האם רוסיה תחליף את מטוסי ה-Su-35 שלה במל"טים איראניים?

אם העסקה תושלם, רוסיה תקבל נשק חדש כדי לחזק את המאמץ המלחמתי שלה באוקראינה, בעוד שאיראן תחדש את צי מטוסי הקרב המזדקן שלה.

רוסיה איבדה יותר משני תריסר מטוסי קרב מסוג סוחוי סו-35 מאז תחילת המלחמה באוקראינה. נראה שה-Su-35, אחד המטוסים הרוסיים המפחידים ביותר בעשורים האחרונים, כעת חלש מדי בשדה הקרב. בינתיים, תפקידם של המל"טים צובר תאוצה, וכוח ההרס שלהם חשוב לא פחות בחיסול כוחות האויב כמו מטוסי קרב.

מסיבה זו, מדווחים כי רוסיה עשויה להיות מוכנה להחליף חלק מצי מטוסי הקרב שלה מסוג Su-35 עבור מל"טים איראניים שאהד-129.

 

זו תהיה עסקה חשובה עבור שתי המדינות, ויכולות להיות לה השלכות מרחיקות לכת. לרוסיה יהיו כלי נשק חדשים כדי לחזק את המאמץ המלחמתי שלה באוקראינה, איראן תחדש את הצי שלה, והמטוס האחרון שלה הוא ה-F-14 Tomcat, מטוס קרב שארצות הברית הוציאה משירות ב-2006.

לפי המכון לחקר המלחמה, חילופי הנשק המוגברים בין רוסיה לאיראן עלולים להוביל להחלפת מטוסי קרב במל"טים, שכן איראן שלחה טייסים להתאמן על ה-Sukhoi Su-35.

 

כמובן שאיראן יכולה לקנות מטוסי קרב מסוג Su-35 מבלי להציע מטוסים בלתי מאוישים של Shahid-129 משלה. אבל ככל שאיראן שולחת יותר ויותר את המל"טים שלה לרוסיה, זו תהיה עסקה חיובית עבור שתי המדינות.

בשנים האחרונות איראן התקדמה משמעותית בפיתוח תוכנית המל"טים שלה. המדינה מתהדרת כעת בצי גדול של מל"טים – שאהיד הוא פרויקט הדגל שלה.

ה-Shahid 129 הוא מל"ט מתוצרת איראנית המבוסס על כלי טיס בלתי מאויש MQ-1 Predator האמריקאי, והוא הוכיח את יעילותו עבור רוסיה. לא תהיה לזה אותה השפעה שהיתה למל"ט TB-2 Bayraktar של טורקיה על הכוחות האוקראינים בחודשים הראשונים של המלחמה, אבל זה יאפשר לרוסיה לתקוף בסיסים אוקראינים ביעילות מבלי לאבד עשרות מטוסי Su-35.

Shahid-129:

 

זה אומר יותר כוח אש עבור רוסיה.

רוסיה, באמצעות מל"טים כמו השאהיד, יכולה לתקוף את הכוחות האוקראינים ללא אבדות, מכיוון שקשה יותר לזהות את המל"טים באמצעות מכ"ם בהשוואה למטוסים מהדור הרביעי כמו סוחוי Su-35.

מל"טים אלו משמשים למטרות שונות, כולל מעקב, זיהוי מטרות ואפילו במשימות תקיפה. הדבר היחיד שמעורר ספקות לגבי האפשרות לסיים את ההסכם הזה בין שתי המדינות הוא שה-Shahed 129 ספג ביקורת רבה על הכשלים הטכניים שלו.

 

המל"טים האיראניים אינם המל"טים האמינים ביותר בשוק. אבל היחסים הטכנולוגיים של רוסיה עם איראן התחזקו לאחרונה, ורוסיה מסתמכת כעת על חילופי טכנולוגיה עם איראן לצורך פעולות הלחימה שלה.

מנקודת מבטה של ​​איראן, אספקת טכנולוגיה לרוסיה לרכישת מטוסי קרב היא מציאה.

ה-Su-35 הוא מטוס קרב מתקדם שנועד להתחרות במטוסי עילית מערביים, כמו ה-F-22 Raptor האמריקאי והאירופיייטר טייפון.

הסוחוי Su-35 מהווה חלופה חסכונית למטוסי קרב אמריקאים, שטרם הוחלפו במטוסים מתקדמים יותר. לכן, עבור איראן, זה יהווה שדרוג משמעותי של חיל האוויר שלה.

לאיראן יוכל להיות צי קצת יותר מפותח ,למשך עשרות שנים, אם מטוסי סוחוי Su-35 יהוו את מטוסי הדור הבא שלה. אבל לרוסיה אין אלטרנטיבה בטווח הקרוב למטוס הקרב הזה.

 

אבות טיפוס של סוחוי Su-57 (שם מדווח של נאט"ו: Felon, כלומר פושע) נפרסים כעת, והייצור ההמוני עדיין בצנרת, כלומר, סביר להניח שהוא רחוק שנים מכניסה לשירות קרבי כמטוס קרב בייצור המוני.

כמו כן, ה-Su-75 Checkmate הוא רק הבטחה מופרכת שהוא עשוי לקרום עור וגידים רק בעשורים הבאים ובכל מקרה לא יהיה מוכן למלחמה הזו.

 

זאת בעיה גדולה עבור הצבא הרוסי, כי הוא זקוק נואשות לדור חדש של מטוסי קרב שיחליף את הצי המזדקן שלו. לפיכך, הפתרון המתאים ביותר עבור רוסיה הוא להחזיק יותר מל"טים כדי לשמור על שליטתה בדונבאס.

למרות שלא הוכרזה עסקה רשמית, עדיין לא ברור אם העסקה המוצעת הזו תתממש. המל"טים מדגם שאהיד בטוח יעזרו לרוסיה, אבל הכשלים הטכניים שלו מעוררים חששות. עם זאת, רוסיה נמצאת בין הפטיש לסדן ללא מל"טים נוספים.

סוחוי 35:

קרדיט: ערביכ דפנס