מחקר מדעי: קצב ההתחממות במזרח התיכון הוא פי שניים מהממוצע העולמי

מחקר סביבתי חדש, שתוצאותיו פורסמו בימים האחרונים, מראה כי קצב ההתחממות באזור המזרח התיכון הוא כמעט פי שניים מהממוצע העולמי, ועלולות להיות לו השפעות הרסניות על תנאי החיים של האנשים והכלכלה במדינות באזור זה.

דו"ח זה פורסם ערב פסגת האקלים ה-27 של האו"ם, שתתקיים במצרים בנובמבר, ומזהיר כי אם לא יינקטו צעדים נרחבים ודחופים, יושפעו חייהם של יותר מ-400 מיליון בני אדם באזור זה מתופעות מזג אוויר קיצוניות, כולל גלי חום קיצוניים, בצורת וגם מפלס הים יעלה לאורך זמן.

בהתבסס על הנתונים הסטטיסטיים שנאספו מ-1981 עד 2019, מחקר זה הגיע למסקנה ששיעור התחממות האוויר במזרח הים התיכון ובמזרח התיכון הייתה 0.45 מעלות צלזיוס לעשור, בעוד שהנתון הממוצע של התחממות כדור הארץ לעשור באותו פרק זמן הוא 0.27 מעלות צלזיוס.

המחקר גם מזהיר כי "ללא נקיטת אמצעים הכרחיים, עד סוף המאה הנוכחית, האוויר באזורים אלו יתחמם בחמש מעלות צלזיוס, מה שסביר להניח יהיה מעבר ליכולת הטבעית של אנשים להסתגל לחום במדינות מסוימות".

 

ג'וס לליוד, מומחה לאיכות הסביבה במכון המחקר מקס פלנק ואחד ממארגני המחקר הזה, אמר: "בריאות האנשים באזורים אלה, במיוחד העניים והשכבה הפגיעה: ילדים, קשישים ונשים בהריון, תהיה קשה עד כדי סכנת הכחדה".

מחקר זה, שפורסם לראשונה ביוני בכתב העת "Geophysics Revue" וגרסתו המעודכנת התפרסמה בימים האחרונים, מזהיר כי אזורים אלו יושפעו קשות מההתחממות הגלובלית.

הנתונים הסטטיסטיים שנאספו במחקר זה מראים כי המזרח התיכון יהפוך בקרוב לאחד המרכזים הגדולים ביותר של ייצור גזי חממה ויעקוף את האיחוד האירופי בהקשר זה בשנים הקרובות.

ג'וס לליוד ממכון המחקר מקס פלנק אמר: "בהתחשב בעובדה שההשלכות ההרסניות של ההתחממות הגלובלית באזור זה חורגות מגבולות לאומיים, שיתוף פעולה ותיאום רב יותר בין המדינות הללו חיוניים כדי להתמודד עם התהליך הזה ולהסתגל להשלכותיו".

ג'ורג' זיטיס, האחראי על מחקר זה, אמר גם: "אם מדיניות המאקרו ומגמות שינויי האקלים יימשכו באותו אופן כפי שהם עכשיו, האזורים היבשים ללא צמחייה יתרחבו וגובה פני הים יעלה ויפגע בחקלאות, עיור ותשתיות קיימות באזורי החוף, כמו האזור הצפוף של דלתא נהר הנילוס במצרים.

 

מחקר זה מדגיש שכמעט כל תחומי חייהם של אנשים יושפעו ממזג האוויר החם והיבש יותר באזור, מה שעלול להגביר את חוסר הצדק בין העשירים לעניים, וכן יגביר את שיעור התמותה.

בפסגת האקלים ה-27 של האו"ם, שתתקיים בנובמבר בשארם א-שייח' שבמצרים, יבחנו נציגי כ-200 מדינות את יישום הסכם האקלים של פריז ב-2015. המטרה העיקרית של הסכם האקלים של פריז היא להגביל את ההתחממות הגלובלית מתחת לשתי מעלות צלזיוס בהשוואה לרמות בתקופות הטרום-תעשייתיות.

הבסיס המדעי של הסכם פריז היה שאוויר כדור הארץ התחמם ב-1.2 מעלות צלזיוס בהשוואה למחצית השנייה של המאה ה-19. אבל מהירות ההתחממות הזו שונה בחלקים שונים של העולם, והארגון המטאורולוגי הבינלאומי הזהיר בדו"ח האחרון שלו שאם צריכת הדלקים המאובנים (הפוסיליים) תימשך, לא מן הנמנע שההתחממות הגלובלית תגיע לגבול המסוכן של 1.5 מעלות צלזיוס בחמש השנים הקרובות.

אדם שוטף את פניו בחום העז של עבאדן

קרדיט: רדיו פרדה   קרדיט לתמונה: מאהר