מגזין אמריקאי: מטוסי האף-35 "יסבלו" מול מערכת ההגנ"א הרוסית S-500

כלי תקשורת אמריקאים הביעו דאגה מחוסר יכולתם של מטוסי הקרב החמקניים של ארה"ב להוות יריב ראוי למערכת ההגנה האווירית הרוסית מדגם S-500.

לפי המגזין האמריקני 19FortyFive, המתמחה בענייני ביטחון, בכוונת רוסיה להפוך את מערכת ההגנה האווירית S-500 Prometheus, שנמצאת כעת בגרסתה החמישית, ליריב קטלני עבור מטוסי החמקן האמריקאים כמו F-22 Raptor ו F-35 Lightning II.

מערכת טילי הנ"מ המודרנית והמתקדמת ביותר ברוסיה נקראת S-500 פרומתאוס. 

סוג זה של נשק מתואר כאמצעי יעיל להרחקת סכנות אוויריות רבות.

למרות היעדר הצלחות בפועל בשדה הקרב, אי אפשר לזלזל בנשק הרוסי החדש, לפי האנליסט הצבאי ווסלי קולב ממגזין 19FortyFive. הוא ציין בפוסטים שלו כי "אף אחד לא יודע בוודאות כמה יעילה תהיה מערכת ההגנה האווירית S-500 מול מטוסי החמקן הטובים ביותר של ארה"ב, כמו ה-F-22 וה-F-35".

 

יש מעט מאוד מידע זמין לגבי המפרט הטכני הבסיסי של ה-S-500. מערכת ההגנה האווירית החדשה ביותר של רוסיה, שזכתה לכינוי "לוחם החמקנים", ידועה רק בטווח הפגיעה שלה המגיע ל- 500-600 ק"מ. התקשורת גם טוענת שהמערכת יכולה ליירט טילים בליסטיים בגובה רב מכיוון שהיא יכולה לפגוע במטרות בגובה של עד 200 קילומטרים.

המומחה ווסלי קולב טוען שמערכת ה-S-500 היא מערכת נשק שיכולה לנטרל מטוסי קרב מהדור החמישי, טילים בליסטיים, טילי שיוט ואפילו לוויינים במסלול נמוך. ה-S-500 פותח כדי למלא את החסר במערכות ההגנה האווירית של רוסיה, ולא כדי להחליף את ה S-400. כאשר המערכות הרוסיות הישנות לא יספיקו, או אז פרומתאוס ייפרס להתמודד עם האיומים.

המומחה הצבאי ווסלי קולב אמר שכרגע לא ניתן להעריך את היכולות של ה-S-500 פרומתאוס מול מטוסי הדור החמישי האמריקאי, אולם, כפי שכבר נחשף, רוסיה תנסה להשתמש במערכות ה-S-500 ליירוט מטרות בגבהים גבוהים במיוחד כדי להתמודד עם טכנולוגיית החמקנות של ארה"ב.

ה-S-500 Prometheus ללא ספק ימלא תפקיד חשוב ברשת הנ"מ המגנה על שמי רוסיה, אם כי הכמות המדויקת שיוצרה מהמערכת הזאת עדיין לא ידועה, לפי המומחה הצבאי האמריקני.

עם זאת, קולב ציין שה-S-500 Prometheus חסר ניסיון קרבי ממשי, כך שלא ניתן לומר שהוא יותר טוב מקודמיו כמו ה-S-400 Triumph או ה-S-300 Favorit.

בדומה ל-S-500 Prometheus, גם ה-S-400 Triumph ו-S-300 Favorit זכו לשבחים כשנכנסו לשירות לראשונה, אך תוצאותיהם בפועל באזורי קרבות שונים כמו סוריה, קרבאך או אוקראינה לא היו משביעות רצון מכיוון שהם נפגעו בקלות על ידי טילי שיוט.

מטבע הדברים, יש ספקות לגבי ה-S-500 מכיוון שהוא זכה לביקורת על היעדר טכנולוגיה חדשה אצלו (כגון היירוט הקינטי) והמערכת, לכאורה, היא  פשוט שדרוג של הטילים הנמצאים בסוללות ה-S-400 וה-S-300 כדי לקבל טווח ארוך יותר וגובה רב יותר.

מערכת הגנה אווירית רוסית S-500 פרומתאוס: