פסגת ראשי המודיעין של טורקיה וסוריה בחסות רוסית

היום, רביעי, חשף אתר המודיעין הצרפתי "Intelligence Online" פגישה חדשה בין ראש המודיעין של המשטר הסורי, האלוף עלי ממלוק, לבין מקבילו הטורקי, האקאן פידן, וציין כי הפגישה "נעשתה בחסות רוסיה".
 

מפגש בין ממלוק לפידן

באתר נכתב כי תוצאות הפגישה לא היו בדיוק "מוצלחות", אך הפגישה כללה הצגת דרישות שני הצדדים, והדגישה כי החסות הרוסית באה על מנת למלא את תפקיד המתווך בין טורקיה למשטר הסורי.
 
לפי האתר, השיחות הביטחוניות בראשות האלוף עלי ממלוק ומנהל המודיעין הטורקי, האקן פידן, במוסקבה הראו כי קיים פער בין שני הצדדים מחד, ואת הרצון הרוסי הגובר לפתור אותו מאידך.
הוא הסביר כי המשטר הסורי דורש "לוח זמנים" לנסיגה, במיוחד מכיוון שטורקיה שולטת במובלעות סוריות בגודל כפול מלבנון, ואנקרה נצמדת ל"אזורים בטוחים" בצפון סוריה, בעוד שהצד הרוסי ממשיך לתווך כדי לגשר על פער תוך שמירת האינטרסים של שני הצדדים, הסורי והטורקי. 
 
דרישות המשטר כללו "כיבוד ריבונות סוריה, קביעת לוח זמנים לנסיגה הטורקית משטח סוריה, הפסקת התמיכה בקבוצות בדלניות השולטים באידליב ונתמכים על ידי טורקיה מאז 2015, החזרת השליטה במעבר באב אל-הווא בין טורקיה ואידליב, ופתיחת כביש M4". המשתרע מגבולות הים התיכון במערב ועד עיראק במזרח ונשלט על ידי כוחות סוריים, טורקים וכורדים.
 
כמו גם סיוע למשטר הסורי לעקוף את הסנקציות המערביות ולחזור לליגה הערבית, ולסייע בשיקום סוריה, בנוסף להחזרת השליטה על משאבי הטבע של הנפט, הגז והחקלאות ממזרח לפרת לידי המשטר.
 
האתר ציין כי גם טורקיה הגישה את דרישותיה, שכללו: "פעולה רצינית נגד מפלגת הפועלים של כורדיסטן והזרוע הסורית שלה בשם יחידות ההגנה על העם, שיתוף פעולה בין שירותי הביטחון של שתי המדינות, מו"מ עם האופוזיציה הסורית הנתמכת על ידי טורקיה. להגיע להסדר מדיני, להחזרת פליטים סורים והקמת אזורים בטוחים בחאלב ובאזורים נוספים בצפון סוריה, בעומק של 30 ק"מ, ולסייע ולהקל על עבודת הוועדה החוקתית הסורית".
המתווך הרוסי עובד כעת על "תכנית פעולה" מקיפה שתבסס על דרישות שני הצדדים תוך הדגשת הנקודות המשותפות.
פגישת מודיעין סורי-טורקי בכיר, כינוס של ממלוק וראש המודיעין של טורקיה... ומקור חושף את הפרטים
קרדיט: סטפ ניוז