אזהרות מפני חזרת דאעש לעיראק

אף שעיראק הודיעה על תבוסתו של דאעש בסוף 2017 לאחר שגורש מכל הערים הגדולות שבשליטתה ב-2014, מתפרסמות מעת לעת אזהרות על אפשרות שהארגון הקיצוני יחזור שוב לקדמת הבמה לאור החרפת סכסוך פוליטי במדינה, כך על פי אנליסטים.

במאמר דעה שפרסם ה"וול סטריט ג'ורנל " סיפר הכותב כי דאעש מתכונן לחזור לשטח עיראק, במיוחד לאזורים הסמוכים לגבולות חבל כורדיסטן באירביל ובסביבתה וגם בסולימניה.

הסופר ברנרד לוי אמר כי הארגון החל להחזיר לעצמו את עמדותיו גם במערות ובמנהרות של הרי קרקוש שליד מוסול, והוא בוחן מדי יום את יכולות כוחות הפשמרגה על ידי הוצאת פיגועים בסביבת העיירה אל- Kwer, דרומית מערבית לארביל.

לוי ציין כי שותפיהם האירופים והאמריקאים של הכורדים אינם מעריכים נכונה את האיום הנשקף מדאעש ורואים בו גידול שהוכחד.

אבל האמת, לדברי הכותב, היא שדאעש הוא כמו "כספית" כנוזל רעיל שמתנדף, אבל הוא נשאר תלוי, מחכה ליריביו שיורידו עירנות כדי שיוכל להסתער שוב.

חסן אבו הנייה, מומחה לקבוצות קיצוניות, מסכים עם הערכה זאת, ומאמין כי לאחר איבוד המובלעת האחרונה בסוריה בבגע'וז ב-2019, דאעש עבר מ"מלחמות שליטה מרחביות למלחמות גרילה והתשה, ואימץ עיקרון חדש מבוסס על כיבוש זמני של ערים".

אבו הנייה אמר לרשת אלחורה כי "דאעש כופה מעין שליטה בלתי נראית בדומה למאפיה (ארגון פשע) באזורים הסמוכים לאזור כורדיסטן בעיראק".

אבו הנייה קובע כי "ישנו מצב של חוסר יציבות פוליטית, כאוס וסכסוך בעיראק שהארגון בוודאי ינצל, אך הוא לא יוכל לכפות את שליטתו במלואה, אלא עשוי להשתלט באופן זמני תוך הבנה שיצטרך לסגת מאוחר יותר".

המומחה לקבוצות קיצוניות טוען כי "עד כה, הארגון לא התחיל בצעד זה, אך הוא עשוי לנצל את הסכסוך הנוכחי כדי לפתוח בפעולות כאלה, שמטרתן לבחון את תגובת כוחות הביטחון העיראקים על מנת להיערך לתקיפות נרחבות  יותר בעתיד כשתבוא ההזדמנות".

דו"ח שפרסמה מועצת הביטחון של האו"ם בינואר 2022 ציין כי הארגון "שומר על יכולתו לצאת לתקיפות בקצב קבוע בעיראק, לרבות ביצוע פעולות פגע וברח, מארבים והנחת מטעני צד בדרכים, כאשר פעילותו מרוכזת ,באופן משמעותי, במחוזות כירכוכ, דיאלה וסלאח בצמוד לאזור כורדיסטן.

הדיווח הוסיף כי הארגון מנצל את "קלות המעבר בגבולות" בין עיראק לסוריה, ויש לו "בין 6,000 ל-10,000 לוחמים בשתי המדינות, שם הוא יוצר תאי התנגדות ומכשיר גורמים לצאת לתקיפות".  

ואכן, הכוחות העיראקיים מודיעים שוב ושוב כי ביצעו פה ושם מרדף אחר תאים רדומים של דאעש באזורים הרריים ובמדבר.

"בוגימן"

אדמונד גאריב, פרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת ג'ורג'טאון בארצות הברית, סבור שלמרות שהארגון עדיין מהווה איום, חלק מהמפלגות עלולות לנצל אותו למטרות רווח פוליטי.

ע'ריב אמר בראיון לרשת אלחורה כי "אנחנו תמיד שומעים על שובו של דאעש והאיומים שהוא מהווה, כשיש אי שקט", והוסיף כי "ללא ספק, הארגון עדיין מחזיק תאים באזור, ואולי שם הן יש לו מפלגות אזוריות שתומכות בו ויש להם כסף לבצע את פעולותיו".

עם זאת, הוסיף ע'ריב, "שמענו רבות מארצות הברית וממעצמות אזוריות ומקומיות שדאעש חוסל ושהוא כבר לא מהווה איום".

לפיכך, ע'ריב מתייחס לאפשרות קיומם של "כוחות עיראקים החוששים מנסיגת ארה"ב בשל עיסוקה באירועים באוקראינה, ולכן רוצים שיהיו מעורבים יותר".

ע'ריב מסביר כי "דאעש משמש לפעמים מפלגות מסוימות כבוגיסט כדי להפחיד ולהשיג מטרות פוליטיות מסוימות".

וושינגטון מתערבת?

לגבי מידת הנכונות של המדינות לעסוק בנושא דאעש, גריב מציין כי לוושינגטון יש את היכולת, הנכסים והיחסים באזור שמאפשרים לה להתערב, אך היא עסוקה כרגע בסוגיית אוקראינה, הסכסוך עם סין טייוואן, ונושאים פנימיים הקשורים לקיטוב פוליטי חריף.

"זה מעלה שאלות לגבי המידה שבה ארה"ב תהיה מוכנה להשתתף בכל עימות חדש, למרות חוסר הבהירות לגבי האיום שעלול להוות מדאעש".

אבו הנייה סבור כי "עם שינוי תשומת הלב של ארה"ב לתחרות מול סין ורוסיה, והירידה העניין בסוגיית הטרור והבעיות בעיראק, אין שום ביטחון מוושינגטון שהיא תתערב שוב בקנה מידה גדול באזור".

"וושינגטון חתמה גם על הסכם עם עיראק הקובע כי  כוחות אמריקאים מוגבלים למשימת אימונים ותמיכה לוגיסטית ואין להם משימות תפקיד לחימה ברור", לדברי הנייה.

אבו הנייה מציין כי "כשמודדים את היכולת של כוחות הפשמרגה והכוחות העיראקים, מה קרה ב-2014, איך הם קרסו, רואים שרק התקיפות האמריקאיות הצליחו לעצור את דאעש כשניסו לפלוש ולכבוש ערים שלמות".

אבו הנייה מסכם באומרו, "עובדות היסטוריות הוכיחו שללא התערבות אמריקאית, כוחות מקומיים לא יוכלו להתמודד עם כל מרד דומה למה שקרה ב-2013 וב-2014 כשדאעש השתלט על אזורים נרחבים בעיראק ובסוריה".

בתחילת יוני 2014 השתלט דאעש על מוסול והשתלט כמעט על שליש משטחה של עיראק. מספר שבועות לאחר מכן התערבה ארצות הברית לראשונה מאז נסיגת כוחותיה ב-2011, והפציצה את אתרי הארגון הקיצוני.

בעזרת קואליציה בינלאומית בראשות וושינגטון, פתחו הכוחות העיראקים במתקפת נגד שהכריז על ניצחון על הארגון האיסלאמי הקיצוני בסוף 2017.

וביולי 2021, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע ​​כי ארה"ב תסיים את "משימת הלחימה" שלה ותתחיל "שלב חדש" של שיתוף פעולה צבאי עם עיראק, הדורש שינוי המשימה של כוחות ארה"ב ל"ייעוץ" ו" הכשרה" עד סוף השנה.