מבזקי חדשות מהעולם ליום 3-9-2022. מתעדכן

*-הצבא האוקראיני טוען כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הורה לכוחותיו להשלים את ההשתלטות על חבל דונצק עד 15 בספטמבר, וכי הכוחות הרוסיים החלו להתארגן לקראת חידוש המתקפה.

*- טלסקופ החלל ג'יימס ווב צילם לראשונה כוכב לכת מחוץ למערכת השמש. הכוכב HIP 65426 b, שהתגלה בשנת 2017, הוא ענק גזי שמגיע למסה שגדולה פי 12-6 מהמסה של צדק והוא נחשב "צעיר", כבן 20-15 מיליון שנה. ווב השתמש בארבעה פילטרים של אור שמספקים יותר פרטים על הכוכב מאשר טלסקופים על הקרקע.

"זה רגע טרנספורמטיבי, לא רק עבור ווב, אלא עבור האסטרונומיה כולה", אמר סשה הינקלי, פרופ' לפיזיקה ולאסטרונומיה מאוניברסיטת אקסטר בבריטניה שהוביל את התצפיות כחלק ממחקר בינלאומי.

*- סוכנים של ה-FBI פשטו היום על דירה בגורד שחקים בפארק אווניו במנהטן, על אחוזה בהמפטונס בניו יורק ועל כתובת נוספת בפישר איילנד במיאמי, שלפי החשד קשורות לאוליגרך הרוסי-ישראלי המקורב לפוטין, ויקטור וקסלברד, וזאת במסגרת חקירות שמנהל נגדו משרד המשפטים, בין השאר על חשדות להונאת בנקים.

וקסלברג, הבעלים של קונצרן רנובה שהונו מוערך ב-9.3 מיליארד דולר, הוכנס לרשימת הסנקציות האמריקאיות ב-2018 בשל סיוע לסיפוח חצי האי קרים. גם לאחר הפלישה לאוקראינה הוטלו עליו סנקציות ובתחילת אפריל החרימו האמריקאים את יאכטת הפאר של וקסלברג במיורקה.

*- קצין רוסי בכיר טען כי שמונה מטוסי F-16 ישראליים השתתפו בתקיפה אתמול נגד שדות התעופה הסוריים בחלב ובדמשק, וכי הם שיגרו שמונה טילים מונחים ושמונה פצצות מונחות מבלי להיכנס למרחב האווירי הסורי, וכי שלושה מהטילים הופלו בירי של מערכות נ"מ סוריות.

*- הטיימס: מקורבים לליז טראס, שרת החוץ הבריטית והמועמדת המובילה לרשת את בוריס ג'ונסון בראשות הממשלה בשבוע הבא, צפויה להגדיר לראשונה את סין בתור "איום רשמי" על הביטחון הלאומי, בדומה למעמדה של רוסיה. "ליז הקשיחה את עמדתה כשרת חוץ והיא תמשיך בעמדה נצית כראש ממשלה", אמר גורם בקמפיין.

*- שנת הלימודים החדשה תחל מחר גם באוקראינה, בצל המשך המלחמה. אלה ההנחיות עבור תכולת התיקים של ילדי אוקראינה, מלבד מחברות, ספרי לימוד וכלי כתיבה: מים וחטיף בריאות, בגדים להחלפה, תרופות למספר ימים, פתק מההורים עם פרטי יצירת קשר, צעצוע מועדף ומטען לטלפון.

תלמידים באזורים שרחוקים מהלחימה או עקורים מבתיהם בתוך אוקראינה יוכלו ללמוד באחת הדרכים הבאות: למידה פיזית בבתי ספר עם מקלטים, למידה מרחוק, חינוך ביתי, למידה היברידית וחינוך אקסטרני. תלמידים באזורי לחימה או באזורים כבושים יוכלו ללמוד מרחוק, בחינוך ביתי או חינוך אקסטרני.

ב-68 אחוז מבתי הספר בקייב יש מקלטים, כאשר 70 אחוז מההורים בחרו שילדיהם ילמדו באופן פיזי. מאחר שיש מגבלת כמות למספר התלמידים שישהו בו זמנית בבתי הספר, בחלקם יתקיימו לימודים בשתי משמרות. בעיר לביב, יש ל-84 אחוז מבתי הספר מקלטים ורק תלמידי היסודי ילמדו באופן פיזי מלא.

*- רוסיה התפארה לא פעם כי היא הצליחה להשמיד מערכות ארטילריה מתקדמות מדגם HIMARS שנשלחו מארה"ב לאוקראינה, אולם חשיפה של הוושינגטון פוסט מעלה שבחלק מהמקרים ככל הנראה מדובר במבצע הטעיה מוצלח של האוקראינים.

על פי הדיווח, אוקראינה הציבה מערכות דמה עשויות עץ שבלבלו את הכטב"מים הרוסיים ועד כה הרוסים בזבזו לפחות עשרה טילי שיוט מדגם קליבר ששוגרו לעבר מטרות הדמה. בשל כך, החליטו האוקראינים להגביר את ייצור מטרות הדמה כדי לפרוס אותן באופן נרחב.

*- כוחות הביטחון בטנג'יר שבמרוקו עצרו תומך דאע"ש בן 36 בחשד שניסה לרצוח אדם שהתגורר עמו בסדנת מלאכה באמצעות אקדח מסמרים אחרי שהאשים אותו כי עבר על חוקי הדת. בחיפוש בחדרו של החשוד התגלו כלי נשק, דגל דאע"ש, ציוד טכני ופרסומים קיצוניים.

*- מיכאיל גורבצ'וב, המנהיג האחרון של ברה"מ, הלך לעולמו בבית חולים במוסקבה בגיל 91.

*- לפי אולג יגורוב, סגן ראש מרכז הפיוס הרוסי בסוריה, חמישה חיילים סורים נפצעו וכי התקיפה פגעה במסלול בלתי פעיל בשדה התעופה בחלב, בעמדת אנטנה של מערכת הגנה סורית מדגם S-125 ובשני מחסנים עם ציוד צבאי.

*- פיצוץ התרחש במסגד גאזרגה בעיר הראת שבאפגניסטן במהלך תפילות יום השישי ונמסר שיש הרוגים ופצועים רבים שפונו לבתי החולים המקומיים. לפי דיווחים בלתי מאומתים בין ההרוגים גם הדרשן של המסגד, מוג'יב אל-רחמן אנצארי, שידוע כתומך בולט של הטאליבן והביע עמדות נוקשות ביחס לנשים.

*- מיקי דולנז, החבר החי האחרון של המאנקיס, אחת הלהקות הבולטות והפופולריות בסוף שנות ה-60 שנחשבה לתשובה האמריקאית לביטלס, הגיש תביעה נגד ה-FBI על מנת לקבל את התיקים הסודיים של המעקב של הבולשת הפדרלית אחרי הלהקה.

הבולשת כבר פרסמה חלק מהתיק בשנת 2011, ובו נחשף כי מודיע סמוי טען כי במהלך סיבוב ההופעות של הלהקה בשנת 1967, הם הציגו "מסרים תת הכרתיים" אשר כולל "המצאות שמאלניות בעלות אופי פוליטי", כדוגמת מסרים על המלחמה בווייטנאם ועל מהומות גזעיות באלבמה.

פרקליטו של דונלז, מארק זאיד, הסביר כי המטרה של התביעה היא להבין לעומק מה גרם לבולשת, תחת המנהל ג'יי אדגר הובר, לעקוב אחרי חברי הלהקה, כפי שנעשה אחרי דמויות אחרות בעולם הבידור.

*- למרות הסקרים ואחוזי התמיכה הנמוכים, הנשיא ביידן הגיש לוועדת הבחירות בקשה להתמודדות לכהונה שנייה.

*- המיליארדר הטייוואני, רוברט טסאו, הודיע כי הוא מקים קרן שתממן אימונים של שלושה מיליון מתושבי האי בהגנה עצמית, עזרה ראשונה, הפעלת כטב"מים ותקשורת רדיו כדי להיערך לפלישה סינית אפשרית. קרן נוספת במימונו של טסאו תכשיר 300 אלף אזרחים שישמשו צלפים במקרה של פלישה.

טסאו, מייסד יצרנית השבבים UMC, החליט להחזיר לעצמו את האזרחות הטייוואנית, 11 שנה אחרי שוויתר עליה בשל חקירה נגד החברה ועבר לסינגפור. הוא ציין האירועים בהונג קונג גרמו לו לשנות את דעתו וכי כעת הוא רוצה לעמוד לצד בני עמו מול סין וכי הוא חולם "למות בטייוואן כשאני צוחק על נפילתה של המפלגה הקומוניסטית של סין".

בתוך כך, נתוני משרד ההגנה של טייוואן מראים כי במהלך חודש אוגוסט חדרו 446 כלי טיס סיניים למרחב הזיהוי של ההגנה האווירית של האי, שיא של כל הזמנים, ומאז תחילת השנה זוהו 1,068 חדירות. זאת על רקע המתיחות הגואה בעקבות ביקורה של ננסי פלוסי בטייוואן בחודש שעבר והתמרונים הסיניים בקרבת האי.

*- מטבע הנצחה מיוחד לציון 75 שנה להקמתה של סוכנות מודיעין האותות של אוסטרליה (ASD) הושק היום – והוא כולל בתוכו גם מסרים מקודדים וסודיים בארבע שכבות של הצפנה. "חשבנו שזה היה כיף לגרום לאנשים לפתח קודים בתקווה שאם יצליחו לעבור את כל השלבים, אולי הם יוכלו להגיש בקשה לעבודה במינהל האותות האוסטרלי", אמרה מנהלת הסוכנות, רייצ'ל נובל.

*- הצוללת אנסון, שמוגדרת "צוללת התקיפה המתקדמת ביותר בעולם", הצטרפה היום באופן רשמי לצי המלכותי הבריטי בטקס רשמי בהשתתפות רה"מ בוריס ג'ונסון. הצוללת, שנבנתה בעלות של 1.3 מיליארד פאונד במשך 11 שנה, היא בעלת יכולות חמקניות לאיסוף מודיעין ולמעקב אחרי צוללות אויב ונושאת טילי שיוט מדגם טומהוק.

*- ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, השיק היום את הוויקראנט, נושאת המטוסים הראשונה של חיל הים מתוצרת מקומית, והכריז כי זהו צעד חשוב בהפיכתה של הודו למדינה מפותחת ולכוח בזירה הבינלאומית. "ויקראנט היא סמל לפוטנציאל של הודו החדשה, העבודה הקשה והמחויבות".

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: הצי ההודי