חוגים דיפלומטיים: הדברים "בסדר" בכל הנוגע לתיק התיחום הימי עם לבנון

לקראת ביקורו הצפוי של המתווך הוכשטיין בבירות במהלך השבוע, ניכר כי ארה"ב וצרפת מקדמות מהלכים ולוחצות על השחקנים להגיע לפשרות והסכם מאינטרסים ביטחוניים, כלכליים ואנרגטיים – כך מדווח אתר החדשות הלבנוני " לבנון 24" .

לפי מקורות, מה שקורה כרגע הוא שההנהגה הישראלית, ברמה הביטחונית והמדינית, "מהנדסת" מוצא טוב לתיק הימי, לא למען לבנון, אלא כדי להציל פניה מול הקהל שלה, ולהציג שישראל לא נתנה ללבנון את ההסכם על מגש כסף.

עם זאת, מידע מגלה כי חוגים דיפלומטיים לא ערביים הודיעו לאחרונה לבכירים בלבנון כי הדברים "בסדר" בכל הנוגע לתיק התיחום הימי וכי ישנם סימנים חיוביים שעשויים להיות מושגים במהלך ימי ספטמבר ובמהלך החודש במחציתו השנייה.
על פי המקורות' ההנחה היא כי לשגרירות ארצות הברית בביירות הודיעו כבר על מועד ביקורו המדויק של המתווך האמריקני בתיק התיחום, עמוס הוכשטיין לביירות, על מנת לנקוט באמצעי אבטחה מסוימים במקומות בהם הוא יבקר, ומוסיפים: "לגבי האחרון, הוא מעצים את המגעים היומיומיים שלו. ההנחה היא שהדברים יתבהרו באמצע השבוע הבא או לפני כן".

שאיפת וושינגטון היא לכונן שקט ביטחוני באגן המזרחי של הים התיכון, בתקופה שבה המקורות העלו כי אמריקה הייתה עדה למהלך צרפתי ישיר עמה כדי להבטיח את הסדרת תיק הגבולות בהקדם האפשרי. בשלב זה קיבלה ארה"ב מילים ברורות על כך שיש צורך להשקיע בגז בים התיכון, לאחר שתיק הגז הרוסי המקושר לאירופה הפך ללחץ חזק בזירה העולמית. לפיכך, על פי המקורות הפוליטיים העוקבים, צרפת עלולה למצוא את עצמה "הסנדקית" של פתרון שעשוי להציל את אירופה ולכן הדחיפה הייתה חזקה להתערבות אישית של ביידן עם ישראל והלחץ שיש לישראל עם לבנון להגיע תוך זמן קצר להסכם ובכך להבטיח את שאיבת הגז לאירופה.

Doc-P-986984-637977932538764917.jpg

קרדיט: גיא א. מקבוצת נציב     קרדיט לתמונה: לבנון 24