נכון להיום: עלות השיקום אוקראינה מוערכות בכ-350 מיליארד דולר

יותר מדיי מדינות בעולם נכנסות במאה ה-21 לרשימת המדינות שיש לשקם מהריסותיהן.

סוריה, עיראק, לבנון, תימן , אפגניסטן , אוקראינה וזאת מדינות רבות באפריקה שאף אחד לא יודע את מימדי ההרס הכלכלי שם.

אבל העולם החופשי מתרכז כרגע במאמצים להביס את רוסיה במלחמת באוקראינה ומירב תשומת הלב ממוקדת לשם.

וגם ההערכות לשיקום ההרס שגרמו הרוסים לאסם התבואה של העולם מתחילות לצוץ.

עלות הבנייה מחדש של אוקראינה והחייאת כלכלתה תסתכם בכ-350 מיליארד דולר, אם הסכסוך בינה לבין רוסיה ייפסק היום, כך לפי הצהרה משותפת של ממשלת אוקראינה, הנציבות האירופית והבנק העולמי שפורסמה ביום שישי.

זוהי ההערכה המלאה הראשונה של מצב הכלכלה האוקראינית והנזק שנגרם מהסכסוך מאז תחילת הפלישה הרוסית למדינה בפברואר, ומאפשרת "זיהוי צרכים פיננסיים ומפת דרכים לשיקום", לפי ההצהרה.

העלות גדולה פי אחד וחצי מהתמ"ג של אוקראינה שנרשם ב-2021, וכשליש, או 105 מיליארד דולר, אמורים להיות מוקצבים כדי לענות על הצרכים הדחופים ביותר בשלוש השנים הקרובות.

עלות זו כוללת את הנזקים שנגרמו מהקרבות לתשתיות ולמתקני מגורים ותעשייה, בעיקר במזרח ובדרום הארץ, והיא נאמדת ב-97 מיליארד דולר.

"כבר התחלנו את תהליך השיקום באזורים המשוחררים, אבל תהליך השיקום הזה דורש גישה מקיפה ותמיכת שותפינו הבינלאומיים", נאמר בהצהרה, תוך ציטוט של ראש ממשלת אוקראינה דניס שמיאל.

שמיחל ציין כי השלב הראשון של השיקום עלה 17 מיליארד דולר, מתוכם יש לספק השנה 3.4 מיליארד דולר.

לדברי סגנית נשיא הבנק העולמי לאירופה ומרכז אסיה, אנה בירי, ההערכות הללו מאפשרות "לתעדף התאוששות כך שבמקביל נוכל להמשיך לתמוך בהפעלת שירותים חיוניים", במיוחד בריאות, חינוך וטיפול סוציאלי.

אוקראינה זקוקה לחמישה מיליארד דולר בחודש כדי להבטיח שכלכלתה תמשיך להסתובב בתוך המלחמה בשטחה, כך הודיע ​​שר האוצר שלה סרגיי מרצ'נקו במאי.

מאמצים בינלאומיים של מדינות ה-G7 והאיחוד האירופי גייסו 39 מיליארד דולר.

וביום רביעי, נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, הציעה שהאיחוד האירופי יעניק סיוע כספי של חמישה מיליארד דולר מתוך תשעת המיליארד שהוקצה על ידי הגוש למטרה זו.

Russia-Ukraine war leaves Chernihiv city devastated - YouTube

קרדיט: אלחורה