השבוע (עד ל- 25.8.22) אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

המתיחות והאלימות באיו"ש נמשכים ואף מתרחבים, למרות שבחסדי ה' אין כמעט נפגעים בצדנו. האלימות יוצאת מהמרחב של הערים הפלסטינים גם אל המרחב הכפרי, לצד ניסיונות לפגוע באזרחים ישראליים בצירי התנועה ואף בהתיישבות היהודית. בין היתר נרשמו ניסיון פיגוע לעבר הישוב פסגות מכיוון אלבירה, לצד ירי לעבר אוטובוס ישראלי מכיוון הכפר סילואד. בעקבות האירוע פעלו כוחות צה"ל בכפר ונתקלו בהפרות סדר קשות ביותר.

הנה תמונות מהתקפות על רכבי צה"ל בסלואד:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/369459618710612

במקביל, נמשכים הניסיונות לפגע בחיילי צה"ל במהלך הפעילות בשטח. בין היתר, בוצע ירי מסיבי לעבר חיילינו במהלך מעצר מבוקש במחנה הפליטים ג'נין, שם מתפקד כח כמעט סדיר של מחבלים מכלל הארגונים בתיאום, ותוך היערכות לכל פעולה ישראלית מה שהופך את הפעילות בגזרה זו למורכבת ומסוכנת במיוחד. חילופי אש בוצעו גם במעצר בכפר בורקין שבנפת ג'נין, גם הוא מעוז מחבלים, ושם נפצע באורח קל חייל ישראלי מהירי. יצויין, כי מפקד משמרות המהפכה באיראן הכריז שהיעד הבא של הארגון, הינו לחמש את תושבי איו"ש. איתם או בלעדיהם, אין ספק שהתהליך הזה מתרחש בפועל.

הנה תמונה של כניסת כח מסוערב למחנה במשאית כדי למנוע את החשיפה:

https://www.youtube.com/shorts/h23c-9Bvi7A

ברקע לדברים מרחף איום בשביתת רעב של האסירים הביטחוניים, הטוענים שהנהלת שב"ס חזרה בה מהבנות עם האסירים מחודש מרץ 2021. האסירים שהתרגלו למציאות בה הם מנהלים בפועל את בתי הכלא, כבר החלו בצעדים ראשוניים למימוש האיום, ולגיוס דעת הקהל לתמיכה במאבקם. זאת, לצד המשך שביתת הרעב של פעיל הג'האד האסלאמי ח'ליל עאואדה, שהגיעה היום (25 אואגוסט) ל166 ימים.
בגזרה העזתית, נשמר השקט מאז הפסקת האש, אבל המתיחות הבינאירגונית לא נעלמה, נוכח הפקרת אנשי הג'האד האסלאמי לבדם בעימות מול ישראל, והמהלומות שהארגון ספג. על רקע זה, התקיים מפגש בין נציגי החמא"ס והגא"פ, שבסיומו הוציאו הארגונים גילוי דעת משותף, המדגיש את האחווה, שיתוף הפעולה והדבקות המשותפת בדרך ההתנגדות. כמובן שהמילים היפות, נועדו בעיקר לכסות על המתח שבין שני הארגונים.
בעקבות הפסקת האש בעזה, דווח גם על מתיחות בין ישראל למצרים, לטענת המצרים ישראל מסרבת לכבד את התחייבויות מצרים לארגוני הטרור, התחייבויות שלטענת המצרים ניתנו בתיאום עם הצד הישראלי. המצרים טוענים, שרונן בר, ראש השב"כ הישראלי שהגיע למצרים, כדי להרגיע את הרוחות טען שישראל אינה יכולה לכבד חלק מההתחייבויות בשל חילוקי דעות פנימיים בהנהגה המדינית והביטחונית בישראל, וביקש מהמצרים להתאזר בסבלנות.
אולי כי להרגיע את הרוחות, ישראל הגדילה באלפיים את מכסת היתרי התעסוקה לפועלים עזתיים. בנוסף, יצאה טיסת השכר הראשונה של פלסטינים דרך שדה התעופה רמון שמצפון לאילת. 24 נוסעים מאיו"ש יצאו לחופשה בקפריסין שלא דרך ירדן. לטענת גורמים פלסטיניים הטיסה גררה מחאה ירדנית נוכח חששות הירדנים מאובדן ההכנסות בשל העתקת טיסות הפלסטינים מירדן לשדה התעופה רמון. במקביל, הכריז מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ, כי הרש"פ דוחה את הרעיון של שימוש בשדה התעופה רמון ודורשת אישור לתפעול שדה תעופה פלסטיני עצמאי באיו"ש ובעזה, כמו גם שיפור תנאי היציאה בגשר אלנבי.

הנה תמונות מהטיסה הפלסטינית דרך שדה תעופה רמון:

השתוללות החמושים באיו"ש, משפיעה רבות גם על בטחון הפנים באזור. במחנה בלאטה התפתח עימות אלים בין חמושים למנגנוני הרש"פ שגרר ביקורת קשה על הרש"פ ויחסה לחמושים, למרות ההתייצבות הפומבית לימינם. הארוע החל בעקבות ירי של אנשי המנגנונים לעבר מבוקש מוכר בשם אחמד אבו ד'ראע שכינויו: "זנכלוני".

הנה תמונות מהעימותים:

https://www.youtube.com/shorts/EnLPL4o07bU

במקביל, מאשימים גורמי החמא"ס את הרש"פ במעצר של כמה עשרות מאנשיהם, לרוב למספר ימים, אך יש המוחזקים גם מעבר לכך, בעיקר בכלא הרש"פ ביריחו.
בתחום הפוליטי בלט מפגש בין מאג'ד פרג', מפקד המודכ"ל הפלסטיני לראשי הרשימה הערבית המשותפת אימן עודה, אחמד טיבי וסאמי אבו שחאדה, שנועד כדי להבטיח ניצחון של השמאל בבחירות בישראל.
בתחום הכלכלי, דווח על זעם בשורות הפועלים מאיו"ש, על ההסכם בין ישראל לרש"פ, לפיו שכר הפועלים ישולם בהעברה בנקאית. המהלך אמור פורמלית להגן על זכויות הפועלים, אבל לאלה ברור שהרש"פ תדאג לקחת לעצמה נתח מהתשלום. מחמד אשתייה, ראש הממשלה מיהר להתחייב שהכספים יועברו במלואם, אבל רמת האמון הציבורי בהבטחות הרש"פ אינה גבוהה במיוחד.
בד בבד, הודיע נצרי אבו ג'יש, שר העבודה ברש"פ, כי חוק הבטוח הלאומי המתוקן הושלם, והוא יוגש בקרוב לאישור יו"ר הרש"פ, בהעדר פרלמנט חוקי. לפני כשנתיים פרץ גל מחאה נגד החוק, בטענה שמדובר ב"מס חדש", שהעובדים לא יראו ממנו דבר בעתיד.
לצד אלו, נמסר, כי האיחוד האירופי העביר לרש"פ במהלך חודש יולי סכום של 36 מיליון יורו, לטובת בתי החולים במזרח ירושלים, חיסונים נגד קורונה, ותמיכה בתקציב השוטף של הרש"פ.
ולסיום: שנת הלימודים תיפתח בהדרגה בין 27- 29 אוגוסט באיו"ש ובעזה. השנה תסתיים ב-08 יוני 2023.

שבת שלום וחודש אלול מבורך לכם ולכל בית ישראל.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות