מחקר מדעי: ירקות כבושים תורמים לסיכון מוגבר לסרטן הקיבה

מדי שנה, סרטן הורג מיליוני אנשים ברחבי העולם, למרות המאמצים העולמיים למגר אותו, ועד שנמצא תרופה, הפחתת הסיכון נותרה חשובה ביותר.

סיכון לסרטן הקיבה

לפי העיתון -" אקספרס", בחיפוש אחר דרכים חדשות להפחתת סיכונים פוטנציאליים, סקירת BMJ לאחרונה מדגישה כי נמצאו "הוכחות" לכך שסוג של ירק יכול להגביר את הסיכון לסרטן הקיבה.

סקירה של המגזין "BMJ" שהתפרסמה בשנת 2020, הצביעה על כך שהפחתת צריכת הירקות הכבושים עשויה לסייע במניעת הסיכון לסרטן הקיבה

"סרטן הקיבה הוא הסרטן החמישי בשכיחותו בעולם, עם השיעורים הגבוהים ביותר במזרח אסיה", נכתב במגזין.

המגזין הוסיף: "צריכה גבוהה של מזונות מלוחים, כמו דגים משומרים במלח, קשורה לסיכון מוגבר, וייתכן שהדבר נובע מהמלח עצמו או מחומרים מסרטנים שמקורם בניטריט הנמצא במזונות משומרים רבים".

לפי כתב העת, "כמה ראיות" הצביעו על כך שאכילת כמויות גדולות של ירקות כבושים מגבירה את הסיכון לסרטן הקיבה עקב ייצור תרכובות  N-nitroso על ידי עובש או פטריות, שנמצאות לפעמים במזונות אלו.

כבישה היא תהליך של שימור מזונות על ידי מילוים בחומץ, מים, מלח ולפעמים סוכר.

בינתיים, דו"ח של הקרן העולמית לחקר הסרטן (WCRF) שכותרתו "תזונה, פעילות גופנית וסרטן הקיבה" טוען כי "הראיות לקטלניותם של ירקות משומרים במלח מגיעות בעיקר מאסיה".

מחקר שפורסם בכתב העת Cancer Science גילה שאכילת ירקות כבושים "קשורה באופן משמעותי" לסרטן הקיבה.

במחקר כתבו החוקרים: "ידוע ברבים שצריכת ירקות תורמת להפחתת הסיכון לסרטן הקיבה", הם מציינים את העובדה ששיעורי סרטן הקיבה נותרו גבוהים גם באוכלוסיות יפניות וגם בקוריאניות, למרות שהם צורכים כמויות גדולות של סה"כ ירק מזין.

הם שיערו כי "ייתכן שהסיבה לכך היא שהיפנים והקוריאנים צורכים בעיקר ירקות מעובדים, כמו ירקות מבושלים, מלוחים או כבושים, ולא טריים".

 

סכנת ירקות כבושים

החוקרים סקרו 4 מחקרים כדי לחקור את ההבדלים בסיכון לסרטן הקיבה אצל גברים ונשים בנפרד.

בהתייחס למה שנראה בעבר, כתבו החוקרים במחקרים, "צפינו שאכילת כמויות גדולות של ירקות טריים תהייה קשורה באופן מובהק לסיכון נמוך יותר לסרטן הקיבה, אך אכילת כמויות גדולות של ירקות כבושים הייתה קשורה באופן מובהק לסיכון מוגבר של סרטן הקיבה."

הם סיכמו: "תוצאות ניתוח זה מספקות עדות לכך שאכילת כמויות גדולות של ירקות כבושים עלולה להגביר את הסיכון לסרטן הקיבה ומצביעות על כך שצריכה גבוהה של ירקות טריים, ולא כמות גדולה של ירקות כבושים, חשובה להפחתת הסיכון של סרטן הקיבה."

יש לציין כי הקרן העולמית לחקר הסרטן (WCRF) אמרה: "ישנן עדויות על צריכת מלח כוללת, ממחקרים ברחבי העולם, שלא הראו קשר חזק לסרטן הקיבה, ויש לערוך מחקרים נוספים כדי לבחון את ההשפעה של מזונות עתירי מלח האוכלים ,בדרך כלל, במערב".

دراسة علمية تكشف "دليلاً" على مساهمة خضار محددة بزيادة خطر الإصابة بسرطان  المعدة | وكالة ستيب الإخبارية

קרדיט: סטפ ניוז