המידע העדכני ביותר: "כולסטרול גבוה קשור לחיים ארוכים יותר" -חלק ב'

חלק ב': 

המדד הטוב ביותר לגורמי סיכון
"מוות מכל דבר" עשוי להיות מונח ברור יותר למונח המשמש לעתים קרובות כל כך במסגרות קליניות תמותה מכל סיבה. כך או כך, כפי שיצוטט במחקר הבא, זה מה שהמחקר האחרון אומר שהוא המדד הטוב ביותר לגורמים שמגבירים את הסיכון למה שבסופו של דבר וסביר להניח שייקח חיים של מישהו.

כשזה מגיע לסיכון שלך למוות ממחלות לב, יש הרבה יותר עדויות לכך שדלקת נמצאת בתחתית רשימת הגורמים למחלת לב ולא כולסטרול גבוה, בדיוק כפי שיש למספר מחלות קשות אחרות. אם אתה רוצה למצוא מה עשוי לעזור לך לחיות זמן רב יותר, זו הנחת היסוד של מחקר יפני ארוך שפורסם ב-Annals of Nutrition & Metabolism. כמו המחקר המוצג, הוא מציין שללא קשר לגילו של מישהו, אנשים עם כולסטרול גבוה חיו זמן רב יותר:

"בסך הכל, נמצאה מגמה הפוכה בין תמותה מכל הסיבות לבין רמות כולסטרול כולל (או צפיפות נמוכה [LDL]): התמותה הגבוה ה ביותר היא בקבוצת הכולסטרול הנמוך ביותר ללא יוצא מן הכלל, כשמדובר בקשישים, מגמה זו היא אוניברסלית. כפי שנדון בסעיף 2, לקשישים עם רמות הכולסטרול הגבוהות ביותר יש את שיעורי ההישרדות הגבוהים ביותר ללא קשר למקום שבו הם חיים בעולם…

 

בהתבסס על נתונים מיפן, אנו מציעים כיוון חדש בשימוש בתרופות כולסטרול לקידום בריאות עולמי; כלומר, הכרה בכך שכולסטרול הוא גורם סיכון שלילי לתמותה מכל סיבה ובחינה מחדש של השימוש שלנו בתרופות כולסטרול בהתאם."

לאחר שהראו שאנשים מכל הגילאים עם רמות כולסטרול גבוהות יותר חיים ביפן זמן רב יותר, לתמיכה במסקנות אלו, התקבלו מסקנות דומות על ידי מחקר מבוסס שנערך בהולנד ופורסם ב-BMJ ב-2016.

המחקר בדק מספר גורמי סיכון ללב כמו עישון, לחץ דם גבוה והיסטוריה של סוכרת. המשתתפים שובצו בקבוצות בהתאם, אם רמות הכולסטרול שלהם היו נמוכות, בינוניות או גבוהות, ואלו עם רמות הכולסטרול הגבוהות ביותר נמצאו עם שיעורי התמותה הנמוכים ביותר.

הכותרת של סקירת BMJ חושפת את התוצאה – היה "חוסר קשר או קשר הפוך בין כולסטרול ליפופרוטאינים בצפיפות נמוכה ותמותה בקשישים."

 

בקיצור, אנשים מבוגרים עם כולסטרול גבוה LDL חיים בדרך כלל בדיוק כמו  אנשים עם LDL נמוך, מה שמעלה את השאלה כיצד התקבלה מלכתחילה תיאוריית הכולסטרול הנוכחית.

מחברי המחקר רומזים ששאלת הכולסטרול צריכה לפחות להיות מוערכת מחדש.

מחברי המקר סיכמו: "הסקירה שלנו מספקת בסיס למחקר נוסף על הגורם לטרשת עורקים ו(מחלות לב וכלי דם) וגם להערכה מחדש של ההנחיות למניעת קרדיווסקולרית, במיוחד בגלל שהיתרונות מטיפול בסטטינים היו מוגזמים."

אחד המחקרים הראשונים שפורסמו עם מידע המצביע על כך שכולסטרול גבוה אינו מזיק ללב כפי שחשבו פעם היה תוכנית הלב של הונולולו, המציע ראיות נוספות לכך שרמות כולסטרול גבוהות יותר עשויות להגן על הלב. הכותבים סיכמו בשאלה האם יש "הצדקה מדעית לניסיונות להוריד את הכולסטרול לריכוזים מתחת ל-4-65 ממול/ליטר בקרב קשישים", והוסיפו כי "זהירות מכתיבה גישה שמרנית יותר בקבוצת גיל זו."

 

האם כולסטרול גבוה באמת יכול להגן על הלב?
אולי השאלה שתגיע לנקודה מהר יותר היא לשאול מדוע המחקר היפני מסיק שאנשים עם כולסטרול נמוך לעומת גבוה מתים מוקדם יותר? המשימה מציעה מחקרים מוזכרים המראים כמה גורמים שיכולים להשפיע:

*- כולסטרול עשוי להגן מפני זיהומים וטרשת עורקים, שכן "התצפיות הרבות המתנגשות עם השערת הקולטן ל-LDL, עשויות להיות מוסברות על ידי הרעיון שכולסטרול גבוה בסרום ו/או LDL גבוה מגנים מפני זיהום וטרשת עורקים."
*- כולסטרול עשוי להגן מפני סרטן, למרות שבמקרים קודמים שבהם כולסטרול נמוך נקשר לסרטן, נעשו אי הכללות כדי להטות את הכף, כגון אי הכללה של טיפול תרופתי אפשרי קודם, כלומר clofibrate, תרופה פופולרית להורדת כולסטרול לפני סטטינים, על ידי נבדקים – עזיבת השאלה הפתוחה האם זה הכולסטרול הנמוך שגרם לסרטן, או הטיפולים התרופתיים שתרמו לו.

*- כולסטרול נמוך (180 מ"ג/ד"ל ומטה) ואלימות בחולים פסיכיאטריים נקשרו כאשר הושוו מטופלים בבית חולים פסיכיאטרי ארוך טווח עם היסטוריה של הסתגרות אצל חולים אחרים, היה "קשר משמעותי וחזק ביותר בין רמות נמוכות של כולסטרול והתנהגות אלימה". עם זאת, הכותבים הזהירו כי אין להשתמש ברמות הכולסטרול כדי לחזות אלימות.
יש גם קשר בין כולסטרול נמוך להתאבדות שראשיתה לפני למעלה מעשור, אז גילו חוקרים שלאנשים ברבע הנמוך ביותר של ריכוז הכולסטרול היו יותר משישית משיעורי ההתאבדות מאשר אלה ברבע הגבוה ביותר. יש לציין שלפחות מחקר אחד ביפן קבע שכולסטרול גבוה והתאבדות קשורים זה לזה. אך למעשה, מחקרים רבים עדכניים אישרו את המחקרים המוקדמים יותר המחברים בין כולסטרול נמוך להתאבדות, עם ממצאים שונים: לדוגמה, אחד מצא שטריגליצרידים נמוכים, מופחתת BMI והיקף מותניים, במיוחד, אך לא כולל כולסטרול, היו קשורים לסיכון גבוה יותר להתאבדות; בעוד שמחקר משנת 2019 מצא ש"כולסטרול נמוך קשור לתוקפנות תוך ניסיונות התאבדות".

פורסם במקור ב-22 במאי באתר Mercola.com   קרדיט לתמונה: סוכנות TRT