הרצאה: זרקור על אמ"ן פרק כ"ח–אגדת תקיפת "המשפכים" במלחמת יוה"כ

ההרצאה עוסקת בנושא היעדר מודיעין לתקיפות של ריכוזים של צבא מצרים שהצטברו בגדה המערבית של תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים. לדברי מפקד חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים, האלוף בני פלד ז"ל, הרי שכוחות רבים של צבא מצרים הצטופפו בסמוך לגשרי הצבא המצרי על תעלת סואץ, וחיל האויר היה יכול לפגוע בהם ולשבש קשות את מהלך הצליחה המצרי – אך אגף המודיעין לא טרח לידע את חיל האוויר ולפיכך מטרות אלו הוחמצו ולא נתקפו על ידי חיל האוויר. מטרות מוחמצות מסוג זה קיבלו את הכינוי "משפכים". אלי דקל טוען שמדובר באגדה המבוססת על בסיס נתונים רעוע. במהלך ההרצאה מסביר דקל, כיצד נוצרה האגדה, ומדוע חיל האוויר לא היה מסוגל לשבש הצורה משמעותית את מהלך הצליחה המצרי.

ההרצאה היא חלק מסדרת הרצאות העוסקת התפקוד אגף המודיעין בצה"ל בימים ההם ובזמן הזה. את סדרת ההרצאות מוביל ד"ר אורי מילשטיין, מנהל אתר "לעומק עם אורי מילשטיין".

ניתן להאזין להרצאה בקישור .

 

תיקון טעויות בהרצאה

לצערי, במהלך ההרצאה נכשלתי בלשוני ומסרתי שני נתונים לא מדויקים: ראשית דיביזיות 7+19 המצריות היו דיביזיות חי"ר ולא ממוכנות כפי שמסרתי. שנית סוגי הגשרים שהוקמו על ידי המצרים הם כפי שהם מופיעים במצגת ולא כפי שאמרתי בעל פה.

קרדיט: סא"ל (בדימוס) אלי דקל – חוקר מערכות תשתית בארצות ערב