האם רוסיה תצליח לנטרל את מערכות טילי HIMARS עם המל"טים של איראן?

רוסיה מוסיפה מל"טים איראניים לארסנל שלה, אם כי מומחים לא בטוחים שתהיה להם השפעה משמעותית על מערכות הטילים בעלי דיוק גבוה והניידות (HIMARS) שסופקו על ידי ארה"ב, שהוכיחו את יעילותן עבור הכוחות האוקראינים.

לפי העיתון האמריקני, ניוזוויק, "הפנטגון אישר שרוסיה קנתה מאות מל"טים איראניים עם התגברות המלחמה בקרים ובחרסון. הפעלת המל"טים דורשת הכשרה צבאית מקיפה שאולי עדיין לא תורמת להצלחה הרוסית, מכיוון שעדיין אין לה את דיוק הטילים שבידי אוקראינה, "המל"טים יעבדו עם טילים ארוכי טווח לא מונחים כמו במל"טים הרוסים, אבל לא באותה יעילות", אמר לעיתון קולונל הנחתים בדימוס מארק קנסיאן. "יתרה מכך, הרוסים יצטרכו לפתח כטב"מי סיור, מעקב ומערכת רכישת מטרות כדי שיוכלו להפוך מידע ממל"טים להתקפות יעילות".

האסטרטגיה של רוסיה בשימוש במל"טים דומה לזו של אוקראינה, לפי קנסיאן הם ישתמשו במל"טים לטיווח ארטילרי וכפלטפורמת תקיפה עם טילים על הסיפון".

Shahed 129 - Wikipedia

קרדיט: ויקיפדיה

 

העיתון המשיך, "עדיין לא ברור כמה זמן ייקח לרוסים להסתגל לתפעול ותחזוקת הטכנולוגיה. עם זאת, הוא הוסיף כי אם הרוסים ילמדו להשתמש במל"טים בצורה יעילה, האוקראינים יתמודדו עם בעיות דומות כמו רוסים, כולל תקיפות על מפקדות וסוגיות לוגיסטיות שעלולות לשבש את מתקפת הנגד. התקפות עם משגרי HIMARS ומטוסי קרב אוקראינים הפכו את המורל של החיילים הרוסים ל"אומלל". הם הוכחו כיעילים בסיוע לאוקראינה להתגבר על ההתקדמות הרוסית, מה שאילץ את הרוסים לחפש במהירות פתרונות נגד כך שיוכלו להשמיד את אותן מערכות", כך אמר סמואל בנדט, אנליסט רוסיה במרכז לניתוח ימי (CNA) ועמית בכיר במרכז האמריקאי החדש לביטחון, לעיתון.

 

"זו הסיבה שרוסיה זקוקה ליכולות נוספות כדי לזהות ולפגוע במטרה במהירות רבה לאחר שזוהתה", הוסיף. בנדט אמר שאם רוסיה רוצה לייבא מל"טים ממדינה שכבר השתמשה בהם בלחימה, איראן היא האופציה האמיתית היחידה שלה.
העיתון הוסיף, "דובר משרד ההגנה האמריקני, טוד פרסלי, אמר לעיתון האמריקני, "פוליטיקו", כי שני סוגי המל"טים או כלי הטיס הבלתי מאוישים (מל"טים) שקיבלה רוסיה מאיראן הם ה-"Muhajir-6". "ו"שהיד". המל"טים הללו יכולים לשמש למשימות לחימה וסיור, לרבות התקפות אוויר- קרקע, לוחמה אלקטרונית ותקיפות בשדה קרב.
Qods Mohajer-6 - Wikipedia
מוהגיר 6  – ויקיפדיה
ה-Shahid 129 הוגדר אולי כמל"ט הטוב ביותר מתוצרת איראן, עם היכולת לטוס כ-1,100 מייל רחוק יותר ממקבילו הטורקי –  Bayraktar TB2" שסופק על ידי טורקיה לאוקראינה. דובר משרד החוץ וידנט פאטל אמר במהלך תדרוך עיתונאים ב-30 באוגוסט כי מטוסים רוסיים העמיסו את המל"טים בשדה תעופה באיראן "במשך מספר ימים באוגוסט" ולאחר מכן העבירו אותם לרוסיה.
הוא הוסיף כי צעד זה היה בתגובה ל"מחסור עצום באספקה" עקב הסנקציות. פאטל אמר: "אנשים מרוסיה ממשיכים לקבל הדרכה באיראן כיצד להשתמש במערכות אלו…היעדר האספקה ​​אילץ את רוסיה להסתמך על מדינות לא אמינות כמו איראן עבור אספקה ​​וציוד". למעשה, המידע שלנו מצביע על תקלות קשות הקשורות להעברה זו. יכול להיות שכבר היו למל"טים האיראנים הרבה כישלונות."
Iran sold Shahed-129 attack drones based on the US MQ-1 Predator and Hermes  450 to Russia | gagadget.com
קרדיט: איסלמיכ וורלד ניוז
לפי העיתון, שון ספונטיס, יוצא חיל הים האמריקני ועורך ראשי של אתר SOFREP, ספקן שרוסיה תוכל לשלב ביעילות מל"טים איראניים באסטרטגיית המלחמה שלה. בשיחה עם ניוזוויק אמר ספונטס לניוזוויק: "מל"טים איראנים אולי מתוחכמים לאזור בו הם פועלים בעיראק ובתימן, אבל הסכסוך באוקראינה הוא סיפור אחר". הוא הוסיף, "האוקראינים לא רק טובים בהפעלת צי המל"טים שלהם, אלא הם גם היו טובים בלהפיל מל"טים רוסיים. הסיבה שהיום רוסיה קונה את זה מאיראן היא בגלל חוסר אפשרות אחרת".
Doc-P-986687-637977091177610600.jpg
קרדיט:"לבנון 24"