האיחוד האירופי מצפה לסיים את הסכם הגרעין עם איראן השבוע

ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, הודיע ​​היום, שלישי, כי ניתן להגיע להסכם גרעין עם איראן, השבוע, לאחר שאיראן ויתרה על תנאיה, אותם מגדירים וושינגטון כבלתי אפשריים.

בורל אמר, בהצהרה לרדיו הספרדי "TVE", כי איראן הגיבה להצעה האירופית, בשבוע שעבר, "והסכימה לה בכמה שינויים".

הוא הוסיף כי "רוב" המדינות המעורבות במשא ומתן להחייאת ההסכם הסכימו לתיקונים האיראניים.

הצלחת העסקה תלויה כעת בתגובת ארה"ב, שבורל אמר שהאיחוד האירופי ציפה שתתקבל השבוע.

בתחילת אוגוסט הציג האיחוד האירופי "טיוטה סופית" להפעלת מאמצים בינלאומיים להחייאת הסכם הגרעין, והאיחוד האירופי קרא לטהרן ולוושינגטון, המנהלות משא ומתן בעקיפין, להגיב לטיוטה.

בתורה, איראן הציגה בשבוע שעבר את תגובתה לטיוטה האירופית, ובורל תיאר את התגובה האיראנית כ"הגיונית".

וושינגטון לא מסרה את תגובתה הסופית, אך הביעה "אופטימיות זהירה" עם החזרת המומנטום החיובי ל"משא ומתן הגרעיני".

בהקשר זה, דובר משרד החוץ האמריקאי, נד פרייס, הביע אופטימיות מסוימת לגבי חזרה אפשרית להסכם הגרעין, אך הדגיש את המשך חילוקי הדעות בכמה סעיפים בין ארה"ב לאיראן.

ביום שני, פרייס אמר כי ההסכם קרוב יותר היום מאשר היה לפני שבועיים, אך התוצאות של הדיונים המתמשכים נותרו במצב של אי וודאות שכן נותרו פערים בין הצדדים.

ויתורים איראניים

התקדמות זו ב"משא ומתן הגרעיני" מגיעה לאחר וויתורים האיראניים על סעיפים שהפריעו להגיע להסכם, לאחר שנה וחצי של משא ומתן עקיף באמצעות המתווך האירופי בווינה.

מוקדם יותר היום אמר פקיד אמריקאי בכיר לרויטרס כי איראן ויתרה על כמה תנאים בסיסיים להחייאת הסכם הגרעין, כולל התעקשותה שפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) יסיימו את החקירה בנושא "שרידי האורניום".

בשבת האחרונה אמר בכיר בממשל ביידן כי איראן הסכימה לבטל את הבקשה להסיר את משמרות המהפכה מרשימות "ארגוני הטרור" בארה"ב.

הפקיד הוסיף, בראיון לרשת " CNN " האמריקאית , כי גם טהראן נטשה את דרישותיה להסיר את הסנקציות נגד חברות הקשורות למשמרות המהפכה.

קרדיט: סוריה טי וי