פוטין מפסיד במלחמת האנרגיה נגד אירופה

תוכניתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להשתמש באנרגיה כב"נשק" כדי לאלץ ממשלות באירופה לנטוש את תמיכתן באוקראינה, התערערה, בעוד שבעלי בריתה של קייב מזהירים מהתגובה האפשרית של רוסיה ל"כישלונות בשדה הקרב".

بوتين يعلن حرب الطاقة

פוטין פתח ב"קמפיין כלכלי" על מדינות אירופה כדי לאלץ אותן לנטוש את התמיכה באוקראינה, תוך שימוש ב"נשק האנרגיה", אך המאמצים הללו "נתקעו" עם מחירי הגז הנמוכים והידרדרות המשאבים הכספיים של ממשלת רוסיה ואילץ את היבשת לבצע תוכניות להקלת הלחץ על האזרחים והחברות (בעקבות המחסור באנרגיה), לפי העיתון הוול סטריט ג'ורנל .

בטווח הארוך, הצלחתה או כישלונה של רוסיה בקרב הכלכלי מול אירופה היא "קריטית" בקביעת תוצאות הסכסוך באוקראינה, לפי העיתון.

האסטרטגיה של פוטין

האסטרטגיה הכלכלית של פוטין עולה בקנה אחד עם "כישלונות חמורים בשדה הקרב כאשר הכוחות האוקראינים כובשים מחדש חלקים של השטח הכבוש הרוסי", והנשיא הרוסי נאלץ להכיר בחששותיהם המוצדקות של מנהיגי סין והודו מהפלישה.

ממשלות אירופה רואות את ההימור של פוטין בניתוק אספקת הגז הטבעי כניסיון לפגוע בתושבים ובעסקים באירופה, כך שהאוכלוסייה תפנה נגד המדיניות הנוכחית של הממשלה המפעילה סנקציות נגד רוסיה ותמיכה באוקראינה באמצעות נשק וסיוע כספי, לפי הוול סטריט ג'ורנל.

הצעדים הרוסיים הללו גרמו ל"קשיים חמורים" במספר מדינות באירופה, אך סביר להניח ש"התוכנית של פוטין תיכשל ואירופה תעבור את החורף מבלי שיגמר הגז", לפי העיתון.

ברגע שהחורף הזה יסתיים, השפעתו של פוטין על אספקת האנרגיה של אירופה תפחת באופן דרמטי, כך מדווח הוול סטריט ג'ורנל.

האסטרטגים טוענים כי ההצלחות של אוקראינה בשדה הקרב הקשו על ממשלות אירופה לשנות מסלול. 

קרדיט לתמונה: אלחליג' אלג'דיד

התוכנית של פוטין מתפרקת

הנפט מסוג ברנט ירד מיותר מ-120 דולר לחבית ביוני לכ-90 דולר לחבית, כלומר "רוסיה מקבלת כ-65 דולר לחבית".

הנתונים של ממשלת רוסיה שפורסמו ביום שני הראו "גירעון תקציבי גדול" במהלך חודש אוגוסט.

בשמונת החודשים הראשונים של השנה הצטמצם העודף בתקציב הרוסי ל-137 מיליארד רובל, שווה ערך ל-2.3 מיליארד דולר, לאחר שהגיע ביולי ל-481 מיליארד רובל, לפי ה"וול סטריט ג'ורנל".

במקביל, ממשלות אירופה הצליחו להבטיח אספקה ​​נוספת של גז טבעי כדי לפצות על חלק מהגז הרוסי שאבד, וסביר להניח שהשימוש בגז יצטמצם כתוצאה מ"סגירת מפעלים וצריכה מופחתת של משקי בית עקב המחירים הגבוהים", לפי לעיתון.

כסימן לכך שהשפעתה של רוסיה פחתה, "מחירי הגז והחשמל באירופה ירדו" לאחר שעלו בחודש שעבר, כתוצאה מניתוק "אספקת הגז מהיבשת הישנה" על ידי מוסקבה.

"המצב מתייצב", אמר דיוויד דן הולנדר, מייסד שותף של Dutch Energy Trading, בהתייחסו ל"מחסני גז כמעט מלאים במרכז אירופה, השבתת מפעלי היתוך עתירי אנרגיה ומפעלי דשנים, והתקנת מסופי גז טבעי נוזלי אחר ליבוא בהולנד ובמקומות אחרים" כך לפי ה"וול סטריט ג'ורנל".

חלופות אספקה ​​רוסיות, כולל גז טבעי נוזלי מארה"ב וממדינות אחרות, עוזרות למלא חלק מהפער שנגרם עקב השבתת צינור הגז נורד סטרים על ידי רוסיה.

אחסון גז תת קרקעי הגיע בסוף אוקטובר ל-85 אחוז מהקיבולת, מעבר ליעד האיחוד האירופי של 80 אחוז.

סיימון קיג'אנו-אוונס, כלכלן ראשי ב-Gemcorp Capital LLC, קרן השקעות בלונדון, אישר את יכולתה של אירופה לעמוד בחורף.

הוא אמר כי ייתכן שלאיחוד האירופי יהיה מספיק גז לחורף, והוסיף: "זה יהיה מאתגר ותלוי במזג האוויר, אבל זה אפשרי לחלוטין", לפי "וול סטריט ג'ורנל".

לורנס פרידמן, פרופסור אמריטוס ללימודי מלחמה בקינגס קולג' בלונדון, מאמין ש"פוטין, שקישר את חידוש אספקת הגז להסרת הסנקציות, לא נתן לממשלות אירופה מוצא קל".

"עדויות המצביעות על התעללות נרחבת באזרחים על ידי כוחות רוסים באוקראינה הקשיחו את עמדות אירופה", אמר, לפי הוול סטריט ג'ורנל.

لماذا يخسر بوتين في أوكرانيا - كييف بوست - صوت أوكرانيا العالمي

אזהרה מפני "התגמול של רוסיה"

מנגד, יו"ר המטות המשולבים של ארה"ב, הגנרל מארק מיילי, הזהיר ביום ראשון כי עדיין לא ברור כיצד תגיב רוסיה לכשלונותיה בשדה הקרב באוקראינה.

הגנרל מארק מיילי, לאחר ביקור בבסיס צבאי בפולין, קרא ל"עירנות רבה יותר בשורות כוחות ארצו".

"מלחמה היא לא דרכה של רוסיה כרגע, אז זה תלוי בכולנו לשמור על מוכנות גבוהה", אמר מילי בוורשה לאחר ביקורו בבסיס. 

דבריו היו תזכורת לסכנות מפני הסלמה בתקופה שבה ארצות הברית ושותפותיה בנאט"ו מסייעות לאוקראינה מרחוק, לפי רויטרס.

הצבא הבריטי אמר, ביום שני, כי רוסיה כנראה איבדה לפחות ארבעה מטוסי קרב באוקראינה בעשרת הימים האחרונים, מה שהביא את מספר המטוסים הכולל שאבדו ל-55 מאז תחילת הפלישה.

משרד ההגנה אמר בסקירת המודיעין היומית שלו בטוויטר כי קיימת אפשרות ריאלית שהגידול הקל באבדות הוא כי חיל האוויר הרוסי לוקח על עצמו סיכונים גדולים יותר על מנת לספק סיוע אווירי קרוב יותר לכוחות הקרקע תחת הלחץ של ההתקדמות האוקראינית.

משרד ההגנה הוסיף כי המודעות של הטייסים הרוסים לסיכונים בכניסה לפעולה באתרים המותקפים הייתה לרוב ירודה.

"קיימת אפשרות ריאלית שחלק מהמטוסים סטו לשטח האויב ונכנסו לאזורי הגנה אווירית צפופים יותר כאשר קווי החזית השתנו במהירות", אמרה.

"בעוד שהיא מתמודדת עם כישלונות בקו החזית, ייתכן שרוסיה הרחיבה את מגוון האמצעים שהיא מתכוננת להפעיל במאמץ לגרום לדמורליזציה ישירה בקרב האזרחים והממשלה של אוקראינה", הוסיף.

نيوزويك: بوتين لم يخسر حربا من قبل.. فهل ينتصر في أوكرانيا؟ - أمد للإعلام

קרדיט: אלחורה  קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות