"פוליטיקו": התגובה האחרונה של איראן מסכנת את השלמת המו"מ הגרעיני

אתר "פוליטיקו" האמריקאי כתב בסוף שבוע שעבר, בהסתמך על הערותיהם של כמה גורמים רשמיים במדינה זו, כי המשא ומתן הגרעיני של איראן עם מדינות המערב, כולל ארה"ב, "נתון בסכנה".

הממשלה האמריקאית אמרה ביום חמישי בלילה כי המכתב האחרון ששלחה איראן בתגובה למכתב האמריקני הקודם הוא "לא מעודד כלל" ומהווה "נסיגה" מעמדות שאיראן כבר הסכימה עליהן , דבר שארה"ב מגנה.

נאסר כנעני, דובר משרד החוץ של איראן, אמר כי נוסח התגובה של איראן לארה"ב בנוגע לטיוטת נוסח הסכם אפשרי נשלח ב"גישה בונה עם מטרה לסיים את המשא ומתן".

עם זאת, לפי "פוליטיקו", התגובה השלילית של ממשלת ביידן, כמו גם חוסר שביעות הרצון של מקורות אירופיים מהמכתב שקיבלו מאיראן, מלמדות כי תחיית הסכם ה-JCPOA, בניגוד לתקוות האחרונות ולמרות המשא ומתן שנמשך כבר שנה וחצי, הם לא ממש קרובים כרגע.

לפי פוליטיקו, לא ברור כמה זמן עוד יכול להימשך המשא ומתן בין איראן לארה"ב.

גם "דיפלומט אירופי" הסכים עם "ההערכה השלילית של אמריקה" לגבי המכתב שהתקבל מאיראן, ואמר לפוליטיקו כי תגובתה של טהראן "לא הגיונית". הדיפלומט השני גם אמר לאתר זה כי התשובה של טהראן "נראית לא טוב בכלל".

באותו הקשר, גם עלי ועז, אנליסט של קבוצת המשבר הבינלאומית, אמר לפוליטיקו שההזדמנות אבדה וקשה לדמיין את הארכת המועד להגיע להסכמה להחייאת ה-JCPOA.

לפי פוליטיקו, ג'ו ביידן "באמת" ביקש להחיות את ה-JCPOA, אך המשא ומתן עם איראן, שהתקיים בתיווך אירופה, היה "מתוח וארוך".

בינתיים, מוחמד מרנדי, יועץ צוות המשא ומתן האיראני בפסגה בווינה, כתב בציוץ ביום שישי האחרון, כי איראן הגיבה למכתב האמריקני כפי שהובטח ו"הגיע הזמן שצוות ביידן יקבל החלטה רצינית".

בביקורת על אמריקה על כך שאינה מחשיבה את תגובתה של איראן כ"בונה", הוסיף מר מרנדי: "עבור אמריקה, "בונה" פירושה קבלת תנאיה של אמריקה. "בונה" עבור איראן פירושו להגיע להסכם מאוזן ומובטח.

מוחמד מרנדי כתב גם: "אם אמריקה תקבל את ההחלטה הנכונה, ההסכם יכול להיסגר במהירות".

גם רסול מוסאווי, עוזר שר החוץ של איראן, כתב בטוויטר שלו ביום שישי, מדוע עלינו לדאוג מהחורף באירופה כשהם לא נותנים תרופות לילדינו באמתלה של סנקציות?

מר מוסאווי מתייחס להצהרות של כמה גורמים אירופיים בתקופה האחרונה בדבר הצורך בחזרה המהירה של הנפט והגז האיראני לשווקי העולם, עם התקרב העונה הקרה, ובשל המחסור החמור ועלות גבוהה של דלק ואנרגיה כתוצאה ממלחמתה של רוסיה באוקראינה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, התומך בחזרה מהירה של הנפט והגז של איראן לשווקים הבינלאומיים, ב-10 בספטמבר הביע שוב את "תקוותו" שהסכם להחייאת ה-JCPOA יושג "בימים הקרובים".

למרות ייאוש אמריקה וההשקפה השלילית של כמה מקורות אירופיים על התגובה האחרונה של איראן, באתר Etemad Online נכתב ביום שישי כי "איראן מוכנה לקיים פגישת שרים".

הכתב של Etemad Online , שציטט "מקור מושכל", כתב: "אם יענו על ההערות המועטות שהעלתה איראן, איראן מוכנה לקיים ישיבת שרים בשבוע הבא כדי להכריז על ההסכם הסופי".

 

اویل پرایس: سیاستمداران بحران جهانی انرژی را پنهان می‌کنند - مشرق نیوز

קרדיט: רשתות חברתיות