי "קבע דרישות של עד 10 סעיפים, כשהבולטת שבהן קשורה להעלאת תעריף המכס, שכבר יישמנו בלבנון , והבהרנו עם התעריף החדש כיצד זה יכול לכסות את הדרישות של הבנק העולמי".

הבנק העולמי התחייב בעבר לממן את עסקת הגז המצרית ללבנון דרך סוריה , בתנאי שיבוצעו רפורמות במשק החשמל הלבנוני, אשר תרם עשרות מיליארדי דולרים לחוב הציבורי של לבנון.

10 תנאים של הבנק העולמי

פיאד אמר כי הבנק העולמי, "לאחר שהגיע שלב המו"מ באביב האחרון, הוא שינה את עמדתו ואימץ עמדה שמרנית יותר, עם דרישות נוספות בהיקף של כ-10 תנאים, בעוד הצד המצרי אישר את מוכנותו המלאה לעמוד בהם, ואנו ממתינים כעת לתשובת הבנק העולמי".

השר הלבנוני ציין כי "יחד עם זאת, העיקר שאין סנקציות על הגורמים המעורבים בהסכם זה בכל הנוגע לסוגיית סוריה, שהיא צד שלישי להסכם, והגישה שלה לחלק מהגז הזה", והוסיף כי "הייתה ביקורת של הבנק העולמי בגלל חוק קיסר " , שנכפה על מנהיגי סוריה, ומנעה מהם להתמודד".

בחודש יוני האחרון אמרה דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב כי וושינגטון "בודקת חוזים סופיים ותנאי מימון מהצדדים, כדי להבטיח שההסכם הזה עולה בקנה אחד עם מדיניות ארה"ב, ומתייחס לכל חששות פוטנציאליים של  עקיפת הסנקציות ".

ממשלת לבנון סבורה כי עסקת הגז המצרית, יחד עם עסקה נפרדת לייבוא ​​חשמל מירדן, עשויה להעלות את אספקת החשמל במדינה משעתיים ביום לעד 10 שעות ביום.

בתחילת ספטמבר 2021, שרי האנרגיה והנפט בלבנון, ירדן, מצרים והמשטר הסורי הסכימו על " מפת דרכים " לאספקת חשמל וגז ללבנון דרך שטח סוריה, כדי לפתור את משבר האנרגיה שממנו סובלת לבנון כבר חודשים.

קו גז ערבי

לפי "אל-מסרי אליום", גז מצרי יוזרם ללבנון דרך צינור הגז הערבי, שמתחיל ממצרים שעובר לירדן, לאחר מכן סוריה ולבנון, באורך של 1200 ק"מ.

צינור הגז הערבי מורכב מ-4 שלבים, הראשון משתרע מאל-עריש במצרים ועד עקבה בירדן באורך של 256 ק"מ, והוא כולל 15 ק"מ בים מתחת למפרץ עקבה.

באשר לשלב השלישי, הוא משתרע באורך 390 ק"מ מעקבה ועד לאזור אל-רהב, שנמצא כ -30 ק"מ מגבול ירדן – סוריה. השלב הרביעי מג'אבר לגבול סוריה-טורקיה ומסתיים בלבנון.

השלב הרביעי מכיל 4 חלקים, הראשון משתרע מג'אבר עד חומס , השני מקשר בין חומס לחאלב , השלישי מגיע מחאלב לגבול סוריה-טורקיה, ואילו הרביעי מחבר בין חומס לטריפולי שבלבנון.

קרדיט: סוריה טי וי