מבזקי חדשות ליום 17-9-2022. מתעדכן

*- מאמינים לחיזבאללה?
מאז אמש מדווח ברשתות החברתיות על תנועה של שיירות חיזבאללה מאזור א-דאחיה בדרום ביירות לכיוון דהר אלביידר על כביש ביירות -דמשק. מדובר ברכבי ארבע על ארבע עם חלונות כהים. ברשתות העריכו כי מדובר בהעברת אמל"ח של הארגון השיעי לאזור אחר בלבנון או בסוריה.

נוכח גל השמועות פרסם חיזבאללה הבוקר הודעה כי לא מדובר בהעברת אמל"ח אלא בהעברת מכ"מים ושאר ציוד הנחוצים לטקס "הארבעין" (יום האבל על מותו של חוסיין, נכדו של הנביא מוחמד) שייערך מחר (שבת) בבקאע. ייתכן שהבהרה זו של חיזבאללה נכונה אך לנוכח החשש לפרוץ עימות בין ישראל לבין חיזבאללה יש מי שחושד גם בלבנון שארגון הטרור השיעי מנצל את הטקסים כדי "לשפר עמדות" ולהתכונן לעימות.

*- אירופה שומעת את האמת הכואבת מאמיר קטר
אם מישהו באירופה ציפה שקטר, אחת משחקניות הגז הטבעי המובילות בעולם, תצא מגדרה כדי לסייע בהקלת משבר האנרגיה במדינות היבשת הוא ככל הנראה התאכזב קשות. אחרי כל מסעות החיזורים של מנהיגי המערב בחודשים האחרונים, בראיון למגזין צרפתי הבהיר אמיר קטר שיח' תמים בן חמד א-ת'אני לבני בריתו ביבשת כי אין תחליף לגז הרוסי. "אנחנו רוצים לעזור למדינות אירופה, ונספק להן גז קטרי בשנים הקרובות, אבל מי שחושב שנוכל להחליף את הגז הרוסי טועה, כי הוא מקור חשוב בשוק העולמי," הוא צוטט כאומר.

השליט הקטרי בעצם רמז לאירופה לא להכליל את הגז הרוסי בסל הסנקציות כשהמליץ למדינות שם לנקוט מידה של זהירות מאחר שצעד כזה "מסבך את העניינים עבור העולם כולו", כדבריו. שיח' תמים הסביר את מורכבות המצב של ארצו כשהוסיף שקטר היא בת הברית הקרובה של ארה"ב והמערב אך הלקוח מספר אחת של הגז שלה היא דווקא סין.

*- החזרה הכללית למונדיאל בקטר הסתיימה בכישלון מהדהד
קטר הקטנה השקיעה כ-200 מיליארד דולר בפיתוח התשתיות למונדיאל הקרוב, אבל לא נראה שהסכום הזה יספיק להצלחה. ביום שישי נערך משחק בין אלופות מצרים וסעודיה באצטדיון לוסייל – הבמה המרכזית של הטורניר שם ייערך הגמר בדצמבר. באירוע נכחו כ-77,000 צופים והוא גילה פגמים קשים בהתארגנות.

ראשית, מערכת המיזוג שהקטרים התגאו שהיא המשוכללת בעולם לא הייתה יעילה. ייתכן שבדצמבר שיהיה קריר יותר היא תהיה מוצלחת יותר. מעבר לכך ספקים שונים וצוותי רפואה התקשו להגיע לאצטדיון ובמחצית הצופים התלוננו כי לא ניתן להשיג מים.

בנוסף, לאחר המשחק, הצופים נאלצו להמתין זמן ממושך ובתור ענק לפני שהגיעו לתחנת המטרו המרוחקת כ-400 מטרים מהאצטדיון. המארגנים טוענים כי טוב שהליקויים האלה והאחרים נחשפו אולם רבים מאלה שנכחו באצטדיון בשישי אמרו שלא יחזרו לחוויה הזו במונדיאל…

*- הפלסטינים בורחים לזהב
בחודש שעבר החתימה מנהלת המתכות היקרות במשרד הכלכלה הפלסטיני בראמאללה כמות שיא של 2.17 טון זהב. הכנסותיה מתהליך החתמת תכשיטי הזהב הנושאים את החותמת הפלסטינית "כיפת הסלע" הסתכמו בכ-2.2 מיליון שקלים. מדובר בהכנסה הגבוהה ביותר מאז הוקמה המנהלת בשנת 1998. זוהי תוצאה של עלייה ב-43% בכמויות הזהב שנרכשו לעומת החודש המקביל אשתקד. ההכנסות באוגוסט 2022 עלו ב-46% לעומת החודש המקביל בשנת 2021 .

המנהלת ייחסה את תוצאות השיא לעלייה בביקוש למתכת הצהובה בשוק הפלסטיני, עקב תחושת חוסר היציבות העולמית כתוצאה מהמלחמה באוקראינה כשהפלסטינים רואים בזהב מקלט בטוח לחיסכון וזאת בנוסף לביקוש הגובר בתקופת הקיץ (עונת החתונות).

*- התקווה מתפוגגת בקרב הסוחרים בטהראן
שער הריאל האיראני הפך למעין ברומטר של המגזר העסקי באיראן במהלך השנים האחרונות. לפיכך אם לשפוט על פי החודש האחרון, הפסימיות חזרה לפעם בקרב הסוחרים.

היום נסחר הדולר בשוק השחור תמורת 317,000 ריאל, מדובר בעלייה של כ-13% לעומת השער של אמצע אוגוסט. לפני כחודש שררה בכלכלה האיראנית אופטימיות רבה שאחרי למעלה משנה של מו"מ עם ארה"ב הסכם הגרעין והסרת הסנקציות קרובה. היום כאמור ישנה הפנמה כי ההסכם אינו קרוב.

*- אם רק לעיראק הייתה הנהגה רצינית…
לעיראק פוטנציאל כלכלי אדיר שלא ממומש לא בזמן שלטונו של סדאם חוסיין וגם לא אחריו. היום הודיע הבנק המרכזי בבגדאד כי יתרות המט"ח של המדינה הגיעו ל-85 מיליארד דולר – הרמה הגבוהה ביותר מאז 2003 קרי עם הדחתו של משטר סדאם חוסיין.

מאז יתרות המט"ח של עיראק היו בירידה מתמדת. בסוף 2020 הגיע הנתון ל-48 מיליארד דולר בלבד. מחירי הנפט השנה הם אלה שהביאו לעלייה החדה. אבל עבור העיראקי הפשוט הנתון המרשים הזה לא עושה הבדל בחיי היומיום כל עוד אין ממשלה יציבה וקיים מתח פנימי שעלול להתפרץ בכל רגע, בין השאר בשל הבחישה האיראנית המתמדת בעניינים.

*- איראן לוטשת עיניים לירדן…
דברים שאמר השבוע בסאם עמוש, שכיהן בעבר כשגריר ירדן בטהראן עוררו סערה בממלכה. במהלך כנס שנערך בירדן ועסק בשאלת ההסכם הגרעיני עם איראן הזהיר השגריר לשעבר כי קיימת מגמה של "שיעיזציה" במסגדים הירדנים, אותה מניעות תנועות פרו איראניות בתוך ירדן. עוד הוא ציין כי כשכיהן כשגריר הציעו לו האיראנים לממן בניית שדה תעופה ליד העיר כרך, מאחר שבקרבת מקום יש קבר הקדוש לשיעים. לפי עמוש, באמצעות "התיירות הדתית" כביכול איראן שואפת להעמיק את חדירתה לירדן כמו שעשתה בסוריה עם אזור סיידה זיינב בדמשק, הנחשב למקום קדוש בעיני השיעים, בה קבורה נכדתו של הנביא מוחמד. בכסות העלייה לרגל לשם, איראן החדירה לסוריה סוכנים של המשטר ובחלק מטיסות התיירות הללו הוברח אמל"ח. בשנים האחרונות גם בוצעו תקיפות של יעדים באזור סיידה זיינב המיוחסות לישראל.

עמוש בדבריו בכנס הצהיר כי ירדן דחתה את ההצעה האיראנית בדבר שדה התעופה.

*- שחקן חדש בנושא מחלוקת הגז הישראלית – לבנונית?
המתווך האמריקאי בסוגיית סימון הגבולות הימיים בין לבנון לישראל, עמוס הוכשטיין, קיים אתמול במשך שעתיים שיחות עם הנהגת לבנון. בעקבות השיחה מדווח על התקדמות במגעים.

מביירות הוכשטיין לא המשיך לישראל אלא ליעד אחר – קטר. לפי מקורות בלבנון, הנסיעה הזו אינה מקרית. קטר באמצעות אחת מהחברות שלה מעוניינת להיות שותפה בקבוצה הבינלאומית שזכתה בזיכיון לחיפושי גז בלבנון. הקטרים מעוניינים להחליף חברה רוסית שפרשה באחרונה מהזיכיון. האמריקאים מעוניינים שהקטרים יגבירו מעורבות בלבנון בכלל ובמגזר האנרגיה שם בפרט.

ואכן לפני זמן קצר דיווחה סוכנות הידיעות הקטרית כי הוכשטיין נפגש בשבת בצהריים עם שר חוץ של המדינה המפרצית. מעבר לסוגיה של לבנון, השניים שוחחו כנראה על המאמצים לדאוג לאספקת גז לאירופה לאור סגירת הברז מרוסיה. האמריקאים תולים תקוות גדולות בקטר בהקשר זה.

*- המלך "המוסלמי" של אנגליה
צריך להתרגל למונח המלך צ'רלס. אבל מה שלא פחות מעניין אלה הקשרים ההדוקים של המלך החדש עם העולם הערבי ובדגש על מדינות המפרץ. כשהיה יורש עצר היה ידוע צ'רלס בחיבתו הרבה לקרבת מנהיגים במפרץ ובמהלך העשור האחרון נפגש קרוב ל-100 פעמים עם נסיכים ושיח'ים מהמפרץ.

מה שפחות מרנין מבחינתו הם הפרסומים, כולל בשבועות האחרונים שהוא נהג לקבל "תרומות" ממנהיגים במפרץ ואנשי עסקים משם. בין השאר בשנת 2013 קיבל תרומה נכבדה ממשפחת בן לאדן. לאחרונה דווח כי קיבל כ-3 מיליון יורו במזומן מראש ממשלת קטר לשעבר והכל עבור ארגון הצדקה שלו. צ'רלס כמובן לא ייחקר עתה על הפרשיות הללו ואין טענה שלקח את הכספים לשימושו האישי אולם קבלת סכומים כאלה במזומן אינם תואמים את ההתנהלות הפיננסית התקנית בבריטניה.

מדוע ההתעניינות של המלך צ'רלס בעולם הערבי? ובכן אחת התיאוריות שלא מקובלת על כולם…טוענת כי מוצאה של המלכה אליזבת' מהנביא מוחמד כלומר היא צאצאה שלו דרך בתו פאטמה (ראו תמונה). בעבר אישר את הדברים המופתי של מצרים עלי גומעה. טענה נוספת היא שצ'רלס עצמו התאסלם לפני מספר שנים אבל זה כנראה לא נכון….

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון