דיווח: רוסיה גורמת "נזק חמור" לצבא אוקראינה באמצעות מל"טים איראניים

רק לפני ימים לא רבים פרסמו אמצעי תקשורת במערב דיווחים כי רוסיה לא ממש מרוצה מהמל"טים האיראנים שהיא רכשה בגלל תקלות טכניות רבות שהתגלו במהלך הפעלתם בתנאים מבצעיים בשדות הקרב באוקראינה.

עכשיו טוענים אותם אמצעי תקשורת כי הביצועים של המל"טים האיראנים בשדות הקרב משופרים ביותר.

 

בתוך המלחמה ההרסנית המתמשכת במזרח אירופה, אוקראינה טענה כי רוסיה חשפה לאחרונה והשתמשה במל"טים איראניים בקנה מידה גדול לראשונה מאז החל הסכסוך בסוף פברואר. הוול סטריט ג'ורנל (WSJ) דיווח כי מל"טים מתאבדים איראניים, הידועים גם בשם "מל"טים קמיקאזה" יצרו סכנות חדשות והסבו נזק כבד לכוחות המזוינים האוקראינים.

קולונל רודיון קולאגין, מפקד הארטילריה של החטיבה הממוכנת האוקראינית 92, טען כי מל"טים האיראניים מדגם "שאהד-136" דלתא ווינג, שנצבעו מחדש בצבעים רוסיים וקיבלו את השם החדש "גרניום-2", החלו לטוס מעל השריון האוקראיני ועמדות ארטילריה באזור חרקוב בימים האחרונים.

עוד הצהיר קולונל קולאגין כי מל"טים איראנים כבר השמידו שני תותחי הוביצר מתנייעים בקוטר 152 מ"מ ושני תותחי 122 מ"מ, וכן שני רכבי חי"ר משוריינים מדגם BTR, רק באזור הפעילות של החטיבה שלו.

לדבריו, עד כה נפרסו מל"טים איראנים בעיקר באזור חרקוב, שם נתנו חטיבה 92 וכוחות אוקראינים נוספים מענה הולם לתקיפות הרוסיות. באזורים אחרים יש לרוסים כוח אש ארטילרי אדיר מה שעוזר להם בלחימה, אך כאן אין להם יותר את היתרון הארטילרי הזה, אז הם התחילו לעשות שימוש במל"טים האלה", אמר המפקד האוקראיני לוול סטריט ג'ורנל.

בינתיים, מומחים בלתי תלויים, שבדקו לאחרונה תמונות של שברי מזל"טים מאזור חרקוב, אישרו כי מדובר במל"ט האיראני שאהד-136, הגרסה המתקדמת ביותר בסד"כ האיראני. 

לדברי סקוט קרנו, מייסד ומנכ"ל Red Six Solutions LLC, חברת ייעוץ אסטרטגית, מל"ט ה-Shahed-136 יכול להציע לרוסיה אלטרנטיבה מצוינת לכלי הנשק המתקדמים שארצות הברית סיפקה לאוקראינה, כמו משגרי הרקטות החדיש מדגם "Himars".

הוא הוסיף, "נוכחותו של מל"ט השאהד – 136 במלחמת אוקראינה תשנה ללא ספק את התוכניות המבצעיות של קייב. הגודל העצום של שדה הקרב באוקראינה מקשה על ההגנה מלאה מפני מל"טים כאלה".

ISW מאשרת את השימוש של רוסיה במזל"טים שסיפקו איראן

יש לציין כאן כי המל"טים המתאבדים הם כלי טיס בלתי מאוישים שאינם משגרים טילים אלא מתפוצצים על המטרה. המל"ט המתאבד מסוגל להסתובב מעל המטרה ולחכות לרגע המושלם להכות בדיוק מדהים.

מוקדם יותר באוגוסט, הצהיר המכון לחקר המלחמה (ISW), צוות חשיבה שבסיסו בארה"ב, כי הכוחות המזוינים הרוסיים משתמשים במל"טים שסופקו על ידי איראן באוקראינה.

בינתיים, ממשלת אוקראינה טענה כי איראן מסרה עד כה כ- 46 מל"טים לרוסיה.

שיגור מל"ט איראני מדגם שאהד 136:

لحظة إطلاق مسيرة شاهد 136

קרדיט: ערב דפנס