רוסיה הסיגה את צי הצוללות שלה מדגם "קילו" מאוקראינה

לאחר ההתקפות ארוכות הטווח האחרונות של אוקראינה, רוסיה הסיגה את צי הצוללות שלה מדגם "קילו" מנמל סבסטופול בקרים.

פיקוד צי הים השחור של רוסיה העביר צוללות מדגם "קילו" מהנמל הראשי שלה בסבסטופול שבקרים לנמל נובורוסייסק שבדרום רוסיה באזור קרסנודר, כך חשף משרד ההגנה הבריטי ב-20 בספטמבר.

הצוללות יישארו רחוקות מקרים, "ככל הנראה בשל השינוי האחרון ברמות האבטחה באזור כתוצאה מהיכולת המוגברת של אוקראינה לתקיפות ארוכות טווח".

 

משרד ההגנה הבריטי מסר כי מפקדת הצי ושדות התעופה החשובים הותקפו במהלך החודשיים האחרונים. בנוסף, לאחר תקופה קצרה של הכחשות, הצד האוקראיני הודה שפגע בבסיסים רוסיים בקרים.

אתר Naval News דיווח כי צוללות קילו הרוסיות נסוגו מסבסטופול ב-14 בספטמבר. ארבע צוללות רוסיות משודרגות מדגם קילו נצפו בים השחור שוב ושוב ליד סבסטופול, נמל צבאי חשוב בקרים, מאז החל הסכסוך בפברואר.

עם זאת, צוללות אלו עדיין יכולות לירות טילים לעבר מטרות באוקראינה מנובורוסייסק. על פי הדיווחים, הצוללת קילו יכולה לשאת ארבעה טילי שיוט לתקיפת מטרות ארוכות טווח מסוג "קליבר".

מפרטים טכניים של הצוללת הטקטית "קילו"

– מהירות על פני המים: 17 קשרים ימיים.
– מהירות תת-מימית: 20 קשרים ימיים.
– עומק פעילות בעת צלילה: 240 מטר.
– עומק צלילה מקסימלי: 300 מטר.
– משך הפלגה עצמאי: 45 ימים.
– צוות: 57 אנשים.
– מטען על פני המים: 2300 טון.
– מטען תת-ימי: 3950 טון.
– אורך צוללת: 76.2 מטר.
– רוחב מירבי של גוף הצוללת: 9.9 מטר.

חימוש צוללת קילו

הצוללת קילו 636 חמושה בשמונה טילי SAM-18 המיועדים להגנה אווירית מפני כלי טייס מנמיכי טוס (מסוקים ומטוסי סיור).

לאחר נעילת הטיל על המטרה בשברירי שנייה ובמרחק של חמישה מטרים, ראש הנפץ של הטיל (במשקל 2.5 ק"ג) מתפוצץ וגורם למעגל של רסיסים המשמידים את המטרה.

 

טורפדו

לצוללת קילו שישה תאים לשיגור נשקה, כאשר שני התאים העליונים משמשים לשיגור טילי Club-S, בעוד ארבעת התאים התחתונים משמשים לשיגור מוקשים וטורפדות. צוללת זו נושאת 18 טורפדות מדגם TEST-71MKE, שש בצינורות מוכנים לשיגור מיידי ו-12 באיחסון.

טורפדו זה נחשב לאחד הסוגים המסוכנים ביותר, שכן הוא מסתמך על שתי שיטות:

*- הנחיה  עצמית מהסונאר המיוחד שבטורפדו.

*- בשלט רחוק מהצוללת מכיוון שניתן לכוון אותו  באמצעות תיל הנחיה תוך ראיה בטלוויזיה במעגל סגור מהמצלמה שבראש הטורפדו.

אורכו של הטורפדו שבעה מטרים ומשקלו 1820 ק"ג וראש הנפץ שלו שוקל 205 ק"ג. הוא רודף אחר מטרות למרחק של 30 ק"מ.
הצוללת נושאת גם את הטורפדו TEST-71ME-NK. טורפדו זה אינו שונה בהרבה מקודמו למעט במשימות, מלבד יכולותיו להתמודד עם צוללות הוא גם יכול לפגוע בספינות על פני הים.  הטווח של הטורפדו הזה הוא 20 ק"מ.

הערה: ניתן לשגר גם טורפדו רוסיות מודרניות אחרות אך הן אינן זמינות לייצוא.

מוקשים

הצוללת קילו 636 יכולה לירות 25 מוקשים דרך פתחי הטורפדו. בניגוד למי שחושב שהם דומים לאלה המשוגרים מספינות הצפות על פני הים, מוקשים לצוללות שונים לחלוטין.

נדבר בקצרה על מוקש SMDM:

מוקש זה נועד להיות משוגר על ידי הצוללת קילו 636 כדי לפגוע בספינות ובצוללות באזורים מסוכנים או היכן שיש הגנה חזקה נגד צוללות.

המוקש יכול להשמיד את עצמו אם הוא נשאר במים יותר מהזמן הנדרש או אם הוא ניזוק בתוכו.(כמה מקורות רוסיים מדברים על היכולת של המוקש להישאר מתחת למים במשך שנה).

אורך המוקש 6 מטרים, ראש נפץ שלו שוקל  425 ק"ג והוא יכול להישאר בעומק של 8 עד 120 מטרים ומהירותו 10 קשר.

טילים

צוללת קילו משגרת מגוון טילים ממשפחת ה-"Club-S"  נגד מטרות קרקעיות וספינות אוייב ולטווח של יותר מ-50 ק"מ (בלי לציין טווח ספציפי).

*- לטיל 3M54E אורך של 8 מטרים וראש נפץ של 200 ק"ג. טווח הטיל הזה הוא 220 ק"מ. ברגע שהוא ננעל על המטרה, הוא מאיץ למהירות של 2.5 מאך, מה שהופך אותו לרוצח אמיתי של ספינות על פני השטח .

*- טיל ה-3M-14-E מיועד לפגוע בבסיסי יבשה ובנמלים . ראש נפץ שלו שוקל 400 ק"ג והטווח שלו 275 ק"מ. הוא טס בגבהים נמוכים במהירות תת-קולית והוא גם ניתן להנחיה (טיל מונחה).

לאחר התקפות קרים, רוסיה מושכת את צי הצוללות שלה קילו מאוקראינה

קרדיט: ערביכ דפנס