מבזקי חדשות מהעולם ליום 27-8-2022. מתעדכן

*- מחלקת המדינה הודיעה לקונגרס כי הממשל אישר מכירה של 40 מסוקי בלאק הוק UH-60M וציוד נלווה לאוסטרליה בשווי של 1.95 מיליארד דולר. הציוד הנוסף כולל בין השאר מנועים, מערכות התרעה מפני טילים, מערכות תקשורת וניווט ומערכות מכ"ם.

"חיוני עבור האינטרס הלאומי האמריקאי לסייע לבת הברית שלנו בפיתוח יכולת הגנה חזקה ומוכנה", נאמר בהודעה. "המסוק ישפר את יכולתו של הצבא האוסטרלי להציב כוח צבאי כדי לשתף את הסביבה האסטרטגית של אוסטרליה, להרתיע פעולות נגד האינטרסים שלה, וכאשר יידרש, להגיב עם כוח יעיל".

*- בחריין הודיעה היום על השקת פרויקט לבניית הלוויין הראשון מתוצרת מקומית, כאשר היעד הוא לשגר אותו עד סוף השנה הבאה. השיח' נאסר בן חמד אל-ח'ליפה, היועץ לביטחון לאומי ומפקד המשמר המלכותי, הכריז כי זהו "הישג ייחודי עבור הממלכה" וכי צעירים בחריינים שמתמחים במדעי החלל ובטכנולוגיות הם שיובילו את המיזם.בחרי

*- וירג'יניה פטון, השחקנית הבוגרת האחרונה שנותרה בחיים מהסרט הקלאסי של חג המולד "אלו חיים נפלאים" מ-1946, הלכה לעולמה בגיל 97. פאטון, אחיינתו של הגנרל ג'ורג' פטון, גילמה את רות דאקין ביילי, גיסתו של גיבור הסרט דיוויד ביילי, אותו גילם ג'יימס סטיוארט.

*- ממשלת טייוואן אישרה שתקציב ביטחון לשנת 2023 יעמוד על סכום חסר תקדים של 586.3 מיליארד דולר טייוואני (19.41 מיליארד דולר אמריקאי), גידול של 13.9 אחוז לעומת התקציב של השנה הקודמת. במקביל, סין הכריזה כי ביומיים הבאים היא תבצע תמרונים באש חיה מול מחוז פוג'יאן, בצד השני של מצר טייוואן.

*- צילומי לוויין חדשים מראים עבודות בנייה במתחם הסגור במרכז פיונגיאנג שבו מתגורר ועובד שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, יחד עם בכירים נוספים במשטר. מייקל מאדן, שפרסם את הצילומים, העריך שייתכן כי מדובר בניסיון צפון קוריאני להקשות על מכה צבאית שתנסה לחסל את צמרת השלטון. "אם אתם חושבים שקים בבית אחד, תחשבו שוב".

*- משחק הכדורגל במחזור הראשון בליגת העל של אוקראינה בין רוך לביב לבין מטליסט חרקיב בעיר לביב נמשך היום לא פחות מ-4:27 שעות אחרי שהוא הופסק שלוש פעמים בשל אזעקות מחשש לתקיפה אווירית רוסית, כאשר השחקנים העבירו 145 דקות באזורים המוגנים. בסופו של דבר, לא היו תקיפות באזור ומטליסט ניצחה 1:2.

*- שירות הביטחון הרוסי טען הבוקר כי הוא עצר פעיל דאע"ש מאחת ממדינות מרכז אסיה שעמד לטוס להודו כדי לבצע פיגוע התאבדות נגד "אחד הנציגים של מעגלי השלטון" במדינה. לפי הדיווח, החשוד גויס לדאע"ש בין אפריל ליוני, בעת ששהה בטורקיה, ונשבע אמונים למנהיג הארגון. הוא נשלח לרוסיה כדי "להשלים את המסמכים הנדרשים" לפני המראתו לביצוע הפיגוע.

*- סוף הפרשה: בדיקת הסמים של ראש ממשלת פינלנד, סאנה מרין, יצאה שלילית ולא הראתה סימנים לחומרים אסורים. מרין ביצעה את הבדיקה אחרי טענות בלתי מבוססות כי נעשה שימוש בסמים במהלך המסיבה הפרטית שבה השתתפה ואשר צילומים ממנה הודלפו בשבוע שעבר.

*- בדומה להדבקה החוזרת של בעלה, גם הגברת הראשונה של ארה"ב, ד"ר ג'יל ביידן, אובחנה היום שוב כחיובית לקורונה, אחרי שהייתה שלילית אתמול. נמסר כי היא לא סובלת מתסמינים ותישאר בבידוד בדלוואר.

*- כוחות הצבא הלאומי של לוב של גנרל ח'ליפה חפתר הודיעו כי הם הפילו היום כטב"מ תקיפה מדגם MQ-9 ריפר מעל העיר בנגזי. עדיין לא ברור מי הפעיל את כלי הטיס מתוצרת ארה"ב שבין השאר משמש את סוכנות הביון CIA לתקיפות ממוקדות נגד פעילי טרור וככל הנראה גם שימש לחיסולו של מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי, בסוף יולי.

*- יפןיומון ביפן מדווח כי הממשלה מתכוונת להציב באיים בדרום המדינה טילי שיוט יבשתיים ארוכי טווח, שיגיעו עד חופי סין וקוריאה הצפונית, במטרה לסגור את הפער מול סין לנוכח ההתפתחויות האחרונות באזור טייוואן, כולל נפילת טילים בליסטיים סיניים באזור הכלכלי הבלעדי של יפן במהלך התמרונים החודש.

לפי הדיווח ביומיורי שימבון, שמתבסס על גורמים ממשלתיים, התוכנית היא להאריך את הטווח של טילי קרקע-ים מדגם 12, שכיום מגיעים ליותר ממאה ק"מ, עד לטווח של כאלף ק"מ, ולהתאים אותם גם לשיגור מספינות וממטוסי קרב. היעד הוא להציב את הטילים כבר בשנת 2024, כשנתיים לפני המועד המקורי.

*- תקרית חריגה באלבניה, מדינה חברה בנאט"ו: התקשורת מדווחת כי שני חיילים נפצעו בעימות פיזי עם שלושה אזרחים רוסים שניסו להסתנן למפעל לייצור כלי נשק בעיר גראמש. לפי הדיווח, הרוסים – שני גברים ואישה – תקפו את החיילים וריססו את עיניהם בחומר כימי בלתי מזוהה.

הרוסים נעצרו וברשותם התגלו ציוד צילום וצילומים של המפעל וטענו כי הם "תיירים". נפתחה חקירה של היחידה למלחמה בטרור ושל שירות המודיעין.

*- משלוח מיוחד הגיע היום מפורטוגל לברזיל לקראת חגיגות 200 שנה לעצמאות המדינה ב-7 בספטמבר: לבו של דום פדרו הראשון, קיסר ברזיל הראשון (ובהמשך גם מלך פורטוגל) שהכריז על עצמאות המושבה מפורטוגל. הלב נשמר בכד עם פורמלין בפורטו מאז מותו של פדרו ב-1834 והוא הושאל לברזיל למשך שלושה שבועות לתצוגה במשרד החוץ. מחר יתקיים טקס רשמי לקבלת הלב המלכותי בארמון הנשיאות בנוכחות ז'איר בולסונרו ומסדר צבאי.

*- לפחות 16 בני אדם נהרגו ו-29 נפצעו בשתי תאונות דרכים עוקבות עם משאיות סמי-טריילר בעיירה דריק שבמחוז מרדין בדרום מזרח טורקיה. התאונה הראשונה התרחשה ליד תחנת דלק כאשר משאית שהבלמים שלה התקלקלו פגעה בשני כלי רכב שהיו לפניה. שמונה בני אדם נהרגו

כאשר כוחות ההצלה טיפלו בנפגעים, הגיעה לפתע משאית נוספת שגם איבדה את הבלמים ופגעה באנשי הרפואה ובאזרחים ששהו בזירה. התביעה פתחה בחקירה לבירור נסיבות שתי התאונות.

*- בית משפט בווירג'יניה גזר מאסר עולם על אל שאפי אל-שיח', חבר תא "החיפושיות" הבריטי של דאע"ש שהורשע באפריל האחרון בקשירת קשר לרצח וקשירת קשר לחטיפה ובעבירות טרור. אל-שיח' ושלושת חבריו לתא הטרור החזיקו בבני ערובה מערביים בסוריה ב-2014, כאשר ראש התא, מוחמד אמוואזי שכונה ג'ון הג'יהאדיסט, ערף את ראשיהם מול המצלמות.

אמוואזי חוסל בתקיפה אווירית בסוריה ב-2015. חבר נוסף בתא, אלכסנדה קוטי, נידון השנה בארה"ב למאסר עולם, בעוד החבר הרביעי בתא, איין דיוויס, נעצר בשבוע שעבר בשדה תעופה בבריטניה אחרי שגורש מטורקיה והוא מואשם בעבירות טרור.

*- נשיא סומליה, חסן שיח' מחמוד, הכריז היום על מלחמה כוללת נגד א-שבאב, יומיים אחרי שכוחות הביטחון סיימו את 30 שעות של השתלטות של ארגון הטרור המשתייך לאל-קאעידה על בית מלון במוגדישו, פיגוע שבו נהרגו 21 בני אדם. "אנחנו נחושים להכחיד את הטרור", הצהיר. "תושבי סומליה, אני מבקש שתהיו מוכנים למלחמה נגד אנשים אכזריים שמתנגדים לשלום ולממשלה".

*- נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אירח בקייב את עמיתו הפולני, אנדז'יי דודה, והעניק לו כבוד כאשר חשף לוח עם שמו של דודה בשדרת האומץ החדשה. "זה תמיד יזכיר לכולם את האומץ של מי שניצבו לצד הטובים מאז תחילת הפלישה והגנו על הערכים שהופכים בני אדם לאנושיים", אמר זלנסקי. אל תתפלאו אם בימים הקרובים יגיע גם בוריס ג'ונסון לביקור פרידה לקראת סיום תפקידו ויזכה גם הוא ללוחית משלו.

*- הדואר האוקראיני השיק היום בול חדש לרגל 31 שנות עצמאות המדינה תחת הכותרת "חופשיים, בלתי ניתנים לשבירה. בלתי מנוצחים". הבול המיוחד כולל דמות של חייל אוקראיני ושישה איורים שמתארים את ששת חודשי המלחמה. הנשיא זלנסקי וראש ממשלת בריטניה ג'ונסון קיימו בקייב טקס סמלי של החתמת הבול.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי   קרדיט לתמונה: ממשלת אוקראינה