עיתון צרפתי: טורקיה מנרמלת, לכאורה, את יחסיה עם אסד משיקולי בחירות

עיתון צרפתי דיווח על ניסיונו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לשקם את היחסים הפוליטיים עם בשאר אל-אסד, ולהתפייס בין האחרון לאופוזיציה בחו"ל ובאזורים שאינם בשליטתו בצפון המדינה.

עם הכותרת "ארדואן מפלרטט עם המשטר בדמשק", העיתון הצרפתי "לה פיגארו" ציין כי אנקרה לא פוסלת עוד את רעיון ההתקרבות לאסד לאחר שנים של חרם ותמיכתה באופוזיציה שדרשה את עזיבתו והעמדתו לדין. גם הצהרות של שר החוץ שלה, "Mevlüt Çavuşoğlu" הקורא לפיוס בין שני הצדדים, גרמו להפתעה בשינוי המדיניות הטורקית כלפי אסד.

"לה פיגארו" הצביע על כך ששינוי כזה בגישה הפוליטית הגיע זמן קצר לאחר פגישתם של הנשיאים ארדואן ופוטין מוקדם יותר החודש, שבה לחץ הרוסי על מקבילו הטורקי לנרמל את היחסים עם סוריה, מה שמרמז על הסיבה לגישה החדשה של אנקרה. גישה כלפי מדינות רבות הדוגלת בשיפור יחסיה איתן.

העיתון ציין כי המדיניות החדשה של אנקרה עלתה בקנה אחד עם התאריך המתקרב של הבחירות לנשיאות בשנת 2023 (שכל המפלגות שואפות לנצח) בתקופה שבה המדינה עוברת משבר פיננסי חסר תקדים מאז עלייתה של מפלגת הצדק והפיתוח לשלטון בשנת 2002.

העיתון ציין כי הכישלון להגיע לפתרון בסוריה על ידי הקהילה הבינלאומית והכעס הפנימי בקרב אזרחים טורקים על נוכחותם של פליטים סורים במשך תקופה ארוכה בארצם, גרמו להנהגה הטורקית, בלחץ בעלות בריתה, במיוחד מפלגת התנועה הלאומית בראשות "דבלת בהצ'לי", לסגת ממדיניותה העויינת כלפי אסד.

העיתון הצרפתי הדגיש כי נושא החזרת הפליטים נמצא בראש סדר העדיפויות של אנקרה, בנוסף לנושא אזור החיץ בצפון סוריה והלחימה מול מיליציית ה-PKK במזרח המדינה, והסביר כי האזור הבטוח שהוקם על ידי טורקיה מכילה ערבים סונים שנמלטו מהפרות של "המשטר העלאווי".

"רעיון ההתקרבות בין שתי המדינות הוא ברכה גדולה עבור אסד בפרויקט החדש שלו לשינוי דמוגרפי במדינה, כמו לפני המלחמה, הסונים היוו יותר משני שלישים מהאוכלוסייה, אך כעת הם פחות ממחצית, ושליטתה של דמשק במיליצית SDF נחשבת לעסקה טובה עבור טורקיה.

מנהל המכון הצרפתי למחקרים אנטוליים "Bayram Balci" אמר כי פיוס כזה בין שתי המדינות עדיין רחוק, ומה שהוכרז לאחרונה אינו מציאותי ואינו קוהרנטי, אלא רק ויתורים מילוליים למוסקבה כדי לזכות בכרטיס המנצח, במיוחד במלחמה הנוכחית באוקראינה.

תמונה אקספרסיבית

קרדיט: אוריינט ניוז