מבזקי חדשות מהעולם הערבי ליום 27-8-2022. מתעדכן

*- בירדן זועמים על ישראל וגם על הרשות הפלסטינית
למרות שאתמול ראשי הממשלות של ירדן והרשות הפלסטינית נפגשו בטקס חניכת תחנת טרנספורמציה חשמלית והשמיעו הצהרות חמות, מתחת לפני השטח בירדן קיים כעס גדול על ראמאללה. הכעס של ירדן מופנה גם כלפי ישראל.

על מה הפעם? ובכן הפיילוט של טיסות הפלסטינים משדה התעופה רמון נתפש בירדן כאיום כלכלי שכן הוא אמור להפחית את מספר הנוסעים הפלסטינים המשתמשים בשדה התעופה המלכה עאליה בעמאן. בירדן טוענים כי הרשות לא הביע עמדה "נחרצת" מספיק נגד הצעד הישראלי. על ישראל הכעס אינו חדש. ירדן התנגדה מהרגע הראשון להקמת שדה התעופה בטענה כי הוא "קרוב מידי" לשדה התעופה המלך חוסיין בעקבה ולכן מהווה איום בטיחותי. התלונה של ירדן כנגד ישראל בנושא זה עדיין תלויה ועומדת במוסדות בינלאומיים. עתה, בירדן סבורים כי ישראל מנסה "לגנוב" מהם את ההכנסות הקשורות בטיסת הפלסטינים לחו"ל.

*- לסעודים אין אמון: ככה הם מתכננים "לנקום" בביידן
לא רק בישראל לא מרוצים מהסכם הגרעין החדש המתגבש. מרבית מדינות המפרץ ובראשן סעודיה, מודאגות מכך שאיראן תתחזק כלכלית בעקבות ההסכם, תתעצם צבאית ותגביר את המימון לארגוני הטרור באזור כולל אלה המאיימים על סעודיה (החות'ים).

הסעודים לא מצהירים הצהרות בנושא ההסכם אך השבוע התבטאות אחת מרמזת כנראה לאן נושבת הרוח. סעודיה איימה בקיצוץ היצע הנפט כדי לא לאפשר למחיר לרדת. זהו רמז ברור לממשל ביידן: אם בארה"ב סבורים כי חזרת איראן לשוק הנפט העולמי תוביל לירידת מחירים, לסעודים יש תכניות אחרות. הם יקצצו בהיצע כדי להעמיד את המחיר על 100 דולר לפחות מה שהנשיא האמריקאי לא יאהב במיוחד ויגרום לו צרות בבית.

גם איראן לא צריכה לחגוג יותר מידי. כרגע בשל מצבה היא פטורה ממכסות הסכם אופ"ק+. סביר שבתקופה המידית לאחר חתימת הסכם הגרעין היא תמשיך ליהנות מהפטור אך אחרי תקופה, הסעודים יתעקשו להכניס את איראן למסגרת ההסכם כדי לא לתת לה לעשות ככל העולה על רוחה בשוק הנפט.

*- הפלסטינים לא רוצים חשמל מישראל
מזה שנים, הרשות הפלסטינית מצהירה כי היא מעוניינת להפחית את התלות שלה באספקת החשמל מישראל. ואכן היום, החלה ירדן באופן רשמי להכפיל את ייצוא החשמל שלה לשטחי הרשות לכ-80 מגה וואט/שעה. במסגרת זו, חנכו ראש ממשלת ירדן, בישר אל-ח'סאונה, ומקבילו הפלסטיני, מוחמד אשתייה, את תחנת העברת החשמל א-ראמה שבעמק הירדן, באזור ים המלח. ההסכם בשווי 4 מיליון דולר נחתם בין ירדן לפלסטינים במהלך 2020 והוא נועד בעיקר להגביר את אספקת החשמל לעיר יריחו.
בשלב הבא שואפת ירדן להתחיל לספק חשמל גם לאזור ירושלים המזרחית, בית לחם, ראמאללה ואלבירה.

*- לא מבזבזת זמן: איראן רוצה לנצל את המצוקה של אירופה
הסכם הגרעין טרם נחתם ואיראן כבר משגרת מסרים לאירופה מהם ניתן להבין מהן כוונותיה. היום, הצהיר שר הנפט האיראני ג'וואד אוג'י על נכונות ארצו למלא חלק ממחסור האנרגיה ממנו סובלות מדינות אירופה. "השנה, חורף קשה מצפה למדינות המערב, בעיקר אירופה, וממשלות אירופה מדכאות את העמים שלהן במו ידיהן", אמר אוג'י בראיון לערוץ הטלוויזיה האיראני השני.

"איראן יכולה לספק חלק מהמחסור באנרגיה בעולם", הוסיף. בהמשך רמז השר האיראני כי ארצו מצפה להשקעות במיליארדים כדי לנצל את יכולות האנרגיה שלה. "לפי התוכנית שלנו, תעשיית הנפט שלנו זקוקה להשקעה של 160 מיליארד דולר, כשהעדיפות שלנו בתעשיית הנפט היא פיתוח שדות משותפים (עם מדינות שכנות)".

*- חוסל בכיר במשמרות המהפכה האיראנים -מה ידוע עליו?
איראן אישרה הערב כי קצין בכיר במשמרות המהפכה של איראן נהרג בחלב שבצפון סוריה. לא נמסרו נסיבות מותו.

הקצין אבואלפזל עליג'אני במקור הוא מאיספהאן . ידוע שהוא היה בוגר "אוניברסיטת אמיר המאמינים למדעים ולטכנולוגיה" של משמרות המהפכה . מדובר במכללה הצבאית הגדולה ביותר של המשמרות לקציני כוחות היבשה והיא נמצאת באיספהאן . במכללה הזו מקבלים הכשרה בלחימת קומנדו, ארטילריה, כוחות מיוחדים ועוד. עליג'אני היה בסוריה במסגרת "משימת ייעוץ" כלומר עסק בהכשרת כוחות נאמנים לאיראן (צבא אסד או מיליציות אחרות) בתחומי מומחיותו. בתקשורת האיראנית מדווח כי בימים הקרובים תועבר גופתו לקבורה באיספהאן.

*- תעסוקת נשים מעזה בשוק הישראלי?
ביומיים האחרונים אחד הנושאים המדוברים ביותר ברצועת עזה הוא האם הפלסטינים צריכים להיענות ל"הצעה ישראלית" להתיר כניסת עזתיות לעבודה בישראל. הדעות חלוקות. יש כאלה הרואים בהתפתחות הזו "השפלה" שהעזתים לא צריכים לקבל בעוד אחרים סבורים שזהו צעד מתחייב במסגרת המאמץ להורדת האבטלה.

בשלב זה, לפי דיווחים בלתי רשמיים, מדובר בפיילוט שיכלול 500 נשים ואם הוא יסתיים בהצלחה ישראל תרחיב את מספר היתרי הכניסה. העזתיות יועסקו בחקלאות, תפירה וטיפול באוכלוסייה המבוגרת. כמו כן, יועסקו בניקיונות בבתים פרטיים או ביישובים בעיקר בנגב.

מי שמיהר לצנן את ההתלהבות הוא משרד העבודה בעזה בשליטת חמאס שמסר כי רשמית אין שום הצעה ישראלית שכזו. בכיר המשרד, מחמד טביל הצהיר אתמול כי מדובר בניסיון לחולל סערה בדעת הקהל הפלסטינית. הוא ביקש שלא ללכת שולל אחרי שמועות שמגיעות מישראל. אם אני קורא נכון בין השורות, הביקוש לאישור עבודה בישראל מצד העזתיות יהיה גבוה…

*- מגן אווירי על המונדיאל בקטר
פחות משלושה חודשים לשריקת הפתיחה למונדיאל בקטר ונשלמות ההכנות הצבאיות לאספקת הגנה ואבטחה לאחד האירועים הגדולים בעולם. לפני ימים אחדים החלה בטקס רשמי באנגליה אספקת מטוסי היורופייטר טייפון שהם תוצר של שת"פ בריטי – אירופי שיסופקו לקטר בתקופה הקרובה. משימתם של המטוסים הללו תהיה הגנת השמים של המדינה המפרצית במהלך משחקי הטורניר.
למרות הקשרים הקרובים עם איראן השכנה וקשר עם ארגונים איסלאמיסטים, בקטר לא לוקחים סיכונים לקראת המונדיאל.
אספקת המטוסים הללו היא חלק מעסקה בשווי של למעלה מ-5 מיליארד דולר שנחתמה בין ממשלת קטר לחברת BAE Systems בשנת 2017. העסקה כוללת גם אספקת מטוסי הוק וכן הכשרת הטייסים הקטרים.

*- למה רחובות מצרים מוחשכים החל משעה 23:00?
כפי שכבר כתבתי לכם, המשק המצרי עובר בימים אלה טלטלה לא פשוטה עקב הירידה בהכנסות המט"ח. כדי לשנות את רוע הגזירה, הממשלה המצרית גיבשה תכנית צנע שאחד ממרכיביה מעניין במיוחד.

הממשלה מעוניינת לצמצם את צריכת החשמל כדי להפחית את צריכת הגז הטבעי המקומית ולשחרר כמויות גדולות יותר לייצוא בעיקר ליבשת האירופית המשוועת לתשומות אנרגיה נוכח המשבר עם רוסיה. במסגרת זו, הוחלט כי החל משעה 23:00 תכובה התאורה הציבורית ברחובות ובכיכרות ראשיים. כמו כן, המקומות הציבורים ובדגש על קניונים נדרשים לכוון את המיזוג ל-25 מעלות במקום 20 עד היום. היעד שהוצב הוא חיסכון של 15% לפחות בצריכת החשמל.

יצוין ש- 60% מהגז הטבעי המופק במצרים מופנה לתחנות כוח, אך אם תכנית הצנע תצליח, ניתן לחסוך כ-174 מיליון קוב גז ביום, כמות השווה לשליש מיכולת היצוא של המדינה.

*- בזמן שלבנון לא עושה כלום אצל השכנה מצאו עוד גז
אם ללבנון הייתה הנהגה רצינית ולא מושחתת היא הייתה יכולה להיות במקום אחר בתחום משק הגז הטבעי במקום לבזבז שנים על מחלוקות בנושא הגבולות הימיים. העיסוק בזה והמתח שנוצר סביב הסוגיה וכן המשבר הפוליטי הוא שמונע מלבנון כבר שנים לוודא את פוטנציאל הגז שלה מאחר שחברות עולמיות מדירות רגליים ממנה.

הראייה הטובה ביותר לכך היא מה שקורה אצל שכנתה של לבנון – קפריסין. היום הודיעו שתי השותפות, Eni האיטלקית ו"טוטאל" הצרפתית על גילוי מרבץ גז המכיל 2.5 טריליון רגל מעוקבת של גז טבעי באחד הקידוחים בקפריסין. זהו גילוי הגז הרביעי בקפריסין כשאחד מהם הוא בשותפות ישראלית. שתי החברות סבורות כי בסופו של דבר הכמויות המסחריות של הגילוי בעומק של למעלה מ-2000 מטר בעומק הים יהיו גדולות יותר. כדי שאירופה תוכל ליהנות מהגז הזה, התכנית היא להעבירו בצינור אל מתקני ההנזלה במצרים ומשם יועבר במכליות ליעדיו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון